Filters

rvanommen

Ouwe rot
Weer een postje in de effecten serie :)
Dit keer een post over filters. Daar valt denk ik veel over te vertellen en te delen. Low pass, high pass, all pass, notch. Mag allemaal... Comb filtering zit als aparte filter optie op sommige synths (waldorf quantum en opsix in mijn geval). mag ook.

Ik weet nog niet wat hier op terug gaat komen aan ervaringen, tips en feedback en laat me ook graag verassen.

Maar zoals altijd; alles mag. Deel je ervaringen, kennis, tips, trucs, expertise... Alles wat je kunt bedenken over filters.

Ik begin zoals gebruikelijk met wat ik heb en hoe ik het gebruik.

Type filters

Low pass - waarschijnlijk het gangbaarste.
Ik gebruik het (net zoals de meesten van ons denk ik) voornamelijk voor subtractieve synthese of om met een beetje modulatie een beetje leven in een bassline of lead te proppen.

High pass - gebruik ik veel minder vaak. Soms op de analog rytm voor drum sounds. Hihats e.d.

All pass - zit op mijn motorsynth. Ik weet niet wat het doel is (dus ben benieuwd naar meer ervaren gebruikers) maar klinkt wel lekker soms... Ik begrijp dat een AP filter de fase van een golf flipt op de cutoff? Klinkt een beetje phaser achtig in elk geval... Wel geinig.

Notch filters - gebruik ik eigenlijk niet. Ziet niet echt in mn systeem. Maar ik heb wel synths die ze aan boord hebben. Voor welk specifieke geluid zou je een notch filter pakken?

Band pass - die gebruik ik dan weer wel. In paralel met LP filters met een beetje movement erop bijvoorbeeld. Klinkt wel leuk (voornamelijk op de quantum).
Ik begrijp ook dat BP filters een belangrijk onderdeelnzijn van physical modelling om na de exciter resonanties te creeeren?

Comb filters - ik dacht dat comb filtering een effect was plaats vond als een audio signaal vertraagd word gemengd met een copie van zichzelf (of een fase inverted kopie van zichzelf).
Ik heb synths die dit als ingebouwd effect hebben, dus heb de comb filter daarom in deze post gewoon meegeteld.

Graag hoor ik het als ik bepaalde dingen niet goed heb begrepen of te simpel voorgesteld heb.

Filter VSTs
Ik heb fabfilter complete, en dus volcano en de oude fabfilter filters. Volcano is mijn go-to als ik een filter wil in mn instrument rack/chain.
Een hele mooie vst, maar ook heel uitgebreid en super op interresant voor sound design. Verschillende modes kwa drive, modulatie en toevoegen van meerdere banden. Ik moet de handleiding weer eens lezen binnenkort. Omdat ik de helft nog niet weet.

Voor snelle toevoeging van een simpel filter pak ik vaak auto filter van ableton. Die is okk heel snel ingesteld voor beetje auto modulatie (lfo, envelop)

Verder gebruik ik eigenlijk geen filter vst's maar gebruik vooral wat voor handen is in de hardware en software synths.

Ik zal niet liegen en ben echt geen kenner of zelfs connoisseur van specifieke filter sounds, maar kwa software synths begrijp ik dat diva verschillende emulaties tracht te doen van klassieke synths? Klinkt mij allemaal prima. Alle synths hebben wel wat....De ene wat warmer, de andere cleaner, ruiger, of zingt harder op hoge resonantie waardes... Ik experimenteer er maar wat mee.

Hardware

Ik heb geen modular synths, dus ook geen losse filter units.

Filter op dr bass station klinkt lekker ruig met wat drive, de waldorf quantum heeft een dual analog filter en wat digitale filters. de analoge filters maken get signaal mono en beperken de polyphony tot 8 voices, waar digitaal stereo is en 16 voices. Er zitten ook wat gekke modes op die half digitaal/half analoog zijn (dan neemt ie bij overschrijdinf van analoge voices een digitaal filter voor de volgende... En dat klinkt soms raar en inconsistent, maar kan grappig zijn).

De motorsynth heeft een allpass filter dus... Daar wil ik wel meer over weten.

Mn klauwen beginnen zeer te doen dus ik hou het hier even bij, maar ik kan vast meer delen/vragen over filters.

