Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat begrijp ik. Electronica is een heel uitgebreid en complex onderwerp, en als beginner is het niet altijd helder wat écht belangrijk is. Voor je het weet ben je weken zoet met het vergaren van theoretische kennis op het Internet (waar ook een hoop onzin tussen staat) of wordt je overspoelt door een expert die tot de extreemste details alles uitlegt. Wij zijn allemaal ergens begonnen en door theorie en praktijk te combineren leer je doorgaans het snelst. Voor mij is electronica ook echt iets om te doen, niet alleen om over te lezen. Je kan tientallen filmpjes kijken over solderen, maar de echte feeling moet je in de praktijk ontwikkelen. En dan met veiligheid als uitgangspunt, dus alleen laagspanning en wellicht niet met een prijzige synth als "leergeld"...Mijn toorn ging niet naar Dirk_Hendrik om zijn ervaring mee te delen (veel sterkte gewenst trouwens om de XV gerepareerd te krijgen!), maar naar de mensen die zichzelf capabel genoeg achten om elektronica te repareren maar klaarblijkelijk niet het minste inzicht hebben in geschikte methoden hiervoor. Als je iets gaat lijmen, zoek je uit of die lijm geschikt is alvorens dat toe te passen. Je plakt geen cadeautje dicht met Tec7 en je hangt geen plinten aan de muur met Pritt. Als je iets gaat zagen, zoek je uit of deze zaag voor hout, zachte metalen, staal, kunststof, dakpannen etc is. Als je iets gaat solderen, zoek je uit of je gereedschap geschikt is voor jouw soldeertoepassing. Als je niet eens weet dat er verschillende soldeermethoden zijn (zachtsolderen van metalen leidingen, koper leidingen, dakkoper, klassiek carrosseriewerk, elektronica...), moet je geen elektronica proberen repareren maar jezelf eerst wat inlezen. Pipi Langkous houding is sowieso niet echt slim, maar in deze internettijden helemaal onnodig. Er is al een hemelsbreed verschil tussen SMD en through hole techniek, er is verschil tussen loodvrij en loodhoudend solderen van elektronica, laat staan als je het allemaal als 1 pot nat beschouwt. Trouwens, zelfs in de wondere wereld van S39 zijn er verschillen. Klassieke S39 mag je niet op koper leidingen gebruiken, want het tast koper aan. Daarvoor bestaat een variant van S39 die dit wel aankan. Dit is trouwens 1 van de hoofdmanieren waarop S39 in elektronica schade berokkent: het vreet het koper in de traces en in de bedrading aan. En ik vrees dat voor iedere persoon die S39 in elektronica gebruikt, er 50 zijn die de verkeerde S39 op koperen leidingen gebruiken. Maar ja, als mensen zich te slim voelen om de verpakking te lezen of even te googlen...
Jep. Die common knowledge dat vind jij, dat vind ik. Maar hoe ben je daar achter gekomen? Doordat iemand je dat een keer heeft verteld. Of omdat je dat en keer op een forum hebt gelezen. Je stelt terecht dat je, voor je aan iets nieuws begint, je begint met het vergaren van basiskennis. Tegenwoordig doet men dat bijna standaard via Youtube en ik denk dat je het met me eens bent dat er op Youtube hele goede maar ook heel slechte instructables zijn. Let eens op hoeveel videos je kunt vinden waar lekker met elektronica en printplaten wordt gespeeld maar geen greintje aandacht aan ESD wordt besteed. En als er in zon instructable wel met flux wordt gekloot maar zonder te vertellen welke is er een goeie kans dat hobby-bob darna naar z'n vertrouwde gamma, Praxis of Karwei loopt voor de spullen, of wellicht een parkside aanbieding van de Lidl. En als je dan toch bij die bouwmarkt bent, neem je ook zo'n potje van dat vet mee want dat zal die flux dan wel zijn.Ja, mooi dat iemand inderdaad die moeite neemt, maar aan de andere kant is het al heel lang common knowledge om voor dat doel geen S-39 te gebruiken. Iedereen die iets met elektronica doet zou dit gewoon moeten weten, voordat je ermee begint mag je best wat moeite doen om wat basiskennis te vergaren.
Je kunt altijd proberen om met een stofzuigerslang de deuk weer in model te zuigen.Met mijn initiële onhandigheid vrees ik dat de hamer vooral een deuk in m'n voorhoofd veroorzaakt.
2 jaar lang niets gepost.. en dan deze briljante grap. Wat een held!Griffon dagcrème is nog best wel te doen anders..
Voor koperen leidingen (gas en water) gebruikte men vroeger S39CU. Ik heb honderden verbindingen mee gemaakt. Vandaag de dag is inderdaad het meeste geperst.Het is niet mijn sporttak, maar voor zover ik weet: het is een beetje mikken. Klassieke S39 niet voor koper, niet voor aluminium. En niet voor waterleidingen ivm volksgezondheid. Heel veel blijft er dan niet over he, zeker niet in de moderne tijd. Stalen en loden buizen... Voor koper bestaat er een S39 variant, voor waterleidingen ook. Maar heel veel is tegenwoordig geperst ipv gesoldeerd.