Crispy & Smerige Digitale Synth Sound

Tnx voor alle reacties.. Ik ga dit weekend ze even bekieken. Heb nog even een video gemaakt van die SH-32 sound..Heel toffe sound... maar aparte gedateerde interface.

SH-32 en Syntakt

lekker crispy klinken en vol zitten met smerige digitale aliasing... net dat beetje extra grit en karakter toevoegen zijn ook welkom.

Tips, suggesties of verborgen parels? Laat het me weten!
Nord Lead 2 in pelle mode heeft behoorlijk wat aliasing. (meer dan NL1)

Ha was deze nog tegengekomen en gelijk een kunnen kopen op marktplaats. Heel vette mini sampler, doet downsampling als een trough effect ..lofi pedal

ROLAND MS-1 (1994) 20 euro

Pittsburgh gaat het prototype uit midden jaren ‘10 van de Double Helix Wavetable Processor binnen enkele maanden toch nog uitbrengen in beperkte oplage. Is van dezelfde programmeur als de Pittsburgh DNA Symbiotic Waves oscillator en de Studio Electronics Quadnic. Voor zover ik kan inschatten is hij geen pro want sinds de Quadnic heeft hij geen (commerciële) synths meer geprogrammeerd, ik heb het hem gevraagd. Naar huidige maatstaven zijn dit vrij gemankeerde golfvormen en wavetables. 9(?) bit en een flinke slew waar je niet van afkomt. Maar oh zo “warm” en rauw.

Ik ben ook gek op die gedateerde digitale sound. De SH32 is een van de eerste synths die ik kocht toen ik een jaar of tien geleden volledige overstapte op ‘geen computer’. Echt een leuk ding, raar filter wel. Ik zou hem wel weer willen hebben. Heb onlangs een Roland Gaia 1 gekocht. Dat die stiekem niet echt virtual analog is maar werkt met gesamplede golfvormen was voor mij de reden om hem juist te kopen. De digitale delay die geen tape delay nadoet maar nogal in de war raakt als je de frequentie verandert is ook echt tof.

Nog 1 ding over dit onderwerp: Korg Kaosspad Quad als end of chain ‘af en toe de vinger over de touch pad trekken’ effects unit. Heel knapperig.

Liefhebbers kunnen ook eens naar de Chase Bliss Lossy luisteren (of de plugin waarop deze gebaseerd is). Die emuleert alles wat je erin gooit alsof het te grazen is genomen door ranzige jaren 90 data compressie en packet loss/repeat.

Pedal: https://www.chasebliss.eu/lossy
Plugin Lossy, by Goodhertz
Een aantal demo’s geluisterd. Die momenten van complete geluidsuitval kan ik niet tegen - ik ga direct op zoek naar een loszittende connector - maar voor de rest klinkt het echt smaakvol.

Back