(Ik zit te typen op telefoon dus bij voorbaat excuses voor spelfoutjes door dikke vingers)

Ik kijk eerst wel even of dit topic ergens heengaat en welke kant ie opgaat :)

Notch filters; leuk op field recordings of andere live recordings met noise. Een super trage LFO op een notch filter geeft de boel een lekkere organische en bewegende vibe.

Bandpass is natuurlijk de go-to voor lijpe hardcore kicks. Wie is er niet mee begonnen? :D En het is zo'n beetje de essentie van de psy-trance FX sounds (hoe noem je die shit eigenlijk?).

Los van de filter types, is er natuurlijk ook een heel groot verschil tussen de filters zelf. Zo is een Korg MS-20 LP filter compleeeeet anders dan een Moog ladder filter of Oberheim SEM filter.

Dat MS20 filter hoor je vaak genoemd worden.
Veel synths bevatten ook een filter die dat specifieke filter na moet doen (waaronder de opsix).

Misschien kan je ook wat vertellen over de Z-filters van E-mu ?

de korg modwave heeft inderdaad ook een ms20 emulatie, geeft het wel lekker pit omdat die net wat meer door laat

ondanks dat ik niet perse fan ben van de osmose filters op zichzelf kun je er dankzij de modulair achtige matrix wel heel leuke dingen mee doen zo heb ik in mijn laatste preset gebruik gemaakt van twee lowpass filters op verschillende frequencies met redelijke resonance waar de super saw een voor een doorheen gaat en vervolgens op de delay een hele lichte highpass filter om te voorkomen dat het te muddy wordt

ben ook wel fan van een highpass filter op delays in combinatie met een sequencer/arp, zo kun je de bas noten lekker laten raggen zonder dat het een puinhoop wordt en er af en toe een of twee hogere noten door gooien die dan wel herhaalt worden

kindje (zover ik weet) van Dave Rossum (z-plane)
MORPHEUS Eurorack module includes over 280 filter configurations, what we call Cubes.

Ik heb het zelf nooit de behoefte om digitale filters in eurorack te kopen.
Kwa plugin vind ik moogerfoogers wel nice.

High pass filters zijn essentieel om (met automation) mooie transities te maken in dance muziek (waaronder techno en trance). Ik gebruik daarvoor graag Fabfilter Micro, die klinkt neutraler dan Autofilter van Ableton.

Als muzikaal filter gebruik ik inderdaad ook Volcano. En de filters die in de synthesizers zitten die ik heb, zowel soft- als hardware. Ik heb er ook nog één van Soundtoys uit de bundel maar die gebruik ik weinig tot nooit.

Een EQ is eigenlijk ook gewoon een set filters he. Dus als je die snapt, dan heb je de basis wel.

Een EQ is eigenlijk ook gewoon een set filters he. Dus als je die snapt, dan heb je de basis wel.
Dat is zo :)

Maar ik zit de laatste avondjes de filmpjes van Dan Worrall op YouTube te kijken, en ook over EQ kan ik nog heel veel leren zo blijkt :D

High pass filters zijn essentieel om (met automation) mooie transities te maken in dance muziek (waaronder techno en trance). Ik gebruik daarvoor graag Fabfilter Micro, die klinkt neutraler dan Autofilter van Ableton.

Ik weet direct welk effect je bedoelt.
Om zo voor een drop al dat laag weg te filteren tot het flinterdun word en dan... Bam! Alles teruggeven...

Leuk ja. Gek dat ik er nog nooit zelf wat mee gedaan heb eigenlijk. Ik ga dat doen in mn volgende project :D
En zal ook eens luidteren naar micro

Laatst gewijzigd:
Ohw bijna deze vergeten..
Maar ga steeds meer dawlooss.. maar vond deze heel goed klinken.

Schermafbeelding 2024-12-29 om 21.05.07.png

Altijd leuk deze topics!

De filter, een van de vetste effecten om te gebruiken. Zowel als EQ of ruimte te maken of op te vullen, maar vooral (zoals ik een filter zie) om het laag of hoog af te filteren om spanning op te bouwen in een track.

Zat net even te kijken welke filters er op de laptop staan. Die van Steinberg vind ik allemaal 10 niks en staan dan ook nooit in m’n plugin lijst. In die lijst stonden er altijd 4 en tegenwoordig nog maar 2.

