advies acoustic panels?

SanderSwi

Ouwe rot
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn studio/werk kamer en aangezien de nieuwe geen gordijnen en minder stof/doek in het algemeen gaat hebben verwacht ik dat het wel enig sinds zal gaan galmen,

aangezien ik er ook dagelijks zal zitten achter mijn pc/eventueel bezoek wil ik geen grote lelijke schuim oppervlakken, nu kwam ik panelen tegen met een mooi frontje maar ik was benieuwt of iemand hier ervaring mee heeft/hoe effectief ze zijn als een groot deel van het schuim afgedekt is en in hoevere de dikte van het schuim hier invloed op heeft (beschikbaar in 3/5/7cm)

en tot slot zit er nog verschil in een houten/acrylic voorkant (voor de acoustiek)?

voorbeeldje:
1722889235174.png

1722889389793.png

De dikte van het materiaal heeft invloed op de frequentie waarin je absorber werkt; dikker werkt vanaf een lagere frequentie. Voor alleen galm (flutter echo) behandelen doet 5cm dikte al was. Voor bass trapping heb je veel dikker nodig, vandaar dat die mestal in de hoeken worden gezet.

Met het bedekken van de voorkant van de panelen regel je de hoeveelheid reflectie van hoge tonen. 50% reflecterend is helemaal niet gek. Daarmee voorkom je dat je kamer akoestisch te dood wordt.

Gordijnen doen alleen iets tegen reflecties, akoestisch gebeurt daar niet zoveel, daar zijn ze simpelweg te dun voor.

Overigens doet dat schuim akoestisch ook vrij weinig. Het is vooral heel duur voor wat het doet. Zelf panelen maken met steenwol blijft nog altijd de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.

De dikte van het materiaal heeft invloed op de frequentie waarin je absorber werkt; dikker werkt vanaf een lagere frequentie. Voor alleen galm (flutter echo) behandelen doet 5cm dikte al was. Voor bass trapping heb je veel dikker nodig, vandaar dat die mestal in de hoeken worden gezet.

Met het bedekken van de voorkant van de panelen regel je de hoeveelheid reflectie van hoge tonen. 50% reflecterend is helemaal niet gek. Daarmee voorkom je dat je kamer akoestisch te dood wordt.

Gordijnen doen alleen iets tegen reflecties, akoestisch gebeurt daar niet zoveel, daar zijn ze simpelweg te dun voor.

Overigens doet dat schuim akoestisch ook vrij weinig. Het is vooral heel duur voor wat het doet. Zelf panelen maken met steenwol blijft nog altijd de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.
bedankt voor de uitleg!

het gaat mij vooral om reflecties, waar het gordijn dus tegen helpt.

mijn speakers (KRK Rokit RP5 G5) zijn niet al te groot/niet te veel bas en zijn electronisch bij te stellen in de EQ dus bass trapping zal niet nodig zijn en de muren zijn geisoleerd steenwol in dus de buren zullen er ook niet te snel last van hebben

als schuim niet heel effectief is waarom gebruiken ze dit (M1) bij voor zover ik kan vinden bij eigenlijk al dit soort panels dan? heeft dit iets met regulaties te maken gezien steenwol smerig spul is of?

als schuim niet heel effectief is waarom gebruiken ze dit (M1) bij voor zover ik kan vinden bij eigenlijk al dit soort panels dan? heeft dit iets met regulaties te maken gezien steenwol smerig spul is of?
In het kort: goedkoop te verwerken, licht (transport), makkelijk te maken, makkelijk te verkopen, geld verdienen aan amateurs die niet beter weten.

Je ziet dat spul in geen enkele studio in het hogere segment. Er zijn zeker wel succesvolle (thuis-) producers die het hebben, maar ook daar geldt dat steenwol betere akoestische eigenschappen heeft (dus dat ze veel geld hebben uitgegeven voor weinig resultaat).

Nadelen van steenwol (t.o.v. dat schuim): zwaarder, moeilijker te verwerken; het brokkelt/vlokt, je moet het goed inpakken met luchtdoorlatende stof. Ook is het bouwmarkt spul soms wat inconsistent qua dichtheid.

De smerigheid van steenwol valt wel mee hoor. Glaswol is vervelender (maar ook heel bruikbaar). Het is met name tijdens het verwerken dat het vervelend is. Zodra het in je paneel is verwerkt kan er vrij weinig meer gebeuren.

nogmaals bedankt!

voor een kamer van ~4.5x3.2m met een leren bank, een leren stoel en een stoffe stoel verder alleen harde oppervlaktes, zou je dan wel of niet zon front panel dat ~50% doorlaat adviseren? (maar dan dus op een zelfgemaakte absorber)

en wat noem je weinig resultaat (ongeveer dan) 25-50-70% minder? ik had namelijk een redelijk goeie aanbieding gevonden ~30euro per 50/50cm panel dus als de prestatie bijvoorbeeld slechts 25% minder is dan zou ik dit voor aestatics/makkelijkheid nog steeds kunnen overwegen

Een zelfgemaakte absorber kost je aan materiaal ongeveer €40 (mits je het gereedschap en de skills hebt uiteraard) voor een afmeting van 100cm bij 60cm. Dan heb je er één die 10cm dik is, dus redelijk wat frequenties pakt.

Hoe zich dat verhoudt tot die schuim panelen die je kunt kopen weet je pas als je daarvan ook weet wat ze doen, anders blijft het appels met peren vergelijken. Mijn natte vinger inschatting is dat die schuim panelen hooguit een cm of 3 dik zijn, dus dat is naar mijn mening 100% weggegooid geld.

Back