Final Glimpse (psychedelic 70s space ambient)

MonoTron

Initiating Sequence..
Final Glimpse .png

"Final Glimpse" is a mesmerizing eight-minute odyssey that bridges the gap between vintage Krautrock and modern ambient exploration.
Inspired by the 70s psychedelic space sounds of the likes of Tangerine Dream, the track utilizes rhythmic TR-06, accompanied by pulsing AS-1 sequences and lush OB-6 and Polysix analog textures to chart the path of the interstellar comet 3i Atlas.

The composition captures the comet at its Perihelion, the dramatic moment as it swings closest to the sun before exiting our solar system forever. As the track unfolds, listeners are propelled through the void; the music mirrors the comet’s acceleration with intensifying layers of synthesizers. By the final movement, the sound thins out into a melancholic, airy drift, reflecting the vastness of deep space.

A cinematic tribute to a one-way journey—a sonic voyage that leaves you staring into the stars long after the final note fades.

Laatst gewijzigd:
Lekker spacey :)
De tom / clave die steeds 2x klinkt is een beetje out of tune voor mijn gevoel.
Dank voor het luisteren.

Het was me nog niet opgevallen dat die clave een beetje vals is. Ga eens luisteren of het me nu wel opvalt en wellicht wat aan doen. Ik tune mijn drums eigenlijk nooit

Dank voor het luisteren.

Het was me nog niet opgevallen dat die clave een beetje vals is. Ga eens luisteren of het me nu wel opvalt en wellicht wat aan doen. Ik tune mijn drums eigenlijk nooit
Ik eigenlijk ook zelden, tenzij ze echt een tonal element hebben in de decay.
Zoals die clave :)

Hij is mooi. Heeft inderdaad een interstellar vibe. :okdan: Er zou van mij iets meer in mogen gebeuren, zodat de nadruk af en toe weg ebt van dat – verder mooie :) – basloopje. Maar ja, het is Krautrock, dus dat mag hypnotiserend repeterened zijn, eh toch?

Ik zie dat je er zo'n Amerikaans wauwel chat-gpt tekstje bij hebt geplakt als omschrijving.
Liever zou ik daar wat meer lezen over je workflow als mens van vlees en bloed zijnde, waar je tegenaan liep, vragen die je hebt over je compositie en mix, etc.
Wel fijn dat de synths erin benoemd zijn, want dat is uiteraard waar we hier voor komen :)

k tune mijn drums eigenlijk nooit
Oh no totale heiligschennis. haha :D
Maar inderdaad, die zou ietsje lager kunnen (of een kwintje hoger, maar dat laatste is denk ik minder mooi hierbij).

Groet, Dorian

Hij is mooi. Heeft inderdaad een interstellar vibe. :okdan: Er zou van mij iets meer in mogen gebeuren, zodat de nadruk af en toe weg ebt van dat – verder mooie :) – basloopje. Maar ja, het is Krautrock, dus dat mag hypnotiserend repeterened zijn, eh toch?

Ik zie dat je er zo'n Amerikaans wauwel chat-gpt tekstje bij hebt geplakt als omschrijving.
Liever zou ik daar wat meer lezen over je workflow als mens van vlees en bloed zijnde, waar je tegenaan liep, vragen die je hebt over je compositie en mix, etc.
Wel fijn dat de synths erin benoemd zijn, want dat is uiteraard waar we hier voor komen :)

Oh no totale heiligschennis. haha :D
Maar inderdaad, die zou ietsje lager kunnen (of een kwintje hoger, maar dat laatste is denk ik minder mooi hierbij).

Groet, Dorian
Hahaha ja klopt, ik ben geen ster in teksten schrijven dus heb ai dat voor me laten doen. Daarentegen is het wel leuk om de werkwijze wat meer te beschrijven.

Qua workflow eigenlijk heel makkelijk, het begon met een sequence in de AS1 en TR06. Ik zat aan de knoppen van de AS1 en een maat aan die van de TR06, dat hebben we opgenomen in een AW4416 (multitracker). Daaroverheen zijn een paar sporen OB6 gegaan met vooral space geluiden en fx.

Vervolgens heb ik met een basgitaar (die ik ben vergeten te vermelden) het basloopje ingespeeld. Deze heb ik in de pc even wat rechtgetrokken want zo strak kan ik dat niet inspelen. Daarna de Polysix en Solina (die hoor je bijna niet, speelt maar 1 noot voor de spanning en ligt ver achter in de mix) erbij en gemixt in de AW4416.

Er zal wslk nog gitaar (voor sfeer, niet echt melodie) bijkomen en de AS1 sequence en bassloop zullen hier en/of daar nog een keer wegvallen. Dan denkniveau dat het wel af is.
Ah en wellicht dat ik de clave nog wat moet tunen, maar dat zit in het drumspoor, dus wslk te veel werk
:D

Vervolgens heb ik met een basgitaar

Leuk een echte basgitaar. Dat heb ik ook vaak gedaan; ben zelfs ook zo begonnen. Beetje jammer eigenlijk dat ik dat tegenwoordig uit VSTs haal.
En een gitaar erbij klinkt goed, daar wordt het nog meer Krautrockerig van. Leuk om je werkproces te lezen met de multitracker.

Tof man! Klinkt als muziek van een trailer of intro van een sci-fi of robot film. Lekker bezig!

Misschien zit die clave meer in t volume. Als je hem wat naar beneden trekt zou het prima zijn denk ik. Als je het heel zachtjes luistert hoor je beter wat er uit schiet qua volume.

Tof man! Klinkt als muziek van een trailer of intro van een sci-fi of robot film. Lekker bezig!

Misschien zit die clave meer in t volume. Als je hem wat naar beneden trekt zou het prima zijn denk ik. Als je het heel zachtjes luistert hoor je beter wat er uit schiet qua volume.
Thanks man!
Idd de clave staat zeker te hard, dat vond ik ook en misschien dat het met zachter volume ook prima is

Leuk een echte basgitaar. Dat heb ik ook vaak gedaan; ben zelfs ook zo begonnen. Beetje jammer eigenlijk dat ik dat tegenwoordig uit VSTs haal.
En een gitaar erbij klinkt goed, daar wordt het nog meer Krautrockerig van. Leuk om je werkproces te lezen met de multitracker.
Gitaar had ik al even geprobeerd, maar daar ben ik niet goed in, dus die gaat mijn muziek maatje inspelen. Misschien nog wat echte drums erbij, een Paul of wat tablas. We hebben nog 2 lege tracks :D

Back