De Digitale Gitaren in opkomst.

Googol

Ouwe rot
Dit is wat ik hier heb kunnen vinden wat gitaren betreft...

Welke gitaar vst's raden jullie aan?

Realistische rockgitaren, wie heeft suggesties?

Ik zoek hulp met Prominy's V-metal

Ik heb zelf de RealEight (Musiclab) en de Axe Machina (soundiron)
Die laatste is een metalgitaar maar wel een RAM eter...

Verder heb ik op internet naar de volgende merken gitaar plug-ins gezocht:

Metal Eclipse en Metal Hellraizer (Ample Sound)
FL Slayer (FL Studio)
De hele gitaarlijn van Native Instruments…
ToonTrack
Eastwest
IK Multimedia
GuitarRig Pro
en al de gitaren op Best service en degelijke...
Iemand vergeten? zal best wel...

Dan die bij-producten zoals effecten die je zowel niet als wel bij het VST instrument is ingegrepen (oppassen dus)

Hoe ga je ze spelen en hoe ga je ze mixen?
Hoe ga je de articulations gebruiken?
Hoe zijn je bender technieken of andere controller behendigheid?

Welke muzieksteilen wordt de nog meer gitaren gebruikt (buiten rock dan)

Als je het allemaal te veel wordt kun je beter een echte gitarist nemen, die soleerd ff je nummer vol...8)
Ik hoor het vanzelf wel...

Scaler wordt nog wel 'ns vergeten, als je een gitaar vst met een goede sound hebt dan kan Scaler door z'n vele playing stijlen een handige hulp zijn en er zitten ook nog wat gitaarsounds als presets.
Zelf gebruik ik voor funk wel de Scarbee vst van NI

Ik heb één keer een akoestische gitaar gekocht voor 25 euro,
maar de handeling van toetsen naar gitaar was te groot; het werd al gauw te veel (m'n vingers! :o:)
Jaren oefenen op de toetsen en dan in een oefenen op de snaren...auwts!
Ik heb het 2 maanden geprobeerd maar ging steeds weer terug naar mijn keyboard (oftewel, ik had er geen tijd voor...)

Toch heb ik veel elektrische gitaar in mijn muziek zitten...
Geeft wel weer een kick als je gitaarriff of je bijgeknutselde gitaar solo
'n beetje in de mix klinkt:
"is dat een gitarist?":o::D

Gewoon zelf inspelen. Gitaar kopen, paar jaar les nemen en dan wordt het langzaam wel iets.

Gitaar heeft altijd wel een pijnlijk begin.
Vooral akkoestisch en dikke snaren.
Maar neem je een electrische met dunne snaren dan is het een stuk comfortabler.
Of een spaanse gitaar of een ukulele.
Allemaal wat liever voor de vingers.

Klopt. Desalniettemin is het een leercurve waar je u tegen zegt. Vooral in het begin frustrerend en het gevoel dat je handen er niet voor gemaakt zijn.

Gitaar spelen via plugin/toetsenbord is ook een hele uitdaging...8)

Pitch bending, sliding, muting, slapping, plucking, picking, pulling, pinching, bass harmonics, double-tracking, etc...
Behalve pitch bending zijn de rest allemaal gitaar termen die toch moet weten...

Buiten de normale riffloops die je van het toetsenbord speelt, is soleren en realistische chords maken vrij ingewikkeld.
Ook met een arpeggio is het ff een werkje om zo'n 'riff' natuurlijk te laten klinken...

Impact Soundworks Shreddage 3 Stratus
Ik moet er nog eens goed naar kijken, maar zo op het eerste gezicht/gehoor is het echt een toppertje voor een freebie(!).
Account aanmaken, tja, dat hoort erbij tegenwoordig, maar is geen ramp, zeker omdat ze wel meer leuke freebies hebben.

Mijn tip: Pak een gitaar en ga niet lopen progammeren. Speel het (als je niet goed gitaar kan spelen) met comping aan in en pak de beste stukken. Klinkt tien keer mooier en realistischer.

Ik heb op een blauwe maandag gitaarles gehad en de learning curve is behoorlijk inderdaad.
Ik vond het uiteindelijk teveel gepriegel en ben door blijven gaan met keyboard en piano.

Zelf inspelen op een echte gitaar is natuurlijk altijd het mooist. Dat geldt voor alle instrumenten.
Maar als je die mogelijkheid niet hebt, vind ik gitaar een instrument dat zich nog vrij aardig leent voor VST emulatie.
Alle fijne nuances en speciale speeltechnieken ga je er niet uit halen.
Maar afhankelijk van de context (bij wat voor muziek het wordt gebruikt) kan het nog vrij realistisch klinken.
Als je dan ook een beetje toetsen kunt spelen, kun je wel een eindje komen.

Back