Vernieuwde Allen & Heath QU-serie

Ik weet niet of dit synth(esizer) genoeg is, maar de Behringer Wing mocht ook. 😇

Allen & Heath heeft hun populair QU-serie geüpdatet met een hoop nieuwe smaakjes en verbeterde specs, o.a. modellen met ingebouwde Dante-support. Qua naamgeving, specs en channel displays lijken ze een stap richting de SQ-serie te maken, en dat lijkt me alleen maar goed.

The Legendary Digital Mixer is Reborn​

Now supercharged with a 96kHz XCVI core for DEEP Processing capabilities

Plus increased channel count with fully flexible patching across 4 customisable layers, a completely redesigned user interface, significant hardware upgrades, plus extended connectivity and Dante variants of every model in the range.

The Core​

All Qu-5/6/7 Mixers Include:

• 96kHz FPGA Processing
• 38 Inputs to Mix (32 Mono/Linkable, 3 Stereo)
• DEEP Processing Ready
• 12 Mixes (6 Mono/Linkable, 6 Stereo) + LR
• 4x Mono/Linkable Matrix
• 6 Stereo FX Engines + Dedicated Returns
• 128×128 Intelligent SLink Port for Everything I/O
• 32×32 USB Audio Interface
• 8 SoftKeys
• AES Output

1747652982180.png
1747653086057.png

Laatst gewijzigd:
Fraai!

De Qu-32 heeft lang mijn interesse gehad en is een tijdlang een serieuze kandidaat geweest als mijn volgende mixer.
Ik vind die 7 er aantrekkelijk uitzien, maar met de Wing compact kan ik voor een nagenoeg gelijk bedraag méér uit de voeten.

Het blijft wel een fraai ding.

Ik heb nu een SQ-5 en ben er zeer tevreden over. Het is een fantastisch ding qua workflow en mogelijkheden, maar als ik één ding zou verbeteren, is het het aantal faders. Want met 16 +1 faders ben je best veel aan het pagina-switchen in de praktijk. Gelukkig kun je stereo-synths gewoon onder 1 fader gooien. Achteraf gezien kon ik misschien beter voor de SQ-6 of SQ-7 gaan, maar daar had ik de ruimte en budget toen niet voor.

Kortom, als je de ruimte en het budget hebt: ga voor genoeg faders, voor welk merk/apparaat je ook gaat!

Ik ben wel benieuwd naar een Rack versie :)
De QU-PAC bestaat al een tijdje (op basis van de oude QU-specs), maar vorig jaar is de SQ-Rack geïntroduceerd dus ik vraag me af of het dan überhaupt interessant voor Allen & Heath is om nog een opvolger van de QU-PAC te ontwikkelen.

De QU-PAC bestaat al een tijdje (op basis van de oude QU-specs), maar vorig jaar is de SQ-Rack geïntroduceerd dus ik vraag me af of het dan überhaupt interessant voor Allen & Heath is om nog een opvolger van de QU-PAC te ontwikkelen.
Tegen beter weten in, hoop ik op een iets meer budget optie.

Ik heb er ook naar gekeken. Voor mij is 32 mixkanalen net te weinig. Ik zou dus een stapje hoger willen gaan, voor de sq7 met 48 kanalen. Die is echter alweer uit 2018 en ik hoop eigenlijk op een opvolger.

Ik heb er ook naar gekeken. Voor mij is 32 mixkanalen net te weinig. Ik zou dus een stapje hoger willen gaan, voor de sq7 met 48 kanalen. Die is echter alweer uit 2018 en ik hoop eigenlijk op een opvolger.
Met de SQ-5/6/7 heb je inderdaad 48 mix-kanalen (op 96 KHz en incl. een zeer degelijke channel strip) plus effecten. Via de Tie Lines feature kun je wel meer dan 48 kanalen doorpatchen (maar de extra kanalen dan niet intern mixen). Als USB-interface is de SQ-5/6/7 wel gelimiteerd tot 32 kanalen en dat is één van de redenen dat ik voor een Dante-implementatie ben gegaan met mijn SQ-5.

Laatst gewijzigd:
Met de SQ-5/6/7 heb je inderdaad 48 mix-kanalen (op 96 KHz en incl. een zeer degelijke channel strip) plus effecten. Via de Tie Lines feature kun je wel meer dan 48 kanalen doorpatchen (maar de extra kanalen dan niet intern mixen). Als USB-interface is de SQ-5/6/7 wel gelimiteerd tot 32 kanalen en dat is één van de redenen dat ik voor een Dante-implementatie ben gegaan met mijn SQ-5.
Je hebt maar 16i/o kanalen via usb-c op 96k, ook op dante. S-Link kan dan wel weer heel veel maar das misschien niet de beste benadering voor een studio. Als het alleen om de inputs te doen is, dan kom je er ook wel met een ferrofish a32 met madi, maar dan wel 32 i/o op 96khz in een 1U rack.

Je hebt maar 16i/o kanalen via usb-c op 96k, ook op dante.
Dat klopt niet, althans niet voor de SQ-5/6/7.

Via de USB-verbinding (USB-B, de SQ heeft geen USB-C) heb je 32 inputs en 32 outputs tot je beschikking op 96 kHz. Alleen op de ingebouwde SQ-Drive poort voor je USB-stick gaat de count omlaag naar 16 kanalen bij 96 kHz. En via de Dante-expansion heb je gewoon 64x64 kanalen beschikbaar op 96 kHz.

Screenshot 2025-11-06 at 16.23.36.png
Screenshot 2025-11-06 at 16.28.11.png

Dit is uit de specs van de Qu7D

Dante (Qu-7D only) 16 input, 16 output channels, 48/96kHz operationInputs Fully patchableOutputs Fully patchableSync/SRC Assignable as audio clock source, 48kHz<>96kHz SRC.
Dit model heeft al native Dante, maar snap dat de expansion wel 32 i/o doet op 96khz. Waar plakken ze die Dante option card ?

Wel mooi dat ze 32 kanalen via usb-c op 96khz hebben, staat er niet uitdrukkelijk bij maar x2 maakt dus niet uit vwb het aantal kanalen. Zelfs zonder Dante is 3499 euro dan geen slechte prijs voor wat je krijgt.

Dit is uit de specs van de Qu7D

Dante (Qu-7D only) 16 input, 16 output channels, 48/96kHz operationInputs Fully patchableOutputs Fully patchableSync/SRC Assignable as audio clock source, 48kHz<>96kHz SRC.
Dit model heeft al native Dante, maar snap dat de expansion wel 32 i/o doet op 96khz. Waar plakken ze die Dante option card ?

Wel mooi dat ze 32 kanalen via usb-c op 96khz hebben, staat er niet uitdrukkelijk bij maar x2 maakt dus niet uit vwb het aantal kanalen. Zelfs zonder Dante is 3499 euro dan geen slechte prijs voor wat je krijgt.
Ah je had het over de Qu-7D (wat mooi on-topic is). Ik had het over de SQ-5/6/7 in een reactie op een eerder bericht, vandaar de verwarring.

Back