Ik wil een keyboard

[ZerO.hOur]

Superdonald
Hallo allemaal,

Wellicht vloeken in de kerk op een synth forum, maar ik wil een keyboard. Het lijkt me dat er hier ook genoeg mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Ik merk dat ik graag wat pingel op mijn zolderkamertje, maar het liefst zonder gedoe. Om deze reden doe ik ook wat spullen weg.

Ik twijfel nu tussen een nieuwe Yamaha PSR-SX920 of een tweedehands Genos 1 met speakers.

De PSR heeft waarschijnlijk meer dan genoeg mogelijkheden. Wat me ook aanspreekt zijn de ingebouwde speakers. Wat me enigszins tegenzit is het aantal toetsen (heb er nu 88).

De Genos 1 is iets duurder, en heeft 76 toetsen en meer mogelijkheden, maar weer geen ingebouwde speakers, en ik denk dat ik die extra mogelijkheden ook niet nodig heb.

Ik neig naar de PSR. Als het aantal toetsen een probleem blijkt, zou het met een externe MIDI controller nog steeds goedkoper kunnen zijn.

Hoe denken de experts hier over? Zitten er dingen in de Genos 1 die het het prijsverschil voor de zolderkamerhobbyist rechtvaardigen? Mis ik de meest fantastische geluiden?

Ik hoor het graag :)

Gaat het je er wel om dat je bijvoorbeeld de piano-feel qua toetsen hebt? Of dat er veel verschillende soorten geluiden in zitten? Anders kun je natuurlijk ook kijken naar een elektronische piano (Casio/Yamaha/Roland enz) als het meer in de piano hoek moet blijven.

Goede vraag, de pianofeel is ondergeschikt (er staat een piano in de huiskamer). Het gaat vooral om de geluiden, de kwaliteit daarvan, de begeleiding en de mogelijkheid om die ook aan te passen.

Weet je zeker dat ingebouwde speakers belangrijk zijn voor je?
Vaak klinken die 'nergens' naar (doen de geluiden iig geen recht) en kun je beter een goede koptelefoon opzetten.
(met als bijkomend voordeel dat eventuele buren of huisgenoten niet mee hoeven te genieten)

Ik zou sws aanraden een fysieke winkel op te zoeken die het apparaat heeft staan waar je interesse in hebt.
Ga zelf vaak naar Oostendorp in Wezep, maar dat is een eindje rijden voor je.

Een 'keyboard' betekent ook dat je geld neerlegt voor midi ritme / begeleidingstracks.
Dus je speelt een Cmin en hij bedenkt er zelf wat begeleiding bij met wat variatie mogelijkheden.
Kan leuk zijn hoor (zo ben ik ooit begonnen), maar als je dat niet nodig hebt, ben je mss beter af met een ander 'soort' instrument. (waar de focus meer ligt op zelf spelen en je betaalt voor andere opties die je bijv. meer geluiden of edit mogelijkheden geven)

Ingebouwde speakers zijn vooral handig voor het plug and play gehalte; ook bijvoorbeeld als de kinderen een keer willen spelen. Ik heb een goede koptelefoon en ook andere speakers.

De begeleiding is ook wel een van de redenen om voor zoiets te gaan, dat maakt het erg makkelijk om wat te improviseren. Ik speel ook basgitaar en daarvoor is het ook handig om een keyboard af en toe als drum machine in te zetten.

Momenteel heb ik een synthesizer workstation, maar ik merk dat ik geen zin meer heb om geluiden te maken en ook het optuigen van begeleiding, hoewel mogelijk, is gewoon een hoop werk. Bij een (high end) keyboard zijn er ook voldoende mogelijkheden om wat te spelen met de geluiden (effecten en filter).

Ik ben eigenlijk voornamelijk op zoek naar eventuele mogelijkheden van de Genos (of een vergelijkbaar apparaat van een ander merk?) die de meerprijs kunnen rechtvaardigen.

Een fysieke winkel opzoeken is geen slecht idee. Je zou tegenwoordig bijna vergeten dat dat ook nog kan ;)

Ingebouwde speakers zijn vooral handig voor het plug and play gehalte; ook bijvoorbeeld als de kinderen een keer willen spelen. Ik heb een goede koptelefoon en ook andere speakers.

