1010music Bento ervaringen ?

Analogic

Mastering Enginerd
Tot mijn verbazing zag ik nog geen topics hier over de 1010music Bento.
Die van mij is inmiddels onderweg (Pssst, aantal b-stocks bij Thomann beschikbaar, waarschijnlijk vanwege de brakke firmware de eerste maanden)

Blijkbaar is de laatste firmware 1.2.4 de firmware hoe de machine eigenlijk bij de release in mei 2025 had moeten zijn, eindelijk bruikbaar aldus de nieuwste reviews op YT.
Ik denk dat ik de JD-xi hier ermee ga leegsamplen en die de deur uit kan, scheelt weer een flightcase in de opslag :eureka:

Verder eens combineren met de Electribe MX, als compacte setup. Ben zeer benieuwd !
Meer Bento users hier op SF ?

Attachments

• bento.jpg
    bento.jpg
    54,5 KB · Bekeken: 144
Hij is binnen ! Bouwkwaliteit is echt top, "ondanks" de plastic behuizing. Echt beter dan bv polyend tracker.
Goeie pads en de knoppen bovenaan zijn helemaal industrieel stevig, makkelijk precies mee te tweaken door de "stroefheid" die er in zit.
Scherm is ook prima.

Toen ik hem voor het eerst aanzette begon hij gelijk te dronen, wat leek op een IDM sessie.
Ik had al snel door dat dit een pad trigger sensitivity setting kon zijn.
Scherm reageerde traag, menu's ietswat minder intuitief.
Firmware was 1.0.1 dus gelijk door naar 1.2.4 van afgelopen maand.

Dat scheelde een berg, scherm reageert zo goed als gelijk, de pads reageren prima, en de sensitivity is zelf in te stellen. Op standje 0 kan je letterlijk op de tafel tikken en dan reageren ze al, dus alsnog IDM als je wilt :D

Alles werkt nu wel op een manier dat je er muziek mee kan maken. Nog wel een beetje het gevoel van beta tester en ik heb op het 1010music forum de eerste 6 suggesties al gedaan.
Ik zie dat er veel andere mensen ook goeie feedback geven en dat de devs actief bezig zijn met die feedback. Volgende firmware (incl een extra synth model!) is nu in beta, ik ben benieuwd.

Al met al, voorzichtig positief. De klank is in ieder geval meer dan prima. Dit kan best wel eens een knallertje worden als ze flink doorprogrammeren.
Enige echte probleem met deze specifieke unit (B-stockje) is dat de accu niet goed lijkt op te laden. Ik hou het in de gaten.

bento-thuis.jpg

Laatst gewijzigd:
Hij is binnen ! Bouwkwaliteit is echt top, "ondanks" de plastic behuizing. Echt beter dan bv polyend tracker.
Goeie pads en de knoppen bovenaan zijn helemaal industrieel stevig, makkelijk precies mee te tweaken door de "stroefheid" die er in zit.
Scherm is ook prima.

Toen ik hem voor het eerst aanzette begon hij gelijk te dronen, wat leek op een IDM sessie.
Ik had al snel door dat dit een pad trigger sensitivity setting kon zijn.
Scherm reageerde traag, menu's ietswat minder intuitief.
Firmware was 1.0.1 dus gelijk door naar 1.2.4 van afgelopen maand.

Dat scheelde een berg, scherm reageert zo goed als gelijk, de pads reageren prima, en de sensitivity is zelf in te stellen. Op standje 0 kan je letterlijk op de tafel tikken en dan reageren ze al, dus alsnog IDM als je wilt :D

Alles werkt nu wel op een manier dat je er muziek mee kan maken. Nog wel een beetje het gevoel van beta tester en ik heb op het 1010music forum de eerste 6 suggesties al gedaan.
Ik zie dat er veel andere mensen ook goeie feedback geven en dat de devs actief bezig zijn met die feedback. Volgende firmware (incl een extra synth model!) is nu in beta, ik ben benieuwd.

Al met al, voorzichtig positief. De klank is in ieder geval meer dan prima. Dit kan best wel eens een knallertje worden als ze flink doorprogrammeren.
Enige echte probleem met deze specifieke unit (B-stockje) is dat de accu niet goed lijkt op te laden. Ik hou het in de gaten.

Bekijk bijlage 3866625
Leuk als je in de toekomst nog wat meer deelt, dit soort ervaringen geven een goede indruk. Klopt het dat je in essentie de fireball en lemondrop synths in dit ding tot jr beschikking hebt?

Afgelopen week druk mee bezig geweest met het apparaat en het forum volgeplempt met mijn suggesties en 2 kleine bugs.
Elke dag staan er een paar reacties op vanuit 1010music.

De problemen met de accu zijn geheel verdwenen, apparaat gaat meer dan 3 uur mee en laadt in no time op. Dus battery of management moest nog inwerken oid.

Vandaag open geschroefd (heel simpel, makkelijk apparaat om aan te werken) om te kijken of het (volgens een 1010music representant op het forum) makkelijk is om de batterij zelf te vervangen, wat klopt.
Geen vervelende "waranty void if removed" stickers op schroeven.

Attachments

• photo_5794247114278767634_y.jpg
    photo_5794247114278767634_y.jpg
    153,9 KB · Bekeken: 70
dat ding kan ook autosamplen. Das wel cool. zo kun je al je hardware synths patches mee onderweg nemen.
Hoop dat hij dan wel autolooping kan. Dat kon de blackbox dacht ik niet.
Helemaal geen loops in multisampling. De bitbox dacht ik ook niet.

