Valhalla plugin: ValhallaFutureVerb

Na acht jaar intensief onderzoek en ontwikkeling presenteert Valhalla zijn nieuwste creatie: FutureVerb. Deze innovatieve plug-in biedt ongekend transparante en realistische galm, gebaseerd op geheel nieuwe algoritmische reverb-topologieën. En weer voor $50,-

FutureVerb_1_0_0_Studio-1536x653.png

Belangrijkste kenmerken:

• 8 originele reverb-modi die variëren van subtiel en helder tot rijk en ruimtelijk.
  • 12 flexibele echo-modi waarmee gebruikers hun klankkleur verder kunnen vormgeven – van warm en kleurrijk tot strak en clean.
  • Een ECHO MODE Control die eenvoudig schakelen tussen verschillende delay- en echo-algoritmes mogelijk maakt, waarbij alleen de relevante parameters zichtbaar zijn.
  • Echo-modi die zowel als predelay, als post-processing of zelfs als zelfstandige creatieve reverb kunnen worden ingezet.
  • Zoals altijd bij Valhalla: weelderige modulatie die de klank nog rijker maakt, zonder dat dit noodzakelijk is voor een goed geluid.
Met FutureVerb zet Valhalla een nieuwe stap in de wereld van digitale galm en echo. Het is een krachtige tool voor producers en muzikanten die hun eigen toekomst willen vormgeven in geluid.

tis meer een clean reverb als ik de verhalen mag geloven, meer als een bricasti/tai chi etc

Ik ben wel erg fan van Valhalladelay VintageVerb en Shimmer. Supermassive vind ik weer te vaag enzo. Die FreqEcho en Ubermod zijn ook wel tof.

Als ik de beschrijving een beetje lees is deze nieuwe plugin wat uitgebreider en bevat veel functies die al gecovered zijn als je de andere valhalla plugins hebt, ofnie?

Is dit een beetje hun "als je maar 1 plugin wilt kopen, dan wil je deze kopen"?
Of heeft ie ook iets complementairs voor degene die de valhalla set al compleet hebben?

Het algoritme waarop de plug-in gebaseerd is, is compleet anders (en de klank dus ook). Hier legt Sean het uit:

Even een stukje ingespeeld in mijn daw. En vergeleken met andere reverb plugins. En ik vond hem
wel erg goed klinken.

Maar ja de andere reverbs hebben ook hun plekje. Het is net wat je wil in een nummer.

Valhalla was vroeger wel een fijne betaalbare optie toen 'premium' reverb plugins nog onbetaalbaar waren. Maar nu koop je voor hetzelfde geld (of minder) Eventide, Lexicon of iets dat zich ermee kan meten. Als ik dan naar de archaische spuuglelijke interface kijken dan word ik hier niet heel opgewonden van. Heb in het verleden wel wat Valhalla plugins gehad maar weer verkocht, vond ze toch minder klinken dan een hoop andere reverbs. Ik snap niet wat mensen er zo goed aan vinden.

Valhalla was vroeger wel een fijne betaalbare optie toen 'premium' reverb plugins nog onbetaalbaar waren. Maar nu koop je voor hetzelfde geld (of minder) Eventide, Lexicon of iets dat zich ermee kan meten. Als ik dan naar de archaische spuuglelijke interface kijken dan word ik hier niet heel opgewonden van. Heb in het verleden wel wat Valhalla plugins gehad maar weer verkocht, vond ze toch minder klinken dan een hoop andere reverbs. Ik snap niet wat mensen er zo goed aan vinden.
Kan alleen voor mezelf spreken, maar als beginnende ableton gebruiker vond ik de stock reverbs niet zo mooi klinken.
Dus ben toen eens gaan rondklikken op zoek naar alternatieven. Valhalla was populair en kwam ik op uit.

Zoals zo vaak bleek later dat de Ableton plugin(s) eigenlijk best goed waren. Vooral hybrid reverb vind ik ook prima klinken en die heeft ook veel creatieve opties. Alleen de presets vind ik echt niet mooi, dus je moet daarvoor een beetje algemene kennis ontwikkelen van de basics reverbs.

De valhalla plugins klinken (voor mij) out of the box al goed (misschien een klein tweakje hier of daar). Dus makkelijk om gewoon er in te knallen en wat presets te scrollen.

