Geekom Mini PC als DAW computer

Reefius

Nieuwkomer
Dit lijkt mij interessant om als DAW computer te gebruiken:

Krachtige Intel i9 CPU, 32GB RAM en 2TB SSD. Ik ben geen gamer dus heb genoeg met de onboard graphics.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik ben ook geen gamer en heb een vergelijkbare mini pc; een Intel NUC I7 en daar heb ik een aparte behuizing met grote koelribben voor gekocht omdat die kleine fans in een mini pc meestal niet de stilste zijn als ze flink moeten koelen en stille fans zijn meestal in een grootte van 80-120 mm dus die passen niet, ik heb 'm dus passief gekoeld.
Maar zelfs met die beter koelende behuizing heb ik soms dat de processor even op stand by gaat ivm te veel warmte dus ik heb er een extra fan voor gezet die op wat warmere dagen meedraait zo nu en dan.
Nog een dingetje waar ik mee te maken kreeg; door die dikke metalen behuizing deed de built in wifi het niet meer en moest ik aparte antennes kopen die achterop de behuizing geschroefd werden.
Als je weinig hardware gebruikt dan heb je op zich genoeg aan de usb ins die er op zitten maar heb je meer nodig zoals bij mij dan heb je altijd extra hubs nodig.
Zo bij elkaar opgeteld heb ik besloten om volgende keer weer een gewone tower te kopen zodat ik allerlei stille onderdelen er in kan zetten en dan heb ik meteen weer meer usb ins.

Mobile CPU - misschien maar de helft zo snel als de desktop versie. Eigenlijk is dit een laptop zonder scherm of batterij.
Inderdaad een goed punt, maar die processor is nog steeds een pak sneller dan mijn huidige i7-8700 uit 2018.

Inderdaad een goed punt, maar die processor is nog steeds een pak sneller dan mijn huidige i7-8700 uit 2018.
Theoretisch (een pak) sneller.
De vraag is: hoe lang kan de koeling in dat bakje de CPU koelen bij maximum belasting (zonder throttling)? Hoe luid wordt het?
Meestal worden dit soort mini-PC's gemaakt voor relatief lichte taken.

Lijkt me toch raar dat ze er een i9 in steken als het enkel voor lichte taken is. Daarvoor is een i5 of zelfs een i3 al voldoende.

Zolang de consument betaald of interesse toont, worden producten aangeboden. Dit betekend niet altijd dat ze ook de gewenste mogelijkheden beiden.

Wat is de reden dat je deze graag zou willen gebruiken voor je muziek producties?

Het is compact en voor een i9 zeer betaalbaar. Ook 32GB RAM en 2TB SSD (ik heb momenteel 16GB RAM en 256GB SSD).

Weet niet wat ‘t bakkie kost natuurlijk, maar staaf je niet altijd blind op specs van zo’n bakkie..
Zelf heb ik een desktop in onderdelen bijelkaar samengesteld en is een stukkie goedkoper (+meer specifiek voor wat ik wil) dan eentje compleet zo uit de (internet)winkel.

Dat zijn leuke machientjes, maar zoals krautrock1958 ook al aangeeft, houdt er rekening mee dat de ventilator nogal wat geluid kan maken, zeker als je veel van ze vraagt.

Het is compact en voor een i9 zeer betaalbaar. Ook 32GB RAM en 2TB SSD (ik heb momenteel 16GB RAM en 256GB SSD).
Vergeet niet dat Amerikaanse prijzen zonder BTW worden afgebeeld maar als je er zo'n 20% bij optelt zit je over de duizend euro.

Waarom zou je die in de US bestellen? (Douane!)
In die link stond de prijs in dollars dus dan is het logisch dat je in de vS moet bestellen en dan komt btw er bij maar als Amazon 'm hier voor net zoveel euro's levert dan valt het mee ja.
Als je geen ruimte hebt snap ik dat je zoiets zou overwegen maar gezien m'n eigen ervaring met een NUC heb ik wel besloten om volgede keer gewoon weer een tower samen te stellen.

Gevoelig voor marketing?
Zelfs een desktop i5 is sneller dan zo'n mobile i9.
Je wil dus compact en hebt geen zin/interesse in een beetje research. Da's ok hoor, zolang je maar weet wat je koopt. ;-)

Ik heb lange tijd een laptop gehad in m'n "hardware studio". Gewoon uit plaatsgebrek - ik heb mezelf nooit wijsgemaakt dat het meer bang-for-buck was dan een zelfgebouwde desktop.

Laatst gewijzigd:
Back