4 x analoog gebalanceerd signaal over CAT kabel.. hoedan?

MacGyverGear

midi-life crisis
Er zijn regenwoordig handige boxjes te koop die je in staat stellen via CAT kabel 4 x gebalanceerd signaal over te brengen via de XLR's op deze boxjes..
Een CAT kabel heeft 4 (twisted)paartjes met slechts 2 aders waar er bij gebalanceerd signaal gerbuik gemaakt wordt van 3. Ik vraag me nu af of dit soort boxjes goed werken. Wordt de aarde misschien gedeeld en via de chassisdelen die in deze boxjes zitten verbonden aan de mantel de CAT kabel? Er zit een soort XLR-achtige connector aan en hierin zit de RJ45 connector dus verwerkt..

Deze dingen:Thomann Voordelig geprijsde CAT splitters en adapters online kopen bij Thomann

Voor een situatie waar de kabels op dezelfde mixer aangesloten worden zal het misschien wel werken.. Aarde wordt gewoon met massa verbonden toch?? maar ik wil een paar van deze boxjes aanschaffen om een combinatie van 3x signaal 1 x DMX (is voor lampjes.. :eureka:) te gebruiken. Deze boxjes zijn zeker geschikt voor DMX (hogere impedantie).. behalve dat ze in tegengestelde richting werken maar dat probleem kan ik simpel oplossen door een vrouwtje/vrouwtje / mannentje/mannetje kabel te solderen.. :) Een DMX kabel heeft alleen 'n plus en min en de mantel wordt gebruikt op pin 1 waar dit bij gebalanceerde kabel een losse ader is.

Iemand die deze gebruikt en dit eens kan doormeten, of deze zaken gewoon weet, of ervaring heeft met deze boxjes?? :geslaagd::okdan:

Laatst gewijzigd:
Hij moet afgeschermd zijn, dus dat zal het wel wezen.

Screenshot_20250214-154945~2.jpg

wel cool. lijkt erop dat 1 ground gedeelt en dan de andere hot en cold over de paartjes.
twisten en een shield lijkt wel ok.

ik kan wel 4 i/o in mijn slaapkamer gebruiken.
nu heb ik vaak bossen xlr kabels door mijn huis.

Eh.. Ok.. :) Ja zo had ik het nog niet bekeken.. :mega: Maar is dan zo een snake met XLR's niet veel voordeliger en handiger?? in een 8 stuks versie ben je een stuk goedkoper klaar.. prik je aan 1 kant zo in je mixert.. Thomann - Welkom thuis!
2 CAT boxjes en een CAT kabel is minimaal €80 (4 kanalen) x 2 =160. Die kabels die hiervoor gebruikt worden zijn voor die AES50 kastjes die 32 kanalen serieël overbrengen.. zijn niet heel soepele kabels.. beetje eigenwijs.. blijven altijd een beetje in een krul liggen en moet je een paar keer omslingeren voordat het redelijk op de grond blijft liggen..(denk aan Coax kabel).

Ik kijk hier naar omdat ik nu een 4 kanaals snake heb.. maar die kabel is behoorlijk dik.. Cat kabels zijn .7mm ofzo.. ik moet de snake nu elke keer oprollen met alle XLR's er aan.. De kabel waar 3 aders inzitten is net te dun voor de trekontlasting en solderingen gaan daardoor soms stuk.. Zo'n RJ45 in zo een XLR-achtige behuizing is een stuk meer hufterproof (hoop ik..:D). Maar geen idee.. ik gebruik het ook ieder 9weekend en soms een paar keer..
Waar ik bang voor ben is dat de aarde gedeeld wordt.. en mijn DMX interface rommel op de aarde gooit, ding staat op de computer aangesloten via USB.. met alle problemen als (winning noise, ground loop achtige storingen, etc..). Het delen van de mantel lijkt me het meest waarschijnlijk.. anders kan het niet gebalanceerd zijn..

Ik bedenk me net ineens dat ik een CAT kabel voor een Behringer AES50 breakoutbox gebruik.. ga ff checken of randen van die pluggen met elkaar verbonden zijn via de mantel.. dan is het wel duidelijk hoe ze dit fixen..

Laatst gewijzigd:
het lijkt me alleen handig voor een perminente verbinding tussen verschillende kamers.

dan hoef je alleen 2 cat kabels te trekken voor 8 in of outs.

iig als je geen dante hebt.

nou ja heb er ook niet zo een verstand van. maar goed

Als je de specs leest staat dat het bedoeld is voor DMX.
Audio werkt ook, staat me alleen iets bij dat fantoom niet lekker gaat.
Je hebt geen aparte afscherming per XLR, de mantel van je cat is de afscherming van alle 4 de signaalkabels.

