Octapad dynamiek beperking?

KNARPH

Stamgast
Hi guys, Ik heb een lastig probleempje met de Octapad die ik 'n tijdje geleden gekocht heb van iemand. De velocity (dynamiek) waarden zouden van 1 tot aan 128 moeten gaan zoals gebruikelijk is binnen het MIDI protocol, maar hoe hard ik ook sla, de velocity waarde wordt niet groter dan 63. En dat met de sensitivity op max.
Heeft er iemand een tip voor me? (of, nog beter, de service manual?)
Het gaat om de eerste octapad, de PAD-8.

Alvast bedankt en groeten vanuit Utrecht

Als je in Edit mode mept dan is de velocity waarde die uitgestuurd wordt begrensd.
Heb je verschillende velocity curves getest?
Kom je met alle pads niet verder dan 63?
Hoe weet je dat je niet verder komt dan 63. Zie je dat in je DAW? Zit er toevallig een MIDI filter in je DAW. Als je de MIDI kabel in een out van een synth prikt, kom je dan wel boven 63 op het zelfde DAW kanaal?

Hoi vinnieq, bedankt voor je reactie.

- Hoe weet je dat je niet verder komt dan 63
- Ik heb meerdere HEX editors/monitors maar gebruik voornamelijk m'n DAW om HEX strings in beeld te krijgen en reken HEX om naar DEC met m'n ouwe HP calculator.

- Op geen van de monitors komt de note-on velocity waarde hoger uit dan 40H oftewel 64DEC, de helft van 128DEC dus..
- Het voelt een beetje aan alsof de spanning die het analoge gedeelte voedt te laag is waardoor de AD convertor te lage waarden krijgt die overigens onderling binnen de lagere voeding spanning verhoudingsgewijs wel kloppen.

- Kom je met alle pads niet verder dan 63?
- Nope. Het maakt niet uit welke curve of pad ik kies, de dynamische curve blijft binnen de beperkte dynamiek overeind. Alleen met gehalveerde waarden.
- Sensitivity idem dito.

- Als je de MIDI kabel in een out van een synth prikt, kom je dan wel boven 63 op het zelfde DAW kanaal?
- Yep

- Zit er toevallig een MIDI filter in je DAW?
- Nope.

Ikzelf denk dat het een hardware kwestie is maar om nou direct het schema uit te gaan zitten vlooien van meerdere multilayer PCBs? Ik als professionele chaoot moet er niet aan denken. Maar vrees dat ik er niet aan zal ontkomen datgene te doen waar ik een gezonde bloedhekel aan heb. Reverse engineering bedoel ik.
Zoals het nu werkt maakt de ruis deze drumpad onbruikbaar, dat snap je wel.

Groeten vanuit het zonnige Utrecht, vinnieq

Het is een beetje verwarrend omdat het precies de helft is van 127, dat is bijna te toevallig. Maar als we dat negeren en verder geen software-oplossing kunnen vinden, dan is een hardware-issue wel waarschijnlijk. In de regel sterven alle piëzo's in dit soort pads na geruime tijd langzaam, maar in principe kan het vanalles zijn. Je komt daar niet echt achter als je niet aan de binnenkant dingen gaat bekijken en meten.

Als 8 piezo’s tegelijk maar een output leveren die overeenkomt met precies 63 dan win je morgen de staatsloterij. Ik denk toch echt dat er iets met de settings (software) is.

Als 8 piezo’s tegelijk maar een output leveren die overeenkomt met precies 63 dan win je morgen de staatsloterij. Ik denk toch echt dat er iets met de settings (software) is.

Een verklaring zou zijn dat de minimum velocity-instelling de waarde naar boven drukt, terwijl er in werkelijkheid een waarde ver onder het minimum wordt geregistreerd. Je zou dan wel bij een minimum velocity van zeg, 0, verwachten dat ie nog veel verder onder de 63 blijft. Ik weet niet of de 0-64 1 op 1 naar MIDI velocity verwijst of dat het een andere schaal is.
Ik vind het ook te toevallig, maar tegelijkertijd zie ik in de handleiding niet echt handvatten die met settings te maken kunnen hebben, als sensitivity, curves, minimum velocity en gate geen verschil maken. Het is niet zo'n heel uitgebreid ding.
"It's always the piëzos" is het beroemde gezegde, maar het kan natuurlijk altijd wat anders zijn wat kapot is. Voedingsspanningen meten op de PCB en piëzo's op de oscilloscoop zou mijn volgende stap zijn. Er zit ook een batterij in, blijkbaar, dat zijn ook hoofdverdachten bij raar gedrag.

Ik vind tot 63 ook wel te specifiek, maar zou hardware problemen ook niet uitsluiten. Ik heb toevallig een 16n faderbank met precies hetzelfde probleem, alle sliders gaan max tot (precies) 63 voluit. Ben er nog niet uit wat het is, maar heb software settings uitgesloten.

Back