Yamaha sy 99 Disk drive vervanging / reparatie

michielzweers

Stamgast
Hoi allemaal,

Ik heb een Yamaha SY‑99 waarvan de diskdrive het helaas heeft begeven.

Heeft iemand ervaring heeft met het repareren of vervangen van deze diskdrives? (echt de diskdrive niet een ubs stick vervanging)

Wat daar tegenover staat mag je zelf aangeven. daar komen we sws wel uit :-)

alvast bedankt!

Michiel

Is het gewoon een standaard 3.5" diskette station, of zijn er toch enige verschillen ?
Zo ja , kan je die gemakelijk vinden op marktplaats-ebay ?
De diskdrive van mn yamaha a4000 heeft het namellijk ook begeven

Er zijn wel verschillen in die drives. SY77 en SY99 gebruiken een snaar in de aandrijving, die vervangen kan worden. De meeste nieuwere drives zijn direct-drive. Dus als die het niet doen is het een ander verhaal. Ik weet niet wat er in de A4000 zit.

Weet het eigenlijk ook niet ; de A4000 is van early 2000 , rubberen riem perhaps ?

IK heb hier nog een oude floppydrive liggen, komt uit en Akai of Korg Dss-1.. misschien hetzelfde of vergelijkbaar?

Allemaal erg dank voor de reacties !

Het gaat inderdaad om een snaaraangedreven drive.
Ik heb de snaar daarvan vervangen, maar de drive doet het niet zoals het moet.

Daarna op eBay een externe drive gekocht van hetzelfde type, maar daarvan zit weer het probleem in de aansluiting / stekker. Die krijg ik dus niet geinstalleerd.

Omdat het allemaal zo oud is , en de snaardrives begrijp ik een stuk minder voor kwamen dan de direct drives, is het lastig om extra info te krijgen. Daarnaast heb ik eigenlijk wat electronics weinig ervaring en

Als iemand een poging wil wagen of andere ideeen heeft. Dank weer

Heb je eigenlijk al gekeken op de site van Martin Russ? Daar staan uitgebreide tutorials op met pics hoe de SY99 disk drive te vervangen, of alleen de snaar in de drive te vervangen indien nodig, en ook leveranciers van een vervangende drive. Geen idee in hoeverre alles nog 100% actueel is maar het ziet er goed uitgelegd uit:

Martin Russ Yamaha SY99 Disk Drive Replacement

Dank je Rambotics. Mooie site. De links werken helaas niet meer. De snaar heb ik vervangen maar dat was t probleem dus niet.

Back