Het analoge idee bestaal al langer en noemt men een Audio Balun. Alleen zijn de kastjes veelal uitgerust met RCA aansluitingen (ongebalanceerd)

Dat werkt prima trouwens,

Ik heb zelf dat idee gebouwd. Gelijk ook een aantal. 8x in/out of wat je wilt, t is simpel natuurlijk, je maakt gebruik van de screening van de kabel als ground, en met dat zelfde idee screen je de pcb. Hiermee heb ik op diverse plekken in de studio simpele inprik punten gemaakt om te voorkomen dat er weer overal diagonaal kabels tijdelijk liggen als je weer es een apparaat erbij wilt hebben net dat ene geluid,

Volgens mij zijn der ondertussen meerdere fabrikanten die een zelfde iets bieden, ook voor de modulaire wereld

Groetjes
7911f909-6417-49d0-bbf6-f8790ef67fea.jpeg

Het analoge idee bestaal al langer en noemt men een Audio Balun. Alleen zijn de kastjes veelal uitgerust met RCA aansluitingen (ongebalanceerd)
Dan zou het idd kunnen werken. Ik gebruikte deze kabel op het werk zelf altijd om signalen over te brengen naar een 3 fase regelaars.. dan lopen ze in een kabelgoot langs diverse krachtstroom kabels. De twisted pairs zouden minder gevoelig zijn voor interferentie. Er werd geen mantel aangesloten dan. Gewoon de pairs.
Heb ooit ook eens de ervaring gehad dat een seriële verbinding met RS232 connectors een bepaalde route had naar zijn aansluiting (bovenop een CNC machine). Ontvangen data zat vol errors, toen de kabel doorgemeten die goed was en het daarna wel deed. Toen ik em weer teruglegde op zijn oude route (op een CNC machine), weer hetzelfde probleem. Duidelijk dus dat de kabel iets oppikte op uit de machine, een travo oid??

Voor ongebalanceerd is de algemene gebruikers ervaring, niet langer dan 3-5m als je geen hoog wilt verliezen.. en uitkijken waar je ze neer legt. Misschien dat deze toepassingmanier (niet gebalanceerd) door de twisted pairs wel beter gaan??

Als je de specs leest staat dat het bedoeld is voor DMX.
Audio werkt ook, staat me alleen iets bij dat fantoom niet lekker gaat.
Je hebt geen aparte afscherming per XLR, de mantel van je cat is de afscherming van alle 4 de signaalkabels.
Nou, eigenlijk zeggen ze
  • Van RJ 45 female naar 4x XLR 3-polige male
  • Analoge kabelzweep die in plaats van een 4 channel multicore de 4 aderparen + afscherming van een netwerkkabel gebruikt om 4 analoge signalen van A naar B te sturen
  • Compatibel met elke afgeschermde netwerkkabel met RJ-45- of Ethercon-connector van elke lengte
  • Ook bruikbaar voor DMX
  • Afmetingen: 48 x 110 x 40 mm
  • Gewicht: 400 g
  • Compatibel met alle producten van the sssnake Cat Snake-serie
Ze hebben het bij deze boxjes dus eerder over analoge signalen maar ook bruikbaar voor DMX. Maar mogelijk heeft Thomann of deze fabrikant er een soort van commerciële toepassing voor bedacht? Andere boxjes wordt idd wel over DMX gesproken.
Het zou natuurlijk in de praktijk prima voor Audio kunnen werken zolang alles maar geaard wordt en verbonden. De Snake die ik nu heb trok ik weleens een adertje los van de soldering (Kabel te dun voor trekontlasting). Ik dacht dat ik 'n keer de 'min' had losgetrokken.. het geluid bleef gewoon werken in een stereo paartje.. maar met minder volume.. alsof je balans op half 11 staat.. :D Links en rechts omdraaien wijst dan al snel uit dat het iets met de kabel is..

Ik gebruik zelf ook veel DMX kabels (voor DMX). Als ik dan weleens net tekort DMX kabels had.. gewoon een mickabel gebruikt. Kan eigenlijk ook prima. Zolang het geen complexe setups zijn met 10 DMX fixturers.. De impedantie tussen de aders is bij betere DMX geloof ik wat hoger.. maar ik vraag me af of die budget vriendelijkere kabel echt voldoen aan de 110ohm norm..

