Apple Music en dj-software werken nu samen (nieuw)

bombario

Gepokt en gemazeld
Dit zag ik net bij Tweakers:

"Apple Music is voortaan ook te gebruiken binnen de dj-platforms AlphaTheta, Serato, Engine DJ, Denon DJ, Numark en RANE DJ. Daardoor kunnen dj's direct vanuit Apple Music sets creëren. De streamingdienst had al een integratie met de DJay Pro-software van Algoriddim."

Met een abonnement heb je dus toegang tot meer dan 100 miljoen nummers 😅

Numark en Denon draaien in de stand-alone versies Engine DJ. Alpha Theta is het vervolg van Pioneer DJ.. draaien stand-alone Recordbox of een embedded versie ervan.. Serato is alleen geschikt om op de computer te draaien.

Rane maakt geen stand-alone DJ apparatuur bij mijn weten.

Engine DJ draait kan de meeste streamingplatforms aan.. Compatible Streaming Services | Engine DJ

Ik draai Virtual DJ.. kan alleen maar overweg met Deezer.. maar is wel het beste alternatief op Spotify volgens mij..

Spotify laat zich tot nog toe in geen enkele software of embedded software voor op hardware streamen.. behalve via de eigen app.. maar dan kun je niet beatmatchen..

ik zou hem vanaf het begin af aan willen aanraden om muziek te kopen en zo een muziekcollectie te starten die echt wat betekent. Zo leer je jouw muziek ook goed kunnen ipv dat je een 12-in-een-dozijn dj wordt die alles kan draaien dat aangevraagd wordt. Maargoed als je dat laatste wilt zijn, das wel een erg oldskool manier van denken ;)

Als je uit al deze opties nu één keus mag maken, wat zou je dan kiezen? Zoon van 13 wil beginnen met DJ'en.

In ben niet bekend met veel DJ programma's, waar er tegenwoordig zo ontzettend veel van zijn... Voor muziekjes draaien voldoende keus. Maar als je wat speciaals wilt of er een lichtshow op mee wilt laten lopen of video is het vaak niet of beperkt mogelijk.
Ik gebruik Engine DJ alleen op de computer om mijn library te beheren wat ik op 2 Denon spelers (als backup) gebruik..

Een maatje van mij werkte met video en gebruikte Virtual DJ daarvoor en had zelf ook een Beamer waar ik mee wilde kutten.. Virtual DJ is gratis maar als je er een controller aan wilt hangen betaal je. Eenmalig of per maand. Serato zit vaak ook een gratis licentie bij controllers maar die is dan weer beperkt.. dacht geen pitch of beatmatchen.. Ik ben nog even met Traktor bezig geweest en een paar controllers aangeschaft waar dit programma standaard bij zat.. was ook wel goed dacht ik..
Virtual DJ kan je helemaal customisen.. ik heb een skin gemaakt (met wat hulp op het VDJ forum) voor een extra touchscreen wat aan de computer hangt en waarop ik wat essentiële zaken tijdens het giggen kan aanpassen zodat ik niet telkens achter de computer hoef te duiken als ik mijn sax om heb hangen.. Zo kan ik lijsten selecteren en tracks daaruit naar spelers of een playlist slepen.. de layout kun je compleet aanpassen naar je eigen wensen.. Geen enkele software die dat kan. En er zijn zoveel meer dingen mogelijk met Virtual DJ..

Ik heb gisteren dit ding gekocht bij Bax omdat ze hun voorraad duidelijk aan het opruimen zijn en met een flinke korting was te krijgen.. de pro versie voor scratchen (betere faders) maar de goedkopere versie is ook met wat korting te krijgen. Daar zit Djuiced standaard bij geloof ik, ken ik verder niet... Het leuke aan dit ding is dat de platforms om een track bij te sturen echt draaien zoals vroeger een platenspeler ook deed. Het ding is redelijk competitief met veel duurdere Rane en Pioneer versies die ook motorised platters hebben.. werkt ook met Serato en Virtual DJ uiteraard.. en ben benieuwd naar Djuiced..

Laatst gewijzigd:
Ik zie trouwens dat Serato een beetje hetzelfde streaming aanbod heeft als Engine DJ. Virtual DJ doet alleen Deezer.. maar is met een jaarabonnement wel het betaalbaarst met de betere geluidskwaliteit... Ik dacht dat ik iets meer dan €100 betaal per jaar.. per maand zit het altijd hoger.. dus misschien ook even de anderen bekijken of ze een jaar abonnenment aanbieden.

Als je je eigen CD's gaat rippen of vinyl.. heb je dit allemaal niet nodig natuurlijk.. maar het ontdekken van nieuwe en gerelateerde muziek op basis van je zoekopdrachten zou een aanvulling kunnen zijn, als de app van een streamingdienst gebruikt. De DJ software kan helaas nog keymatchen vanuit streaming (mocht je dit willen gebruiken). BPM staat meestal wel in de tags.. maar een track moet eerst geladen worden en geanalyseerd..

Stelletje MP3Js ... Vroeger toen je nog een hutkoffer vol wascilinders meenam naar het podium, tóen had je tenminste nog echte DJs :beard:

Hehe.. toen was je collectie wel wat je uniek maakte idd.. maar zo ruk.. als je die ene geluidsdrager niet (meer) kon kopen.. of soms een hele CD voor één track moest aanschaffen. Ik vind nu gewoon een veel betere tijd daarom. Het maakt me niet uit dat ik het vinyl of de CD niet heb.. als ik de vibraties maar kan horen/ voelen..

En als je echt de boel wilt faken heb je dit nog altijd..

Laatst gewijzigd:
Bestaat er al AI gestuurde DJ software zodat je hele set automatisch wordt samengesteld en afgespeeld? Dan word je als DJ zelf ook nog eens verrast en kun je helemaal 100% van de tijd met je handjes in de lucht zwaaien.

Seriously?? :D

Nog nooit Spotify gebruikt waarschijnlijk?? Daar hoor je ook al fades tussen tracks.. :P

Haha, ik heb wel Spotify ja en die maakt wel playlist maar mixt het nog niet zelf :D Maar idd logisch dat het al kan.

Ik heb geloof ik sinds 2000 geen geld meer betaald om DJs te zien dus ik ben er helemaal 'uit'.

Ik hoor op het werk wel fades tussen tracks als werknemers met hun telefoon tracks streamen.. volgens mij via Spotify ook.. maar echt smooth transities zijn wel keuzes in het moment voor nodig.. ik denk niet dat je met AI een webcam als inputsource kan ingeven om te zien of de meute wel beweegt.. :D

Dan word je als DJ zelf ook nog eens verrast en kun je helemaal 100% van de tijd met je handjes in de lucht zwaaien.

Ieder z'n entertainment.. ik vind Villalobos wel een van de meest markante DJ's om bezig gezien te hebben.. die laat iig zien dat het ook anders kan :okdan: :D

Als je uit al deze opties nu één keus mag maken, wat zou je dan kiezen? Zoon van 13 wil beginnen met DJ'en.
Vrijwel elke club heeft een pioneer staan dus als hij als doel heeft om later op locatie te draaien is rekordbox het handigst, ook voor aanmaken usb sticks. Tracks gewoon kopen of een streaming gebruiken die rekordbox ondersteunt

Virtual dj kan ook pioneer usb sticks maken.
ik vind het jammer genoeg even grote kudtsoftware als rekordbox.

Ik ben nog van de oude stempel, met muziek die op geen enkel platform te vinden is (vinyl rips en andere obscuriteiten).
ik organiseer mijn muziek in Swinsian (soort itunes). En die playlists exporteer ik 1 voor 1 naar rekordbox en dan naar usb. ENORM omslachtig. En volledig herbeginnen telkens ik mijn playlists bijwerk.

Maar wel leuk als mensen na je set komen vertellen “mijn shazam kon niets herkennen” 🤣

Ik heb sinds gisteren een ddj200 zodat ik wat kan oefenen want soms blokkeer ik nog op dat mixen met cue. Niet dat ik een top dj ben maar met vinyl gaat het mij doorgaans beter af

Back