Right to repair

Vic

Soldeerprofeet
Regelmatig vraag vraag ik aan synth en studio gear fabrikanten schema's om spullen sneller te kunnen herstellen.

Keer op keer (niet allemaal) krijg ik het deksel op mn neus en kan ik vele uren aa, de gang met scopes en DMM's om het hele zaakje uit te pluizen en de fout te herstellen.

Het is gewoon om mensen te kloten en het recht om te repareren te ontkennen.

Reverse engineering kan altijd (vraag het maar aan Uli) Dat is geen reden om geen service manuals te publiceren.

Ik moet kotsen van dit gedrag van onze geliefde synth merken.

Ben al lid van organisaties die het recht om te herstellen verdedigen, als je er nog weet? laat maar komen, ik doe mee.

:dj::verkoght:

Vanavond om 20:30 op NPO2 in het programma 'Radar' meer over dit onderwerp:

Ik hoor weliswaar de aankondigingen t.a.v. een 'circulaire economie', echter heb ik de afkondiging van 'planned obsolescense' nog niet gehoord dusver en ben zeer skeptisch.
Laat de heren wetenschappers en klimaat-optimisten dat nu eens expliciet afkondigen, en dit dan ook concreet maken, dat we dat niet meer doen en voorgoed daarvan vertrekken.

Laat ze eens vertellen dat de ideeen van dhr Bernard London toen weliswaar niet gek waren, maar nu compleet achterhaald is en maak er korte metten mee.. ik heb het nog niemand met enige 'statuur' zo horen zeggen.

Er zijn wel bewegingen en initiatieven hiertoe, maar die focussen zich op de bewijslast bij fabrikanten (tegen greenwashing), of op de consument opdat die bewustere keuzes kan maken. Maar een volledig afkondigen (denouncen) van het hele afbraak-denken, moet ik nog zien / vinden.

Het recht op (kunnen) repareren en "geplande afbraak" hebben natuurlijk met elkaar te maken, maar ik zie in het right-to-repair geen oplossing tegen het geplande-afbraak gedachtengoed: Wellicht is right-to-repair zelfs ontstaan, zodat men nog even kan doorgaan met geplande afbraak met ditmaal de toevoeging: Maak het zelf maar als het kapot is.

Dus.. wordt het probleem nu simpelweg (nog meer) bij de consument gelegd? Of gaat dit daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten opdat er minder 'rommel in omloop' komt? Ik zie hem nog niet.

Laatst gewijzigd:
Helemaal mee eens dat er een systeemverandering nodig is om te zorgen dat spullen een lager meuk-gehalte krijgen. Dat gezegd hebbende: er zijn overal in het land repair-cafe's en hackerspaces waar je met gelijkgestemden onder de motorkap van verschillende soorten gear kan duiken. Vaak zijn op dit soort plaatsen de synth-fanaten niet ver te zoeken ook. Zelf heb ik daar een toffe community ontdekt waar ik nu wekelijks terecht kan om aan projectjes te werken. Kan het alleen maar aanraden om dit soort pruts-klussen in samenwerking op te pakken ipv alleen in een klus schuurtje.

Helemaal mee eeens, even als voorbeeld was ik gisteren bezig met mijn Sony WH1000-XM3 koptelefoon. Er is een stukje van de hoofdband gebroken waardoor hij niet meer vast blijft zitten. Ik heb het nog een tijdje met ducttape opgelost (zag er niet uit maar whatever) maar nu is het plastic daar toch zo kapot dat dit ook niet meer werkt. We praten toch over een premium (consumer)koptelefoon en het is nagenoeg onmogelijk om dit bij Sony gerepareerd te krijgen. Dit is overigens een ZEER simpele reparatie (3 schroefjes los en slider erop zetten) en de reserveonderdelen worden formeel ook niet eens beschikbaar gemaakt door Sony.

Na even wat googlen gelukkig iets op Aliexpress gevonden en nog een betere oplossing op Etsy zodat ik niet nog eens 350+ hoef uit te geven als vervanging.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Onze incompetente overheid heeft nu wel geregeld dat we blikjes bol moeten houden om vervolgens 7 minuten in de rij te mogen staan voor een flessenautomaat - die het vlak voor je aan de beurt bent begeeft. Terwijl je die dingen voorheen plat in je plastic- en blikinzamelbak kon gooien.

Helemaal mee eeens, even als voorbeeld was ik gisteren bezig met mijn Sony WH1000-XM3 koptelefoon. Er is een stukje van de hoofdband gebroken waardoor hij niet meer vast blijft zitten. Ik heb het nog een tijdje met ducttape opgelost (zag er niet uit maar whatever) maar nu is het plastic daar toch zo kapot dat dit ook niet meer werkt. We praten toch over een premium (consumer)koptelefoon en het is nagenoeg onmogelijk om dit bij Sony gerepareerd te krijgen. Dit is overigens een ZEER simpele reparatie (3 schroefjes los en slider erop zetten) en de reserveonderdelen worden formeel ook niet eens beschikbaar gemaakt door Sony.

Na even wat googlen gelukkig iets op Aliexpress gevonden en nog een betere oplossing op Etsy zodat ik niet nog eens 350+ hoef uit te geven als vervanging.
Voor dt soort geneuzel heb ik dan een 3d printer in huis.
Nu is zelf teken van een 3d tekening om de G-code te genereren niet voor iedereen.
Het zou ook helemaal niet nodig moeten zijn, Sony kan beginnen met hun spullen fatsoenlijk te ontwerpen en een klein beetje support zou ook wel gepast zijn.

Onze incompetente overheid heeft nu wel geregeld dat we blikjes bol moeten houden om vervolgens 7 minuten in de rij te mogen staan voor een flessenautomaat - die het vlak voor je aan de beurt bent begeeft. Terwijl je die dingen voorheen plat in je plastic- en blikinzamelbak kon gooien.
Echt? En die enorme aantallen blikjes die op straat liggen en in de struiken etc.? Die zijn op eigen kracht uit die afvalbakken gesprongen?

Bedrijven hebben zelfs geprobeerd de iFixIt bitsetjes te verbieden. Dan weet je wel hoe erg het is: gereedschap proberen verbieden.

Ik was al verbaasd dat Bosch/Siemens gewoon helder uitleggen wat je exact moet doen bij een error in je wasmachine om het probleem te verhelpen. Meer van dat!

Echt? En die enorme aantallen blikjes die op straat liggen en in de struiken etc.? Die zijn op eigen kracht uit die afvalbakken gesprongen?
die liggen er nog steeds, of zijn opgeraapt door de laagste klasse van de samenleving om toch maar iets van geld te hebben
ja, lekker dystopische toekomst gaan we tegemoet, waar mensen met geld hun afval overal kunnen smijten zodat deze zonder geld er voor kunnen vechten

sorry, dit was ff heel offtopic :dubbel:

Maar ja, right to repair, natuurlijk.. En producten ook bouwen zodat ze makkelijk hersteld kunnen worden. Dat is toch wel 1 voordeel van de EU dat we op grote schaal zo'n dingen kunnen verplichten. Echter duurt het allemaal wel heel lang.

Back