Electronisch orgel - busbar materiaal?

clintrubber

Ouwe rot
in de ban
Ik zag bij diverse reparatie-discussies van keyboards/orgels ook rubberen contactrails genoemd, en dat je dan even moet uitkijken met wel spul je die schoonmaakt.

Maar ook even nieuwsgierig waarom er (geleidend) rubber gebruikt wordt ipv metaal, is dat eerste betrouwbaarder?

(hier op de foto zo'n zwarte busbar, geleidend rubber, die het signaal vd ingedrukte toetsen oppikt, in een Eko)

rubber-busbar.jpg

Dank!

Ja wellicht dat de reden. De toetsen zelf maken ook wel wat (normaal) geluid, maar inderdaad, alle kleine beetjes...
Ik dacht het bij meerdere merken genoemd te zien, kennelijk is het een 'algemene gewoonte' om daar geleidend rubber te gebruiken.

Ondertussen gekeken wat nu juist wel en wat niet de manieren zijn om de contacten/metaalveren schoon te krijgen.
Dat rubber zal ik zo voorlopig laten (afstoffen, verder geen vloeistoiffen o.i.d.), maar over de contactveren lijken de meningen verdeeld... 8o):?

"Kontakt 60 and fiberglass brush following a proper wash with Kontakt WL"

"Nee, géén sprays!"

"The only effective way was to use Nitric acid with Thiourea and rinse it properly and neutralize."

... 't gaat hier slechts om het fiksen van wat toetsen van de bas-sectie van een schattig kaasorgeltje, maar toch maar eens voorzichtig beginnen om niks te mollen.

Hallo,

Geleidend rubber (doorspekt met koolstof deeltjes) wordt/werd vaker gebruikt voor de contactrail en inderdaad o.a. t.b.v. het geluid, maar vooral om de aanmerkelijk geringere gevoeligheid voor corrosie.
Overigens wordt haast overal vloeistof afgeraden om contacten te reinigen, maar ik kan je (en misschien is het zelfs al bekend) DeoxIT met klem aanraden als je problemen hebt met contacten van schakelaars, toetsen, geheugen modules en noem maar op.
Het middel wordt zelfs aangeraden (officieel service advies) door één van de grootste, zo niet de grootste, fabrikant van computer apparatuur en mag zelfs onder elektrische spanning van de (goud) contacten aangebracht worden.
Een regelrecht wondermiddel dat géén vuil aantrekt (gebruik bij voorkeur geen andere vloeibare contactreiniger).
In de audio wereld is 't spul een begrip.
Kost een paar centen, maar is de prijs dubbel en dwars waard!
Ik heb sinds een paar dagen de revisie van een ARP Pro Soloist afgesloten en heb met dank aan dit middel de vervanging van schakelaars en potmeters kunnen vermijden.

Hallo Hans,

Bedankt voor het hier een kijkje nemen en de reactie & die info over dat geleidende rubber! :)

En gaaf dat die ARP revisie goed gelukt is :okdan:

Ik had hier bewust die orgelcontacten nog even met rust gelaten, om te voorkomen dat ik een methode zou heben gekozen die bij nader inzicht en nieuwere info toch niet zo best was.
Als ik het goed begrijp zou er geen vloeistof of spray op het geleidende rubber losgelaten hoeven te worden, alleen dan op die metalen delen, klopt?

DeoxIT zag ik hier in dit info-artikel op Reverb.com ook genoemd worden:

DeOxit D100: This "contact conditioner" is expensive and leaves an oily residue, so I use it sparingly, but for those occasions when contact cleaner alone doesn’t quite cut it, it’s a big help.

Ik zal eens een bus gaan halen. Die DeoxIT zag ik in diverse smaken, D5, D100... 't zal ook weer niet zo heel precies komen gok ik en ze klaren de klus uiteindelijk allemaal?

("DeoxIT D5 is briefly flammable, whereas D100 is non-flammable. DeoxIT D5 does, however, offer more flushing action to remove debris. D100 has no solvents, making it a gentler choice that offers more lubrication.")

Bedankt/Groeten, Peter

Hallo Peter,

Ik heb een spuitbus in de D5 variant.
Daar waar het absoluut niet nodig is om het spul er middels de spuitbus op aan te brengen, spuit ik een beetje in een kommetje en breng 't aan met een wattenstaafje.
Zo weet je in ieder geval dat je niet te veel gebruikt en 't een kliederzooi wordt.
Het spul is bovendien duur genoeg om er kwistig mee om te gaan.
Ik heb absoluut geen idee hoe het rubber reageert als 't in aanraking komt met DeoxIT.
Schoonmaken van het rubber zou niet nodig moeten zijn, maar ik denk als je hiervoor een met water vochtig wattenstaafje gebruikt er weinig mis kan gaan.
Je zal de elektrische geleiding niet aantasten nadat e.e.a. met een weinig water schoongemaakt is, want de elektrische geleiding zit niet uitsluitend aan de oppervlakte en is gelijkmatig verdeeld in het materiaal.
Voor alle zekerheid kun je het best eerst, dus ook de metalen contacten, een enkel contact proberen alvorens alles in één keer aan te pakken.
Voorzichtigheid bij toetscontacten is altijd aan te bevelen.
Zelf zou ik eerst met het geleidend rubber beginnen en als dat volledig schoon en droog is de afzonderlijk toetscontacten (één voor één) aanpakken.

Hallo Hans,

Top, bedankt voor de info & tips, 'k moet die DeoxIT nog binnenkrijgen, maar zal alvast (zonder chemicals, alleen met 't genoemde bevochtigde wattenstaafje) die geleidende rubber busbar voorzichtig te lijf gaan. Dank & groet! Peter

Back