The Drop (Cytomic)
Fijne filter om mee te werken en is jaren lang de go to filter geweest. Doordat ik van Windows naar Mac ben gegaan, gebruikte maakte van een illegale versie en de legale niet werd ondersteund voor de M1, heb ik deze niet meer gebruikt. Wel aan zitten denken om deze te kopen toen het beschikbaar werd voor M1, maar wegens de prijs en andere opties die ik al had niet gedaan.

FilterFreak 1 (Soundtoys)
Voor iets meer dan een jaar gebruikt maar nooit echt een fan van geweest. Om te beginnen vind ik de interface er erg lelijk uitzien. De trigger by envelope is iets wat ik nooit werkzaam kreeg en hij overstuurd nog al snel waardoor het bron geluid ongewenst veranderd. Ik heb net even naar voren gehaald voor het schrijven van dit stukje en krijg meteen negatieve gevoelens. Deze word niet meer gebruikt!

MS 20 (Arturia)
Kreeg ik gratis tijdens de release. Deze staan in m’n lijst en gebruik ik voornamelijk om bass en andere geluiden wat warmer/dikker te maken. Maakt het allemaal net even iets voller. De filter functie zelf gebruik ik eigenlijk nooit, maar daar moet ik misschien maar eens mee experimenteren. Een aanrader in ieder geval.

Volcano 3 (Fabfilter)
What not to like! Geweldige filter die makkelijk in gebruik is en met een inspirerende interface. Gebruik deze de laatste tijd steeds vaker op een bus waar bijvoorbeeld alle main leads samen komen, aangestuurd met een midi trigger voor de envelope, en zo dan fungeert als main filter. Heb een standaard preset die meteen geactiveerd word wanneer ik de filter laad waardoor ik super snel kan werken.

Maar… het duurde even voordat ik de filter kon waarderen. Er zit een optie op “high quality” die altijd uitstond in de default preset. Mijn brain dacht dat dit niet nodig was en alleen maar cpu kost. Wat het geval is dat als je deze niet aanzet, dan klinkt het geluid doffig waardoor ik het niet bruikbaar vond en naar FilterFreak greep. Maar nadat ik had ontdekt dat m’n laptop dit makkelijk trekt en het essentieel is om deze aan te zetten, heb ik nooit omgekeken naar een ander filter.

Iets waar ik nu mee wil experimenteren zijn de setting zoals gentle, raw, extreme etc. Kijken hoe ik dit kan gebruiken om het bron geluid te manipuleren. Zelfde geld voor de drive, iets wat ik ook nooit aanraak.

Synths
Er zijn 2 main synths die ik gebruik, Spire en Avenger, met een uitzondering op Nexus en Dune 3. De filter van de Nexus vind ik niet zo bijzonder en Dune 3 gebruik ik te weinig om echt over te oordelen.

Spire
De synth zelf alleen al vind ik geweldig, heeft fijne opties en is makkelijk in gebruik. Een paar maanden terug ook wat meer aan het experimenten met de curve (voornamelijk die van de decay). De synth biedt diverse filters, maar meestal gebruik ik de gene die is geslecteerd vanuit de preset zelf. Ga ik zelf aan de slag dan is het de perfecto waar ik meestal mee begin en eindig.

Keytrack zet ik nog wel eens open omdat het een leuk ritmische effect kan geven wanneer je lage en hoge noten afspeelt.

Avenger 2
Zelfde als voor Spire, bij een preset gebruik ik de geselecteerde filter. Het biedt een scala aan opties voor iedere band, maar er is er geen een die er voor mij uitspringt.

Wat ik wel af en toe aanpas zijn de 12/18/24db instellingen. Toen ik begon met het maken van muziek moest deze van mij altijd op 24db staan, maar tegenwoordig vind ik 12db ook heel mooi.

Special filters… de Avenger bied er een aantal, Dune volgens mij ook en Spire heeft ook een paar opties zoals shaper en combo. Weet je, dit zijn dingen die ik bijna niet aanraak en wanneer ik het doe geeft het niet de gewenste resultaten. Geef mij maar een gewone lpf/hpf, en met uitzondering een bpf.

Resonantie is ook iets wat ik matig gebruik. Een vleugje om een effect te creëren wanneer de filter uit een LPF komt of iets, maar het is iets wat ik niet veel automate.