Leuk als je in de toekomst nog wat meer deelt, dit soort ervaringen geven een goede indruk. Klopt het dat je in essentie de fireball en lemondrop synths in dit ding tot jr beschikking hebt?
Daar komt het wel op neer inderdaad en meer met dat grote scherm.

dat ding kan ook autosamplen. Das wel cool. zo kun je al je hardware synths patches mee onderweg nemen.
dat is inderdaad een leuke feature (blackbox heeft dit ook)
(Pssst, aantal b-stocks bij Thomann beschikbaar, waarschijnlijk vanwege de brakke firmware de eerste maanden)
ik vind het zo jammer dat ze dingen met halve software leveren tegenwoordig, en je aankoop vaak pas na 1 a 2 jaar echt is wat het moest zijn op dag 1.

Qua samplen vind ik het jammer dat er geen basis destructieve bewerkingen zoals gain change/normalise inzitten. Toch belangrijk als je zonder PC kits wil maken

Bento firmware 1.2.4 (huidige officiele firmware) heeft normalize functie.

Na twee weken op het 1010forum rondhangen en bento testen ben ik wat voorzichtiger in mijn optimisme.
De cpu is bijna hetzelfde als de blackbox, maar dan zonder flashmem/ram, met een zwaardere gui/touchscreen en een gekozen software route die ik niet handig vind.
Ik wacht nog even af wat versie 1.3 voor fixes en opties gaat brengen, waarna ik ga testen.
Sommige basic functies ontbreken nog steeds.

Voor 7 euro extra per unit hadden ze de dualcore cpu kunnen inbouwen, in plaats van de huidige single core, op exact hetzelfde platform met exact dezelfde pin layout.
Dus drag n drop. Wellicht geeft dat mogelijkheden voor een Bento+ of Bento 2.

Na twee weken op het 1010forum rondhangen en bento testen ben ik wat voorzichtiger in mijn optimisme.
De cpu is bijna hetzelfde als de blackbox, maar dan zonder flashmem/ram, met een zwaardere gui/touchscreen en een gekozen software route die ik niet handig vind.
Ik wacht nog even af wat versie 1.3 voor fixes en opties gaat brengen, waarna ik ga testen.
Sommige basic functies ontbreken nog steeds.

Voor 7 euro extra per unit hadden ze de dualcore cpu kunnen inbouwen, in plaats van de huidige single core, op exact hetzelfde platform met exact dezelfde pin layout.
Dus drag n drop. Wellicht geeft dat mogelijkheden voor een Bento+ of Bento 2.
Correctie ! De bento heeft 2 mcu's !! Mijn vorige post is dus incorrect.
ARM Cortex M7 STM32H750XBH6 (M7 single core) en een STM32H747XIH6 (M7 + M4 dual core)

1763602019772.png

Na 4 weken heb ik de Bento teruggestuurd. Ik heb er geen vertrouwen meer in, ook niet met firmware versie 1.3
De mcu's/cpu's zijn underpowered voor de ambities van de fabrikant en op het forum klagen steeds meer mensen over de cpu limitaties en onverwachte bursts (met plotselinge keiharde glitches daardoor).
Wat ik ermee wilde doen lukt ook niet en de devs maken duidelijk dat ze zelf ook naar oplossingen op zoek zijn. Gezien de "slappe" processors is de enige oplossing de software aanpassen imho, wat ze niet willen doen ivm backwards compatibiliteit met hun nano boxes. En dan heb ik het nog niet eens over de basic functionaliteit die mist. Zoals het maken van project folders in de browser en een DELETE knop om (test) projecten weg te kunnen gooien. De effecten zijn ook onbruikbaar, aangezien die elke moment ingepikt kunnen worden door een (granular/wavetable) preset, mocht je die willen uitproberen. En er zijn geen extra fx slots om je eigen ding te doen zonder dat die ongevraagd aangepast kunnen worden, met verlies van je instellingen tijdens preset browsing. De overdrive knalt al met 0.1% naar de +9dB zonder volume compensatie mogelijkheid als je dat in een drumkit doet want de sample level knop is pre distortion. Op 100% overdrive zit je op +18 dB, wat totaal waardeloos is ten opzichte van al je andere samples in een drumkit. De potentie is er nog steeds (8x meer processorkracht dan een electribe MX) maar ik ga daar niet maanden/jaren op wachten. Voor hetzelfde geldt flopt dat ding gewoon en komen ze ineens met een krachtigere versie 2 die wel doet wat ze eigenlijk wilden doen.

Voor deze prijs heb je meer aan een Elektron digitakt 2 (incl. 1 ghz sharc DSP). En na wat onderzoek blijkt de (+ 200 euro) grotere broer Elektron Toneverk (incl. 1 ghz sharc DSP) met de granular update van vandaag zo goed als alles te kunnen wat de Bento pretendeert te kunnen, maar dan een stuk rijker aan features m.b.t. sounddesign en soliditeit. De grootste pluspunten van de Bento zijn hiermee gedekt:
- granular engine
- 6 audio outs
- usb host
- autosampler
- giga lange patterns (16x16 steps)
- opslag zo groot als je SD card
- Toneverk heeft 1 GB ram per project, dat heb je niet snel vol, net als de Bento die alles vanaf SD card doet
- Toneverk heeft 3x meer tracks (8 sample 8 subsample 8 midi).
- Elektron heeft meer ervaring en reputatie m.b.t. firmware updates en kwaliteit.

Bento's touchscreen is leuk en prima maar irritant als je met je (worsten-)vinger het beeld bedekt, net als met muziek apps op je foon.
En de clip launcher heb je dan niet met de Toneverk, daar kom ik ook wel overheen.

Back