Vraag over originele Solina String Ensemble

Nisei

Ouwe rot
Mid jaren 80 had ik een Solina en het staat me bij dat ik de tuning knop gebruikte als pitch bender. Het bereik van de tuning knop was best groot. Nu heb ik een Behringer Solina en de tuning knop heeft maar een heel klein bereik en is echt alleen te gebruiken om zeer genuanceerd te tunen.
Is mijn geheugen correct of heb ik dit na al die jaren verzonnen? Ik weet nog zeker dat bij mijn model de tuning knop verzonken was (bedoeld om je duim plat op te zetten en te draaien) en ik hem heb aangepast zodat hij meer uitstak en ik hem makkelijker met duim en wijsvinger kon bedienen.
Iemand met een originele Solina die mij uit de droom kan helpen?

Inderdaad, maar ik wil graag even van iemand met een Solina horen of het klopt en hoe groot het bereik is.

Een Solina had ik niet, maar de 2000GT uit dezelfde fabriek en periode -mét strings- had zo´n groot tuningbereik dat ik er walvisroepen mee imiteerde.

Beetje een gemiste kans dat Behringer dat niet heeft meegenomen. Aangezien de Bolina niet op je pitch bend controller reageert was dat de enige manier om slides te maken :(

Beetje een gemiste kans dat Behringer dat niet heeft meegenomen. Aangezien de Bolina niet op je pitch bend controller reageert was dat de enige manier om slides te maken :(
Ik lees dit bericht nu pas en waarschijnlijk is de vraag niet meer van toepassing, maar ik ken het apparaat redelijk goed.
Het bereik was redelijk groot, maar men heeft nadien aanpassingen aan het circuit doorgevoerd om het bereik in te dammen.
Je bent overigens vrij om alles naar eigen wens aan te passen (zie schema).

Attachments

• 2025-02-15_182836.png
    2025-02-15_182836.png
    309,7 KB · Bekeken: 163
Ik lees dit bericht nu pas en waarschijnlijk is de vraag niet meer van toepassing, maar ik ken het apparaat redelijk goed.
Het bereik was redelijk groot, maar men heeft nadien aanpassingen aan het circuit doorgevoerd om het bereik in te dammen.
Je bent overigens vrij om alles naar eigen wens aan te passen (zie schema).
Interessant. Dus die 10K potmeter door een andere vervangen en je kan het bereik vergroten?

is er ook een mod mogelijk bij de bolina om preset 1+2+4 aan te zetten , dus zonder 3 ?
bij de orgineel is dat m’n favoriet maar ik zag dat het bij de bolina niet meer gaat ( altijd 3+4)?

is er ook een mod mogelijk bij de bolina om preset 1+2+4 aan te zetten , dus zonder 3 ?
bij de orgineel is dat m’n favoriet maar ik zag dat het bij de bolina niet meer gaat ( altijd 3+4)?
Voor zover ik weet zijn trumpet en horn dezelfde sound, maar zit er bij horn een extra filter bij. Dus ook bij het origineel is trumpet altijd geactiveerd als je de horn aan zet. Het lijkt misschien alsof je bij het origineel de trumpet uit kan zetten doordat je de schakelaar uit ziet staan, maar je zou geen verschil moeten horen tussen trumpet + horn of alleen horn.
Edit: Behringer laat bewust de LED van trumpet branden als je de horn aan zet, omdat mensen anders zouden kunnen denken dat de trumpet het niet doet als je hem aan of uit zet terwijl de horn is ingeschakeld.

Laatst gewijzigd:
dank voor het nakijken 👍🌞
dat klopt dus niet, het maakt bij het orgineel namelijk wel uit ( heb er 7 gehad in de vg …)

Ik kon ze ook alle 4 apart aan en uitzetten
Ja oke, je kon alle knoppen apart aan en uit zetten. Maar hoorde je ook werkelijk iets anders als je de trumpet aan of uit zette terwijl de horn aan stond?

dank voor het nakijken 👍🌞
dat klopt dus niet, het maakt bij het orgineel namelijk wel uit ( heb er 7 gehad in de vg …)
Hmm, interessant. Kan het ook met verschillende revisies te maken hebben? Ik weet dat Behringer specifiek de revisie B heeft gecloned.

Ja oke, je kon alle knoppen apart aan en uit zetten. Maar hoorde je ook werkelijk iets anders als je de trumpet aan of uit zette terwijl de horn aan stond?
Jazeker! Ik zal de StringSynthedizer weer eens uit de opslag halen, niemand wil dat ding. Op de Stringensemble, die ik jaren geleden in een vlaag van verstandsverbijstering verkocht heb, heb ik zo vaak gespeeld dat ik dat wel zeker weet. De combi van horn en trumpet + chorus was mijn favoriet! Beide waren apart wat aan de dunne kant.

Jazeker! Ik zal de StringSynthedizer weer eens uit de opslag halen, niemand wil dat ding. Op de Stringensemble, die ik jaren geleden in een vlaag van verstandsverbijstering verkocht heb, heb ik zo vaak gespeeld dat ik dat wel zeker weet. De combi van horn en trumpet + chorus was mijn favoriet! Beide waren apart wat aan de dunne kant.
Maar is dat de string synthesizer of gewoon de string ensemble?
Sowieso wel heel raar als Sunny het ook zegt. Ze hebben bij Behringer de Solina volledig ontleed en nagebouwd. Zoiets fundamenteels kunnen ze toch niet over het hoofd hebben gezien?
Ik heb op Youtube nog even wat videos gekeken en het klopt idd wel dat de basis sound voor trumpet en horn hetzelfde is, alleen met andere filtering. Dat zou dus betekenen dat je (op het origineel) bij selectie van beide, een mix zou krijgen van beide filters.
En dan is het dus de vraag wat je nu op de Behringer hoort: is de horn daar een combi van beide filteringen? Of is de horn zoals hij op het origineel klonk en kun je de combi van horn en trumpet niet maken?
Heel vaag dit.

Hier uitleg van 1 van de technici van Behringer:

Skip even naar 2:20
"But the original revision B was working like that so it's the same."

Back