Veel vergelijkings materiaal heb ik echter niet.
Ik heb de reverbs van soundtoys, fabfilter pro-r2, en Ook Spaces II heb ik geprobeert.
In dat lijstje vind ik de valhalla plugins positief opvallen, en met de genoemde opties en mn ableton stock plugins erbij heb ik niet meer t gevoel gehad iets te missen.
Maar degenen die jij noemt ken ik dan ook niet :)

Ik heb ooit eens wat van die 'shootouts' gezien, en een van die reviewers merkte toen op dat Valhalla plugins in eerste instantie heel goed (lijken te) klinken omdat ze zo vol en dikkig zijn, maar dat dit in de mix juist een probleem kan zijn omdat zelfs op 100% wet signal ogenschijnlijk nog best veel van het originele signaal wordt meegenomen om het zo vol te krijgen. Dat komt op mij aannemelijk over. Moet wel zeggen dat de laatste die ik geprobeerd heb alweer wat jaartjes geleden is, ze zullen in die tussentijd ook wel het nodige bijgeleerd hebben.

Ik heb ooit eens wat van die 'shootouts' gezien, en een van die reviewers merkte toen op dat Valhalla plugins in eerste instantie heel goed (lijken te) klinken omdat ze zo vol en dikkig zijn, maar dat dit in de mix juist een probleem kan zijn omdat zelfs op 100% wet signal ogenschijnlijk nog best veel van het originele signaal wordt meegenomen om het zo vol te krijgen. Dat komt op mij aannemelijk over. Moet wel zeggen dat de laatste die ik geprobeerd heb alweer wat jaartjes geleden is, ze zullen in die tussentijd ook wel het nodige bijgeleerd hebben.
Reverbs kunnen sowieso een valkuil zijn voor beginners (ook factory synth patches met heel veel reverb en/of delay).
1 instrument met heel veel reverb klinkt gewoon geweldig. Maar een hele track verzopen in die zelfde reverb is al snel een zootje.
Ik weet dat ik daar zelf in elk geval een puinhoop van maakte (en wellicht nog steeds wel).

Dat is dan ook een beetje wat ik bedoelde met beetje tweaken en basics van reverb kennen.

Beetje spelen met de galm tijd, diffusion, maar ook EQ en (sidechain) compressie maakt t allemaal al snel weer een stukje beter. En natuurlijk helpt t ook als je de reverb op een send/return zet (of paralel in een ableton rek) Beetje meer controle over dry wet.

Dat soort dingetjes.
Ik neem aan dat dit soort trucjes overigens ook relevant zijn op de door jou aanbevilen reverbs, of niet?

Ik neem aan dat dit soort trucjes overigens ook relevant zijn op de door jou aanbevilen reverbs, of niet?
Neuh, als je die op een send zet met 100% wet is het eigenlijk altijd wel goed. Al zul je naar smaak altijd wel wat tweaken natuurlijk.

Dan ben ik denk ik gewoon gewend aan pauper reverbjes :D

Beetje tweaken, prutsen, en leren wat al die knopjes doen vind ik ook gewoon wel leuk trouwens, maar als ik weer eens een opwelling van kooplust voel zal ik eens rondneuzen wat er nog meer te koop is :)

Valt wel mee hoor. Valhalla maakt mooie reverbs. Naar mijn idee beter dan bijvoorbeeld Eventide Black Hole
Acustica Audio heeft ook een hele mooie: Cadet

Ontopic: ik denk dat ik deze wel zal gaan halen.

Dan ben ik denk ik gewoon gewend aan pauper reverbjes :D
Pauper niet per se hoor, als Eventide of Relab etc. sale hebben betaal je voor hun reverbs vaak minder dan die $50 zelfs. Eventide heeft vaak aanbiedingen van $29 voor aantal van hun H9 plugins bijvoorbeeld.

Valt wel mee hoor. Valhalla maakt mooie reverbs. Naar mijn idee beter dan bijvoorbeeld Eventide Black Hole
Acustica Audio heeft ook een hele mooie: Cadet

Ontopic: ik denk dat ik deze wel zal gaan halen.
Grappig, smaken verschillen. Ik vind Blackhole juist super, vooral die nieuwe 'Immersive' versie.

Mij stoort de vrij basic UI niet echt. Ik vind het juist wel prettig dat alles zo duidelijk is. Bovendien duidt dit er op dat al het budget naar de fx engine is gegaan, ipv een dure UI designer inhuren. Dat zou de plugin ook gelijk weer $100+ maken..

Back