Kleverige pitch en modwheel

Hey synthfreaks,

Heb mijn Ob-6 een tijdje niet gebruikt. Hij was mooi afgedekt tegen stof maar toen ik hem vandaag weer wou bespelen merkte ik dat de pitch en modwheel heel kleverig zijn.
De rest van de synth is volledig proper...
Heb gepropeerd om ze te reinigen met een doekje met wat alcohol er op maar het wordt precies alleen maar erger.
Iemand daar ervaring mee? Of hoe dit komt?
Hij stond in een redelijk warme kamer maar afgedekt van stof en licht.

Groeten,

Freddy

Er zit toch geen nextel spul op ?
Dat is van dat kunst rubber wat sinds de jaren 90 bestaat
Hele synthesizers werden er soms mee gecoat , wat als je afsluit resulteert in een complete synthesizer die plakt en afgeeft.
Zoek maar eens op "nextel coating sticky" ... ze adviseren om het er af te halen.........

Mijn beperkte oplossing , niet met alcohol of andere chemische dingen er op .
Niet luchtdicht afdekken.
Probeer eens met huisstof [ in de hoek of op een kozijn ;) ] of talk , iets op te deppen om de sticky minder erg te maken.

Is het wat anders ... kun je bovenstaande negeren ;)

Ik vermoed reactie met andere zachte kunststoffen/weekmakers.
Plastic hoes gebruikt?

Zit er een rubber-achtige coating aan de buitenkant van de pitch- en mod-wheels? Grote kans dat door de warmte en veroudering de coating is gaan "zweten"; d.w.z. dat bepaalde weekmakers die zijn gebruikt bij de productie ervan langzaam ontmengen uit het kunstof waardoor de coating plakkerig gaat aanvoelen. Er zijn volgens mij wel wat trucks (bijvoorbeeld isopropanol) om het eraf te halen, echter deze oplossingen zijn tijdelijk; na verloop van tijd zal het proces weer opnieuw beginnen. De enige echte oplossing: vervangen.
Wat niet helpt zijn aggressievere oplossmiddelen zoals aceton, daardoor los je het plastic zelf ook weer op.

Rot spul dus.
Het wordt tijd dat ze die troep niet meer gebruiken op knoppen en gear.

Bedankt voor de reacties. Hij zat onder 2 handdoeken, geen plastic hoes.

Zit er een rubber-achtige coating aan de buitenkant van de pitch- en mod-wheels? Grote kans dat door de warmte en veroudering de coating is gaan "zweten"; d.w.z. dat bepaalde weekmakers die zijn gebruikt bij de productie ervan langzaam ontmengen uit het kunstof waardoor de coating plakkerig gaat aanvoelen. Er zijn volgens mij wel wat trucks (bijvoorbeeld isopropanol) om het eraf te halen, echter deze oplossingen zijn tijdelijk; na verloop van tijd zal het proces weer opnieuw beginnen. De enige echte oplossing: vervangen.
Wat niet helpt zijn aggressievere oplossmiddelen zoals aceton, daardoor los je het plastic zelf ook weer op.
Ja die coating is het denk ik. Ja dat zweten onder 2 doeken in een kamer met zuidraam lijkt me de meest logische verklaring...persoonlijk ervaar ik het niet als erg storend maar was vooral nieuwsgierig hoe het was ontstaan. Het meeste heb ik er met alcohol afgekregen.

Idd, met een sopje of IPA (zelf gebruikt) kun je die laag prima verwijderen. Het nadeel is dat je dan het gladde harde plastic overhoud, maar voor m'n midi-keyboard (mod + pitch wheel) vond ik dat beter dan zo'n halve plaklaag.

Pitchwheel & modwheel demonteren. Dan in afwasteiltje doen en daarin een laagje van 50% water en 50 % Dasty ontvetter. Uurtje of 2 laten inweken. Daarna met oude tandenborstel onder de kraan afborstelen.
Dat heb ik ook zo gedaan met plakkerige Arturia-knoppen.

Ik had dat destijds ook bij m’n Ableton Push 2. Die is voorzien van een TPE coating en na een tijd in een vrij warme kamer ging die zweten en werd het plakkerig.

Heb het uiteindelijk met alcohol allemaal weg kunnen krijgen

Back