Wat ik lastig vind om te na te maken zijn de hpf op kicks. In bestaande tracks klinkt het altijd beter dan bij mij. De overgang is bij mij nooit zo mooi. Ook moeilijk om te creëren voor mij zijn die lpf op de kick, dat ie lekker ver weg klinkt maar ook een dikke sub aanwezig is. Het feestje bij de buren effect zeg maar. Bij mij klinkt het ’t net niet.

Wat ik altijd wel leuk vind is om de speaker van m'n telefoon dicht bij m'n mond te houden en dan met m'n mond een band pass filter te maken.

Er zijn twee andere filters die me te binnen schieten uit m'n hardware tijd. De Akai MFC 42. Fijn ding maar er zal altijd een klein ruisje op waardoor ik het niet vaak gebruikte. Die andere filter was de Sherman Filterbank 2. Wat een ding was dat! Echt wow!!! Daar ga ik achterzitten, bij voorkeur met een 909 kick, en gaan. Fantastisch ding en mocht er ooit weer een HW studio komen dan zal deze er ook wel komen. Lekker freaken met dat ding.

Filters... MS20 vind ik fijn en gebruik ook de plugin van Arturia.

je hebt schone en smerige filters. Die hebben beide hun nut.

ben zelf gek van 12db filters. bv in de Prologue. als je dan het filter langzaam open draaid is het net of het geluid van on de verte naar je toe komt.

mijn mooiste filter is de Dave Rossum evolution. daar kun je ook het aantal poles mee moduleren.
Ook MI blades ... heerlijk.

En het filter in de Arp 2600 en de Prophet 6.
Dat prophet 6 filter zit in stereo in de Pioneer SP16. heerlijk...

ik knap op filters af als ze een lelijke resonance hebben of niet v/oct tracken.

Resonance net voor zelf oscilatie openzetten en dan sounds insturen.

Bekenste trick met 12db multimode filters is de HP out injecteren in de CV input,cutoff Freq redelijk dicht en boost Q en doseer dan meticuloos de HP feed.

Ik high pass alles. En nog n keer de master. Sindsdien is mijn sound zoveel frisser.

Wie filters zegt, zegt filters sequencen 🥰
Als t een bs2 is, die heeft n filter input. Gebruik je die? Zo ja dan heb je dus toch een “module “ @rvanommen ;)

kindje (zover ik weet) van Dave Rossum (z-plane)
MORPHEUS Eurorack module includes over 280 filter configurations, what we call Cubes.

Ik heb het zelf nooit de behoefte om digitale filters in eurorack te kopen.
Kwa plugin vind ik moogerfoogers wel nice.

De ULTRA Proteus had dezelfde Z-Plane filters als de Morpheus maar dan nog meer filter types (288 vs 197 filters). Deze waren de 'echte' morphing 3d zplane filters. De EMU IV Zplane filters zijn gebaseerd op de Proteus 2000. Ook de modules daarna (of tussenin), zoals de Mophat's en command stations waren daarop gebaseerd en dus niet echte 3d morphing filters.

Even een tip, met wat creatief zoek en plakwerk kun je de oude Emulator X3 software sampler nog aan de praat krijgen. Deze heeft ook de Proteus 2000 zplane filters. Naast dat ALLE EMU roms hiervoor te vinden zijn en dus netjes te gebruiken zijn in je 2024/2025 DAW :D

UHE Filterscape heeft ook iets van Morphing Filters, naar zeggen geïnspireerd op de ZPLANE filters.

Ik high pass alles. En nog n keer de master. Sindsdien is mijn sound zoveel frisser.

Wie filters zegt, zegt filters sequencen 🥰
Als t een bs2 is, die heeft n filter input. Gebruik je die? Zo ja dan heb je dus toch een “module “ @rvanommen ;)
Dat klopt inderdaad :D
En ook de waldorf quantum heeft een input voor de fx en filter!
En ik dacht de motorsynth ook!

Deze Yt euro Baas kan echt heel goed patchen. Je hoort echt dat hij net even wat meer uit een module haalt dan gemiddeld.

Ik ben fan van het Polivoks filter. In de Elta Music (bekend van de Solar-42) PF-3 zitten er twee die je kunt koppelen voor 12dB stereo, in serie kunt zetten voor 24dB mono of als twee 12dB mono filters afzonderlijk kunt gebruiken. En lekker opkloten ook met een versterker/drive aan boord. Erg tof op onder andere drums. En niet duur (ik had de mijne nieuw voor €250)

1735729586262.png

Back