Soundesign tips

Nog een kleine tip van mij. Niet omdat ik nou zoveel nieuws te delen heb, maar omdat dit topic een bump verdient. Een synth forum is niet af zonder bibliotheek aan synth en sound design tips! Dus hier een niemendalletje van mij in een poging dit topic wat nieuw leven in te blazen:

Er zijn veel manieren om stereo (width) toe te voegen. (auto) panning, L/R detunen, haas-delay (hele korte delay op L ten opzichte van R)… van alles. Of gewoon met stereo effecten als reverb, ping-pong delay en chorus.

Zoals velen al lang weten - het stereo effect hoor je als er verschillen bestaan tussen het L en R signaal. Met dat in het achterhoofd, probeer eens op een andere manier (minder standaard) dan je normaal doet dit L-R verschil te creeeren. Als je dit nog nooit deed; probeer dan eens een EQ op L met andere settings op R. Of gebruik een keer saturatie die subtiel anders is op L/R… wahtever… iets anders dan je normaal doet… als het maar een (subtiel) verschil tussen L en R introduceert... verzin wat geks...

Ook leuk om een van de meer standaard methoden toe te passen maar daar dan wat subtiele modulatie toe te passen op een van de parameters en te kijken wat er gebeurt….

sommige synths en DAWs hebben behoorlijk wat mogelijkheden om modulaties op bijvoorbeeld FX links of rechts te pannen ook… harstikke leuk…

welke ‘niet-standaard’ manieren om stereo effect te introduceren ken jij?

Dus ja… geen hoogstaande tip, maar een subtiele topic-bump 😊

Niet dat ik de discussies over de zin van het leven of bax kortingsbonnen niet interresant vind hoor :D
Maar af en toe beetje over synths en sounds lullen vin ik stiekum wel leuk ook :p

2 leuke waar ik recent mee aan het experimenteren geweest ben:

• bij MPE de pitch bend vervangen met panning, wanneer ik omlaag bend pan ik naar links en wanneer ik omhoog bend pan ik naar rechts en dat per key
  • op de multi/poly kun je een vertraging aan je envelops toevoegen, ik heb dus 2x de zelfde preset aanstaan waarbij de 2e dus pas na 0.5seconde start en een LFO die van links naar rechts zigzagged als een dronke walrus
2 trucjes voor ambient:
  • simpel sound design trucje, voeg een bijna onhoorbaare pink noise aan je ambient pads toe dit voegt vaak een rustgevend gevoel toe
  • ook leuk is als je de mogenlijkheid hebt in je synth om met een S&H lfo af en toe random een oscilator of multi timbral 2e layer heel kort te triggen om zo kleine variaties toe te voegen kan veel sfeer toevoegen

om op en digitale synth een meer analoog geluid te maken, stel mono in met een unison van 3 voices met een miniscule spread van 1 of 2 semitones en voeg een vrij langzame free running LFO toe op je pitch van 2-3 semitones dit zorgt voor meer drifting en vrijving tussen je oscilators

Laatst gewijzigd:
ook een beetje een rare tips misschien.. maar zoek de grenzen van je synth op

hiermee bedoel ik zoek de beperkingen op iets wat je synth eigenlijk niet direct kan en ga vervolgens een manier bedenken hoe je dit effect alsnog kan berijken, zo krijg je presets die niet de standaard cookie cut zijn.

ik gebruik mijn osmose om de multi poly aan te sturen, nu is het mooie aan mpe uiteraard dat je met presure touch de volle controlle over een parameter hebt en zo dus je eigen envelop bent als het waren. een nadeel hieraan is dat je wanneer je dit doet een release dus ook helemaal aan zal moeten sturen met je vingers terwijl je op een andere key verder speelt want een envelop release is hier practisch niet mee te gebruiken omdat deze niet weet wanneer hij af moet gaan of geen waarde door krijg om aan te sturen

mijn voorbeeld: de parameter die ik aan wil sturen wordt aangestuurt door env 1 waarbij ik de sustain aan stuur met presure touch, wanneer je je toets los laat wordt je sustain dus meteen naar naar 0 gezet en gaat er niks je release in
om te voorkomen dat je de instand attack hoort van env1 en in plaats daarvan alleen de sustain die je zelf aan stuurt kun je een vertraging van 0.05s aan je cutoff of amp envelop toevoegen
vervolgens heeft de multi poly de optie om "mod processors" toe te voegen, een hiervan zorgt er voor dat je een langzame fade krijg tussen 2 values
ik heb dus een mod processor gemaakt die naar de presure touch luisterd en deze een fade out gegeven van 2 seconden vervolgens stuurt deze mod processor de sustain aan
aangezien er nu een korte fade op je sustain zit heb je dus een waarde die je release in gestuurt kan worden en kun je deze redenlijk als normaal gebruiken

Nog een kleine tip van mij. Niet omdat ik nou zoveel nieuws te delen heb, maar omdat dit topic een bump verdient. Een synth forum is niet af zonder bibliotheek aan synth en sound design tips! Dus hier een niemendalletje van mij in een poging dit topic wat nieuw leven in te blazen:

Er zijn veel manieren om stereo (width) toe te voegen. (auto) panning, L/R detunen, haas-delay (hele korte delay op L ten opzichte van R)… van alles. Of gewoon met stereo effecten als reverb, ping-pong delay en chorus.

Zoals velen al lang weten - het stereo effect hoor je als er verschillen bestaan tussen het L en R signaal. Met dat in het achterhoofd, probeer eens op een andere manier (minder standaard) dan je normaal doet dit L-R verschil te creeeren. Als je dit nog nooit deed; probeer dan eens een EQ op L met andere settings op R. Of gebruik een keer saturatie die subtiel anders is op L/R… wahtever… iets anders dan je normaal doet… als het maar een (subtiel) verschil tussen L en R introduceert... verzin wat geks...

Ook leuk om een van de meer standaard methoden toe te passen maar daar dan wat subtiele modulatie toe te passen op een van de parameters en te kijken wat er gebeurt….

sommige synths en DAWs hebben behoorlijk wat mogelijkheden om modulaties op bijvoorbeeld FX links of rechts te pannen ook… harstikke leuk…

Dus ja… geen hoogstaande tip, maar een subtiele topic-bump 😊

Niet dat ik de discussies over de zin van het leven of bax kortingsbonnen niet interresant vind hoor :D
Maar af en toe beetje over synths en sounds lullen vin ik stiekum wel leuk ook :p

Bij deze nog een "tried and true" methode die erg goed werkt: parts twee keer apart inspelen en vervolgens links / rechts pannen (aka 'doubling' of 'double tracking'). Door de verschillen krijg je een zeer sterk stereo effect. Of in het geval van ons synth-nerds.. een sequence twee keer opnemen en beide net iets anders (handmatig) filteren (of op een andere manier met de sound spelen) :)

Back