Gforce Software lanceert Oberheim DMX drummachine als plugin

DMX.png

Software ontwikkelaar Gforce heeft, met goedkeuring van Tom Oberheim zelf, de Oberheim DMX drummachine uitgebracht als plugin. De DMX heeft een reputatie hoog te houden, de machine werd in de 80s gebruikt in hits van onder andere New Order, Michael Jackson, Madonna, Prince, Run DMC en Phil Collins. De DMX werd ook een klassieker in de hip-hop en italo disco.

De originele DMX was sample-gebaseerd, en de plugin is dat ook. Naast de originele samples uit 1981 heeft de plugin ook de updates uit 1983 aan boord en die van de Drumtraks. Ook heeft Gforce een aantal extra's toegevoegd, zoals delay, reverb, een filter, compressor en distortion. Opvallend genoeg heeft de plugin geen sequencer aan boord, waar de hardware versie die juist wel heeft. Ook ontbreken individuele outputs per instrument, ook die zijn wel op de hardware aanwezig. Een bijzondere keuze.

De plugin gaat 49 euro kosten maar heeft een introdcutieprijs van ongeveer 25 euro.

Als ik Espen Kraft moet geloven hadden de drummachines uit de jaren tachtig hun eigen timing, waardoor er een bepaalde swing ontstond. Mij is dat nooit opgevallen, hoewel ik wel die ervaring heb met analoge sequencers.
Volgens mij is heel die sequencer 'swing' niets anders dan een micro controller die het gewoon net niet trekt als er teveel triggers op dezelfde step worden geprogrammeerd in bijv de tr808, dan gaan de noten niet op elkaar met net iets achter elkaar, serieel dus. Kijk maar eens goed op zon 808, computer controlled staat er op. Alleen is die computer een erg langzaam en armzalig ding

Bovendien als bijv een 909, 808 en bijv cr78 allemaal hun eigen 'swing' hebben dan is dat wel mooi klote he als je die drie tegelijk vanuit een clock laat lopen, dan krijg je allemaal phase verschillende en doubling af en toe (door de swing soms wel en soms niet noten op elkaar) Een reden des te meer om voor mij heel die analoge sequencers links te laten liggen. Mijn 606s en 808s hadden gewoon allemaal midi clock mods :)

Ik gebruikte tot nu toe alleen hardware sequencers en daar had ik af en toe ook wel eens last van tijdsverschillen, ook als ze mdi-gestuurd waren. De snaredrum van de Korg Kronos bijvoorbeeld was trager dan de rest. Voor mijn laatste project gebruikte ik een MPC-2500 en 4000 voor de analoge drums en een Korg Kronos voor de Linndrumgeluiden uit de Prophet X en daar had ik geen last van het probleem. Ik beluister daarom maar per project wat goed werkt.

ja dat klopt onderling zit er ook latency per bak, maar dat is dan een vaste waarde. Die clockdrift is variabel, dat is gewoon naar om dan er een andere analoge bak percies fase-correct erop te leggen. Of je moet maar 1 drumbak per keer nemen en geen mix and match met een paar. Dat laatste is hoe ik werk, een samenstelling van allerlei bakken tegelijk. Volgens mij heeft een old school midi poort al een latency van 30-50 ms dacht ik, afhankelijk van de HW en driver. daarom was ik altijd erg blij met die emagic AMT8 icm met Logic, dan heb je dat active midi timestamping, die haalt al heel veel jitter weg.

Ik heb nu ook de Gforce DMX plugin. Leuke plugin. Wel jammer dat je de toms en conga's niet individueel kan stemmen. Maar waarschijnlijk was dat op de originele DMX ook niet?

Wat ik niet helemaal begrijp is wat het verschil is tussen de drie snares en kick drums op de knoppen 1, 2 en 3? voor mijn gevoel zijn dat exact dezelfde klanken alleen is 1 zacht, 2 middelhard en 3 hard, klopt dat? Als dat zo is kun je ook hetzelfde doen met velocity in je DAW en hebben die drie knoppen niet veel nut. Behalve bij de andere klanken waar wel duidelijk verschillende instrumenten onder iedere knop zitten. Maar misschien kan mij iemand hier het nut van uitleggen?

Wat ik niet helemaal begrijp is wat het verschil is tussen de drie snares en kick drums op de knoppen 1, 2 en 3?
Waarschijnlijk om wat kleurvarianten (volume) te halen. (anti mitrailleur)

De originele DMX was maar 8 stemmig,
dus niet allemaal verschillende samples op al de 18 pads
maar 3 dezelfde samples in een rij...
In principe had je maar 6 verschillende bespeelbare pads
En dat maar voor 2.900...:P
Dat gebrek heeft Gforce ook gecloned en verdubbeld...:o:

En van 3000 naar 50 euro is nogal een prijs verlaging...
Anders koop je maar een hardware behringer...Ook leuk:okdan:8)

Ik heb zelf ook de Gforce DMX gekocht. Het was wel even wennen; ik zat al gauw naar een interne sequencer te zoeken (na dat ik tijd met de Drumazone 2 van D16 zijn bezig geweest)
maar die zit er niet in, maar dat is geen probleem, Ik ben al blij met de velocity knop en de interne effecten.

Nou nog een Linnetje en we hebben de jaren '80 binnen...

Back