De begeleiding is ook wel een van de redenen om voor zoiets te gaan, dat maakt het erg makkelijk om wat te improviseren. Ik speel ook basgitaar en daarvoor is het ook handig om een keyboard af en toe als drum machine in te zetten.
Grappig!
Ik speel ook bas (hobbymatig), maar speel niet zo vaak met m'n hardware mee.
Wel heel leuk, maar ik merk dat ik m'n handen dan liever aan de knoppen heb dan.

Voor bassen pak ik vaker een oefensessie van de band (waar ik mijzelf dan mute) of gewoon een track op spotify oid die we gaan spelen.

Momenteel heb ik een synthesizer workstation, maar ik merk dat ik geen zin meer heb om geluiden te maken en ook het optuigen van begeleiding, hoewel mogelijk, is gewoon een hoop werk. Bij een (high end) keyboard zijn er ook voldoende mogelijkheden om wat te spelen met de geluiden (effecten en filter).
Ja klopt zeker, dat 'werk' is voor mij meestal de lol van het geheel (en dan één keer opnemen en door naar iets nieuws)
Ik heb wel keyboards gehad vroeger met begeleiding, maar dat werd ik zelf niet warm van.
Het is ondertussen vast beter, maar ik maak graag muziek, dus heb geen haast als ik de hardware aanzet en heb in no time iets in elkaar gejamd waar ik overheen kan spelen.

Dus qua keyboards geen recente ervaring wat je wat aan hebt.

Ik ben eigenlijk voornamelijk op zoek naar eventuele mogelijkheden van de Genos (of een vergelijkbaar apparaat van een ander merk?) die de meerprijs kunnen rechtvaardigen.

Een fysieke winkel opzoeken is geen slecht idee. Je zou tegenwoordig bijna vergeten dat dat ook nog kan ;)
Ja, loont de moeite. Ik heb m'n YC61 daar gekocht!

Grappig!
Ik speel ook bas (hobbymatig), maar speel niet zo vaak met m'n hardware mee.
Wel heel leuk, maar ik merk dat ik m'n handen dan liever aan de knoppen heb dan.

Voor bassen pak ik vaker een oefensessie van de band (waar ik mijzelf dan mute) of gewoon een track op spotify oid die we gaan spelen.

Ja klopt zeker, dat 'werk' is voor mij meestal de lol van het geheel (en dan één keer opnemen en door naar iets nieuws)
Ik heb wel keyboards gehad vroeger met begeleiding, maar dat werd ik zelf niet warm van.
Het is ondertussen vast beter, maar ik maak graag muziek, dus heb geen haast als ik de hardware aanzet en heb in no time iets in elkaar gejamd waar ik overheen kan spelen.

Dus qua keyboards geen recente ervaring wat je wat aan hebt.

Ja, loont de moeite. Ik heb m'n YC61 daar gekocht!

Is dat jouw video? Zo ja dan heb je een mooie verzameling spullen. Veel knoppen ook, dat maakt het natuurlijk makkelijker om snel resultaat te krijgen. Met een workstation is het meer graven in menu's. Om die reden heb ik ook ooit een Boss RC-505 looper aangeschaft, maar zelfs daarmee lukt het me niet echt (kopen? zie het MP forum ;)). De meeste inspiratie krijg ik zelf eigenlijk door een preset te pakken en daar mee te spelen; daarvoor is een keyboard natuurlijk bij uitstek geschikt. En wat je zegt, die apparaten en zeker de wat duurdere modellen, zijn tegenwoordig toch wel zeer capabel en laten je ook expressief spelen. Ook is het met zo'n ding mogelijk om je gespeel op te nemen, en ook om zelf de begeleidingen in elkaar te zetten. Dus het kan wel verder gaan dan one-finger-instant-schlager.

Is dat jouw video?
Klopt. Daar ben ik vaak te vinden :)

Zo ja dan heb je een mooie verzameling spullen. Veel knoppen ook, dat maakt het natuurlijk makkelijker om snel resultaat te krijgen.
Klopt ook. Maar je hebt niet zoveel nodig hoor, ik ben begonnen met de MC-707 en dat is eigenlijk al genoeg om jezelf te begeleiden. Die heeft 8 tracks aan 'begeleiding' en met een clip based workflow kun je snel iets in elkaar knallen.
Eigenlijk een soort looper, maar dan midi, dus je kunt achteraf foutjes nog herstellen :)
Ik ben verknocht geraakt aan die workflow voor thuis jammen.

