Hoe bepaal je het verschil tussen 2 audiotracks?

Tijn

Ingeburgerd
Ik wil graag een proefje doen, waarbij ik het verschil moet horen tussen 2 audio signalen. Ik wil ze dus als het ware van elkaar af trekken, zodat ik 1 audiotrack over hou waar precies inzit wat het verschil is tussen de 2 input-tracks.

Hoe doe ik dat?

in veel wave editing programma's zit die functie er gewoon in
bijvoorbeeld bij soundforge doe je dit met channel converter --> use difference between channels
wat je ook kan doen is het linker kanaal inverten (dus pieken worden dalen en omgekeerd) deze 2 kanalen leg je dan over elkaar heen in een mono spoor, zo zou het ook moeten kunnen...

maar wat is nu het idee er achter dan? wat wil je er precies mee doen?

- Men neme een wave editor zoals Sound Forge
- Men plakt de ene wave precies over de andere heen
- Als het "Mix waveforms" dialoog te voorschijn kiest men ervoor om "phase reverse" te doen. Natuurlijk kun je ook eerst een phase reverse uitvoeren en dan mixen zonder problemen. Het lastigste kunstje is om de waves precies over elkaar te leggen.

Origineel geplaatst door Yoozer
- Men neme een wave editor zoals Sound Forge
- Men plakt de ene wave precies over de andere heen
- Als het "Mix waveforms" dialoog te voorschijn kiest men ervoor om "phase reverse" te doen. Natuurlijk kun je ook eerst een phase reverse uitvoeren en dan mixen zonder problemen. Het lastigste kunstje is om de waves precies over elkaar te leggen.
pcies, dat zei ik dus ook met andere woorden... het kunstje is trouwens helemaal niet zo lastig aangezien het al gaat om 2 stereo kanalen die beide gewoon beginnen bij het begin nutuulk ;)

Ja, en als ik wat sneller getikt had was jij spuit 11 geweest ;). Zo ntuulk is dat trouwens niet; leg maar eens een instrumentale versie en het origineel phase-reversed over elkaar heen, da's toch even passen & meten.

Origineel geplaatst door Yoozer
Ja, en als ik wat sneller getikt had was jij spuit 11 geweest ;). Zo ntuulk is dat trouwens niet; leg maar eens een instrumentale versie en het origineel phase-reversed over elkaar heen, da's toch even passen & meten.
hoezo passen en meten?! ...de essentie is toch dat je het verschil van een stereo geluid wil horen?
dan moet er dus ook verschil zijn ;) als het gelijk zou zijn heeft deze hele vraagstelling geen zin nutuulk...

Origineel geplaatst door 6 trak
hoezo passen en meten?! ...de essentie is toch dat je het verschil van een stereo geluid wil horen?
dan moet er dus ook verschil zijn ;) als het gelijk zou zijn heeft deze hele vraagstelling geen zin nutuulk...

ehhh ja... gewoon goed inzoomen, op het oog gelijk zetten, dan goed luisteren en je komt een heel eind.

p.s. 6, wordt het niet eens tijd voor een nieuwe avatar? die gollum werkt op m'n zenuwen :D

Origineel geplaatst door 6 trak
En in het geval van een instrumentale versie + een omgekeerd origineel wil ik graag de vocals overhouden :)

Ja, maar niet verschil in de tijd, verschil in de amplitude :).

Back