MacGyverGear
midi-life crisis
Ik doe ook veel met laptops. Het grote probleem met die dingen, en voornamelijk de fabrikanten. Ze willen een zo zuinig mogelijk ding bouwen, zodat je langer op een batterijlading zou kunnen werken. Je kunt in je energysettings wel een hoop aanpassen in het energieschema met aangesloten voeding maar toch doen externe geluidskaarten moeilijk en presteren minder goed. Ik heb hiervoor een paar gaminglaptops gekocht waar dit totaal geen issue was maar moest wegens een klein defect snel wat anders.. Is toen een Asus Vivobook geworden. Ik had niets dan problemen als ik een extern ASIO device gebruikte.. ook met hogere buffer size. Het bleek uiteindelijk te liggen aan het feit dat aangesloten USB troep wordt geknepen op vermogen. Nadat ik een soort patch in de registry had geactiveerd 'ultimate power plan' was het opgelost. Met als gevolg dat mijn 95watt voeding dramatisch warm werd en dat weer moest upgraden. Maar gelukkig draait het daardoor wel goed. Wel lekker.. dit laptopje weegt een stuk minder.. Hiervoor sleepte ik 2 gaming laptops mee (1 extra voor backup) en dat is een behoorlijk gewicht om mee te slepen..Zo'n 2 jaar geleden heb ik een nieuwe muziek-laptop gekocht. Dikke specs, prima prijs en de kenners op Tweakers zeiden dat het een topding is. Dat viel dus tegen...
Gisteren naar een computerwinkel geweest en die kenner zei meteen: inderdaad prima onderdelen, maar die laptop kan zijn warmte helemaal niet kwijt. Daarom wordt hij zo heet en lopen de prestaties snel terug. Lekker dan.
Conclusie voor mezelf: internet is handig. Maar af en toe een expert vragen en zo'n computer vooraf echt zien en aanraken is ook wat waard![]()