Dit was één van m'n eerste jams en de eerste met 707 + basgitaar.

Met een workstation is het meer graven in menu's.
Dit stond mij iig tegen, samen met de vaak 'standaard' dingen die je er uit perst qua geluiden en patroontjes.

Om die reden heb ik ook ooit een Boss RC-505 looper aangeschaft, maar zelfs daarmee lukt het me niet echt (kopen? zie het MP forum ;)).
Loopers zijn een vak apart. Als je goed kunt spelen (multitalent zeg maar), is het geweldig, maar niet voor mij weggelegd.
Ik heb midi nodig (vandaar ook de MC-707 als sequencer)
De meeste inspiratie krijg ik zelf eigenlijk door een preset te pakken en daar mee te spelen; daarvoor is een keyboard natuurlijk bij uitstek geschikt.
Same here. Ik heb een bak aan presets op alle instrumenten en die tweak ik dan een beetje.
Sounddesign doe ik vaak in aparte sessies, als ik geen inspiratie heb om te jammen.
Maar voor mij is er weinig leuker dan m'n eigen ritme in te spelen op de 707, laten loopen, track 2 selecteren (die stuurt de Minitaur aan), baslijntje er onder opnemen (allemaal midi).
Die loopt dan door en dan pak ik bijv. de YC61 op track 5 en speel wat akkoorden in. Dat loopt dan door (dus al 3 laagjes, allemaal midi, dus ik kan alles aanpassen, kopiëren etc).
En dan de Subsequent erbij voor een arp of lead bijvoorbeeld.

Na verloop van tijd heb ik dan 5 of meer 'laagjes' (clips) loopen. (allemaal midi) en ben ik een half uur aan het jammen.
Dan ga ik arrangeren in scenes (clips combineren, bijv : drum en bas om te beginnen, dan de Subsequent erbij etc. etc. )
Meestal staat er een sectie (eerste deel van een jam) in max. een uur.

En wat je zegt, die apparaten en zeker de wat duurdere modellen, zijn tegenwoordig toch wel zeer capabel en laten je ook expressief spelen. Ook is het met zo'n ding mogelijk om je gespeel op te nemen, en ook om zelf de begeleidingen in elkaar te zetten. Dus het kan wel verder gaan dan one-finger-instant-schlager.
Ieder z'n ding natuurlijk, geen goed of fout, maar ik denk dat je hier niet zoveel keyboard spelers tegen gaat komen.
Het heeft nog altijd een beetje een smaak van 'de bruiloft van m'n oma'.
Overigens zitten er wel een paar hier, maar niet meer heel actief dacht ik (op het forum iig)

.

Heb je al naar tweedehands Tyros gekeken? Die zijn helemaal gericht op begeleidingen en snel klanken kiezen. De oudere generaties vind je soms erg betaalbaar. Beetje rondkijken, er komen er heel regelmatig op de markt.

Tyros 4 zal een 1000-1100 zijn mits wat zoeken, Tyros 3 moet voor 600 lukken.

Mijn jongste heeft gewoon een koptelefoon aan zijn synth voor instant speelklaar.

Ik heb de goede raad opgevolgd en ben naar een fysieke winkel geweest. Daar een MODX M8 bespeeld alsook een tweedehands Genos 1.

Hoewel de MODX M8 ook een mooi apparaat is, met zeer veel mogelijkheden, werd ik vrolijk van die Genos. Je hebt gewoon meteen resultaat. Ik denk dat dat ‘m gaat worden, het is me ook wel duidelijk dat 61 toetsen te weinig is. Hoewel de Genos geen gewogen toetsen heeft, verbaasde de bespreekbaarheid me wel.

Ik heb inmiddels via Marktplaats een als nieuwe Genos 1 gevonden voor een mooie prijs. Het is precies wat ik zocht! Het is gewoon aanzetten en gaan. Het is te merken dat dit ding voornamelijk is bedoeld om expressief me te spelen. Er zitten ook zo veel mogelijkheden in dat het nog wel even zal duren eer ik alles doorheb. Ik ben blij :)

Back