rvanommen
Ouwe rot
Hi folks
Ik ben de afgelopen daagjes weer een beetje bezig met het spelen met stereo effecten en zocht in dat kader ook even naar een topic wat daar bij past, maar vond dat zo gauw niet.
Daarom dacht ik; ik maak er zelf een… een beetje in de stijl van de effect-topics die ik al eerder maakte over reverbs, compressie en EQ’s, etc.
In deze topic wil ik dus graag wat discussie, tips, trucs, alles wat te maken heeft met panning, stereo en mid-side processing. Vooral om er zelf weer wat van op te steken…
Ik kan me ook voorstellen dat ik sommige begrippen waar ik het over heb in deze post (of later in dit topic) niet helemaal goed begrepen heb, en dat ik misschien per ongeluk onzin verkoop en in dat geval word ik ook graag verbeterd… ik sla namelijk geen gratis leermomenten af
!
Een van de inspiratie-bronnen voor deze post was dat ik er zelf pas net achter kom hoe de panning knoppen op de Ableton tracks werken… blijkbaar versterken die het linker of rechter kanaal en dempt dan tegelijk het andere kanaal ten opzichte van het midden. maar om echt het linker of rechter kanaal apart aan te passen kwa panning moet je blijkbaar schakelen naar “split pan mode” en dan kan je echt het signaal voor L en R apart aanpassen… geinig… ik wist van het bestaan niet af… ik weet nog niet of ik het nodig heb, maar geinig
In het prille begin vond ik stereo echt wel lastig – Hoeveel panning is handig (waar plaats je instrumenten in je mix en hoe ver naar buiten is nog okee, daarmee ben ik best wel vaak de mist in gegaan). Maar vooral mid-side vond ik lastig te snappen in het begin. Ik begrijp nu dat “mid” alle info is die voor links en rechts hetzelfde is en dat “side” alle info is die voor links en rechts verschilt. En dat je dat weer kan gebruiken om bijvoorbeeld een geluid in je mix wijder te maken door met een mid side EQ de sides van een bepaald frequentie gebied kan boosten, of bijvoorbeeld om de bass mono te maken door met een midside EQ alleen de sides te cutten in het lage gebied.
Het hele gegeven dat stereo beleving vooral komt van het verschil tussen links en rechts klinkt op zich logisch, maar als je daar als leek nog nooit over nagedacht hebt is het best een eye-opener. Ook weet ik dat grotere verschillen tussen links en rechts (minder correlatie tussen links en rechts) weer kan leiden tot fase-issues als de track mono word afgespeeld…? dit is iets waar ik eigenlijk nooit tijd aan besteed en ook nog niet veel over gelezen heb, maar voor die technische discussie is wat mij betreft ook wel plek in dit topic.
Maar goed, dit topic moet een beetje een open discussie worden met plek voor alles aangaande stereo en mid/side processing (of als er mensne zijn die wel eens wat in surround doen… ook leuk hier om te delen denk ik).
Om een beetje in lijn te zijn met die andere topics die ik net noem, noem ik ook nog een paar voorbeeldjes van stereo tools die ik zelf leuk vind en vaak pak:
Nou ja... ik kan nog wel een uur doorratelen, maar laat ik eerst eens even kijken wat er aan feedback en commentaar komt en dan lullen we wel weer verder
Ik ben de afgelopen daagjes weer een beetje bezig met het spelen met stereo effecten en zocht in dat kader ook even naar een topic wat daar bij past, maar vond dat zo gauw niet.
Daarom dacht ik; ik maak er zelf een… een beetje in de stijl van de effect-topics die ik al eerder maakte over reverbs, compressie en EQ’s, etc.
