Dag Synth-liefhebbers, even voorstellen

Andydec

Nieuwkomer
Hallo Synth-liefhebbers,

Tijdens de coronaperiode ben ik helemaal in de wereld van synthesizers gedoken, voornamelijk via een DAW (Bitwig Studio) en plugins. Nu overweeg ik om een hardware synth aan te schaffen, maar ik kan nog niet beslissen welke het moet worden. Ik zoek een beginnerssynth die zowat alles in één kan spelen.
Mijn naam is Andy en ik ben opgegroeid met de elektronische muziek van de jaren '80. Ik ben een liefhebber van Arturia en Synthmaster. Mijn muziekstijl? Als het maar elektronisch klinkt, ben ik tevreden! Hopelijk kan ik hier in dit forum veel leren. Het is voor mij vooral een hobby.

Welkom!

Welkom!
Ik ben ook in die tijd begonnen. Met ableton in mijn geval.
Welke VST synths vind je het fijnst/leukst?
Dat helpt de pro's misschien met aanraders :)

Ik heb zelf inmiddels ook al wat hardware staan maar weet niet echt of dat beginners synths zijn of niet.

Ik heb zelf een Bass station 2 die vrij simpel is in het gebruik, maar ik zou dat geen alles-in-een noemen.

Ik heb ook een Waldorf Quantum (dat was mn eerste hardware synth)die wel heel erg veel kan, maar die kan zoveel dat het misschien weer niet echt valt onder jou definitie van beginner synth.
Kwa budget zit daar trouwens een enorm verschil tussen ook 😁

Afgezien van het kostenplaatje vond ik de waldorf quantum als beginner wel fijn overigens omdat ie heel duidelijk is en je goed kan zien wat alle instellingen doen... maar goed... is wellicht wat overkill (maar ik kan niet in je portemonnee kijken) en sommige mensen willen heeeeel erg graag analoge synths hebben... dan is een quantum/iridium misschien ook niet je ding.

Een OpSix (ook niet analoog) is een stuk vriendelijker en toch ook heel veelzijdig. Super intuitief als het gaat om FM synthese, maar wel hier en daar flink de menu's induiken. Vind ook niet iedereen leuk.
Wel handig is dat je de patches die je maakt op de opsix ook met de VST versie van de opsix kan gebruiken. Dus die opsix hoef je alleen ff aan de computer te hangen als je patcges wil overzetten.
Handig als je 'offline' wil pielen met een synth, maar in een DAW liever volledig digitaal werkt. (Want hardware compliceert de workflow wel enigzins vergeleken met puur 'in de box'; ondanks dat het wel heel leuk is om met hardware te prutsen ^^)

Ik denk dat er hier mensen zijn die veel betere suggesties kunnen leveren, maar voor wat het waard is; ik heb van geen van de 3 bovenstaande spijt gehad en als beginner geen problemen ondervonden om er wat leuks mee te doen.

welkom!

en zoals rvanommen al zei het hangt heel erg af van je budget en hoeveel begrip je al van synthesis uit je plugins hebt.

ik ben zelf ook vlak na die tijd begonnen met een arturia minifreak en modwave, als je van arturia houd is de minifreak zeker een fijne synth hij is digitaal met een software versie die redelijk goed in de arturia software geintegreerd is, er zitten fijne FX op en is overzichtelijk, nadeel is wel dat je kwa envelops/sound design mogelijk enigsinds beperkt bent maar dit hoor je in de geluiden zeker niet terug

de modwave is juist enorm uitgebreid en net als de quantum dus mogelijk wat overweldigent.. dat gezegt kun je er dus wel enorm veel op leren/geschikt voor bijna alle geluiden en zit er ook een software versie bij, binnen de prijsklasse is de modwave waarschijnlijk een van de meest uitgebreide synths die je zult vinden kwa sound design mogelijkheden maar hij voelt wel een erg plastic aan

Welkom
De keuze is reuze...maar aan de andere kant ook niet.
Alles in 1 is denk ik een utopie. Kijk vooral wat is voor jouw belangrijk, Wat vind ik mooi.
Ga ik proberen en dan weer verkopen of ga ik langzaam dingen bij elkaar verzamelen...
Kijk ik na wat oudere dingen, waar je nog steeds veel mee kan, met wat moderne effecten erachter of meteen voor iets nieuws uit de winkel.

Success met je zoektocht!

Alles in één. Neem een Akai Mpc Key37 in overweging. VA synth en Fm synth, drummachine en supersampler, alles in 1 apparaat.

Allen, bedankt voor de leuke tips! Mijn budget ligt rond de 800 euro. De Minifreak van Arturia heb ik al op mijn lijstje gezet, samen met de Korg Minilogue XD, Behringer DeepMind 12 en de ASM Hydrasynth Explore. Hoe dieper ik hierin duik, hoe moeilijker mijn keuze wordt. Eigenlijk zou ik alles willen, maar mijn budget laat dit niet toe. Het is eigenlijk meer een hobby, en ik ben niet van plan er professioneel iets mee te doen.

De Akai MPC Key 37 lijkt me ook wel wat. Zit je hier niet vast aan het Akai-ecosysteem? Ik heb namelijk wat VST-plugins die ik graag nog wil gebruiken. Ik zie ook dat men veel met Air werkt en dit is niet zo mijn favoriet.

Ja, het is ook best moeilijk..maar ik heb een verrassing voor je, ,je begint met een budget van 800 euro. Maar binnen een jaar heb je alle synths die op je verlanglijstje staan. Schijnen ze GAS te noemen en is zeer besmettelijk.. mijn budget was 400 euro. Maar heb vorige week mijn veertiende synth aangeschaft en ook alleen maar voor de lol, speel niet eens toetsen.
En pas een jaar geleden begonnen, maar het is zoooo leuk om met deze hobby bezig te zijn.

Back