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: L3N
Dat werkt prima trouwens,

Ik heb zelf dat idee gebouwd. Gelijk ook een aantal. 8x in/out of wat je wilt, t is simpel natuurlijk, je maakt gebruik van de screening van de kabel als ground, en met dat zelfde idee screen je de pcb. Hiermee heb ik op diverse plekken in de studio simpele inprik punten gemaakt om te voorkomen dat er weer overal diagonaal kabels tijdelijk liggen als je weer es een apparaat erbij wilt hebben net dat ene geluid,

Volgens mij zijn der ondertussen meerdere fabrikanten die een zelfde iets bieden, ook voor de modulaire wereld

Groetjes
Bekijk bijlage 3858829
Oh.. cool!! (ook die Akai tapemachien!! <3).

Hier werken ze prima, ik heb dan ook geen lange afstanden, een max denk ik van 5m, en maak de netwerkkabel opmaat om t netjes weggewerkt te krijgen uiteindelijk. Ze liggen ook niet in de buurt van stroompunten of iets, in een kleine ruimte moet je natuurlijk wel es een keertje ergens over heen, maar ze pikken verder niets op qua brom ofzo. Een netwerk kabel zelf bekeken dan is deze natuurlijk op een bijzondere manier ge-twist. Ieder pair heeft zijn eigen twist-ritme (als ik dat zo ff mag omschrijven) waar ook alle aders ook nog een keer in elkaar getwist zitten, normaal heb je een signaal en gnd per paar, en daardoor kun je data vrij eenvoudig over een langere afstand heen gooien zonder mantel-screen of erg merkbare verliezen (ff simpel) dus op deze manier 8x signaal en de screen als gnd gaat denk ik wel over langere afstanden of met veel storing van buiten af een keertje fout denk ik, maar lettend op korte afstanden en goede netwerkkabel met goede screening (ik heb geluk met een rolletje met dubbele screen van een oud project bij een klant, beetje overkill wellicht) gaat deze oplossing hier gewoon goed.

Hier werken ze prima, ik heb dan ook geen lange afstanden, een max denk ik van 5m, en maak de netwerkkabel opmaat om t netjes weggewerkt te krijgen uiteindelijk. Ze liggen ook niet in de buurt van stroompunten of iets, in een kleine ruimte moet je natuurlijk wel es een keertje ergens over heen, maar ze pikken verder niets op qua brom ofzo. Een netwerk kabel zelf bekeken dan is deze natuurlijk op een bijzondere manier ge-twist. Ieder pair heeft zijn eigen twist-ritme (als ik dat zo ff mag omschrijven) waar ook alle aders ook nog een keer in elkaar getwist zitten, normaal heb je een signaal en gnd per paar, en daardoor kun je data vrij eenvoudig over een langere afstand heen gooien zonder mantel-screen of erg merkbare verliezen (ff simpel) dus op deze manier 8x signaal en de screen als gnd gaat denk ik wel over langere afstanden of met veel storing van buiten af een keertje fout denk ik, maar lettend op korte afstanden en goede netwerkkabel met goede screening (ik heb geluk met een rolletje met dubbele screen van een oud project bij een klant, beetje overkill wellicht) gaat deze oplossing hier gewoon goed.
Er zijn ook tal van apparaten die geen gebalanceerde uitgangen hebben en gewoon met een normale jack of RCA aangesloten worden.. oude tapemachines bv.. :) maar die hoeven doorgaans ook geen meters af te leggen naar hun mixer.. Op podia wordt er altijd een DI gebruikt als er niet zeker is of een apparaat gebalanceerde uitgangen heeft (TRS).
Ik ben wel overtuigd dat de opbouw onder de mantel in zo een CAT kabel problemen met ongebalanceerd aansluiten, kan verminderen. :)

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: L3N
Ik bedenk me net ineens dat ik een CAT kabel voor een Behringer AES50 breakoutbox gebruik.. ga ff checken of randen van die pluggen met elkaar verbonden zijn via de mantel.. dan is het wel duidelijk hoe ze dit fixen..
Heb de ijzeren uiteinden (XLR-achtige dingen) van de CAT kabel doorgemeten.. zijn zoals verwacht met elkaar verbonden.

ik vind het wel een heel vet idee.
ben van plan om mijn slaapkamer te veranderen en dan daar drums op te nemen, dingen te re-ampen en gewoon chill voor het een synth bespelen.

zou daar dus wel 8 i/o en wat midi kunnen gebruiken.
er zitten 2 utp connecties maar die doen het niet meer.
maar wat kabels trekken lijkt me wel wat.

Back