In deze topic wil ik dus graag wat discussie, tips, trucs, alles wat te maken heeft met panning, stereo en mid-side processing. Vooral om er zelf weer wat van op te steken…
Ik kan me ook voorstellen dat ik sommige begrippen waar ik het over heb in deze post (of later in dit topic) niet helemaal goed begrepen heb, en dat ik misschien per ongeluk onzin verkoop en in dat geval word ik ook graag verbeterd… ik sla namelijk geen gratis leermomenten af
!Een van de inspiratie-bronnen voor deze post was dat ik er zelf pas net achter kom hoe de panning knoppen op de Ableton tracks werken… blijkbaar versterken die het linker of rechter kanaal en dempt dan tegelijk het andere kanaal ten opzichte van het midden. maar om echt het linker of rechter kanaal apart aan te passen kwa panning moet je blijkbaar schakelen naar “split pan mode” en dan kan je echt het signaal voor L en R apart aanpassen… geinig… ik wist van het bestaan niet af… ik weet nog niet of ik het nodig heb, maar geinig

In het prille begin vond ik stereo echt wel lastig – Hoeveel panning is handig (waar plaats je instrumenten in je mix en hoe ver naar buiten is nog okee, daarmee ben ik best wel vaak de mist in gegaan). Maar vooral mid-side vond ik lastig te snappen in het begin. Ik begrijp nu dat “mid” alle info is die voor links en rechts hetzelfde is en dat “side” alle info is die voor links en rechts verschilt. En dat je dat weer kan gebruiken om bijvoorbeeld een geluid in je mix wijder te maken door met een mid side EQ de sides van een bepaald frequentie gebied kan boosten, of bijvoorbeeld om de bass mono te maken door met een midside EQ alleen de sides te cutten in het lage gebied.
Het hele gegeven dat stereo beleving vooral komt van het verschil tussen links en rechts klinkt op zich logisch, maar als je daar als leek nog nooit over nagedacht hebt is het best een eye-opener. Ook weet ik dat grotere verschillen tussen links en rechts (minder correlatie tussen links en rechts) weer kan leiden tot fase-issues als de track mono word afgespeeld…? dit is iets waar ik eigenlijk nooit tijd aan besteed en ook nog niet veel over gelezen heb, maar voor die technische discussie is wat mij betreft ook wel plek in dit topic.
Maar goed, dit topic moet een beetje een open discussie worden met plek voor alles aangaande stereo en mid/side processing (of als er mensne zijn die wel eens wat in surround doen… ook leuk hier om te delen denk ik).
Om een beetje in lijn te zijn met die andere topics die ik net noem, noem ik ook nog een paar voorbeeldjes van stereo tools die ik zelf leuk vind en vaak pak:
- Ableton auto-panner; vind ik een leuk effect op arpeggiators of pads. Ik zet hem dan een vrij trage LFO speed (meerdere bars) zodat ie langzaam door het stereo beeld wandeld. Ook gebruik ik heb wel eens op een riser of ander gelijksoortig effect. Als die riser dan 1 bar lang is zet ik de LFO ook daarop zodat ie van links naar rechts sweept (of andersom). Ik gebruik m regelmatig.
- ProEQ-4 is mijn go to voor de meeste mid-side processing (zoals het wijder maken, of mono maken van bepaald frequentie gebied). Vroeger deed ik dat met Ableton Utility met de mono en/of stereo-width knop, maar als je het (denkt) te snappen is het leuker (en mischien wel effectiever) om er zelf in meer detail aan te prutsen (ik probeer te stoppen met de utility knoppen blind op elke track te knallen @NorthernLightX
). - Effecten als chorus of delay, en dan de vertraagde signalen pannen is ook leuk (of een simpele ping pong delay). Sommige van mn synths hebben ook leuke links-rechts opties. Op de meeste synths zitten ook wel geinige modulatie opties om het signaal van L en R zo aan te passen dat het allemaal wat groter, wijder gaat klinken.
- Ik heb trouwens ook een TC clarity M stereo - dit device kan ook verschillende stereo paramters monitoren zoals stereo correlatie, en stereo balans (ook met een optionele vectorscope). meestal gebruik ik die om de loudness tijdens produceren en mixen een beetje mee te monitoren, maar er zitten dus ook stereo opties op... vectorscope is altijd mooi om te zien :p...
Nou ja... ik kan nog wel een uur doorratelen, maar laat ik eerst eens even kijken wat er aan feedback en commentaar komt en dan lullen we wel weer verder

Laatst gewijzigd: