Hulp gezocht bij het vereenvoudigen van een Studer 903

Future Funk

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar iemand met ervaring met Studer-consoles (of vergelijkbare grote analoge broadcast- en studioconsoles) die met mij wil meedenken.

Enige tijd geleden heb ik een unieke Studer 903 gekocht die enkele jaren daarvoor volledig is gereviseerd door VintageTools.de (vintagetools shop | STUDER 903 series custom mixer | refurbished)

Ik heb de mixer destijds gekocht omdat ik altijd heb gedroomd van een grote analoge console als hart van mijn studio. Achteraf moet ik eerlijk toegeven dat ik de technische complexiteit volledig heb onderschat. Mijn enige ervaring was een Tascam m-3500 en die had alle in- en outputs aan de achterkant zitten. Geen enkele patchbay. Pas toen de Studer thuis stond, realiseerde ik me hoeveel infrastructuur erbij hoort: meerdere volledig bedrade patchbays, grote kabelbomen, edge-connectors, breakout-boxen, inserts, multicorebekabeling enzovoort.

Een vriend heeft de Studer aan de praat gekregen. Via mijn twee Universal Audio Apollo 16 MKII interfaces liep audio probleemloos door de Studer. Later ontstonden echter kleine storingen in het geluid. Of die daadwerkelijk door de bestaande bekabeling of patchbays werden veroorzaakt weet ik niet, maar het was voor mij wel het moment om alles opnieuw te bekijken.

Ik heb vervolgens de complete bekabeling zorgvuldig gedocumenteerd voordat ik iets loshaalde. Ik heb meer dan 50 foto’s gemaakt. Alle patchbays en kabelbomen zijn gelabeld en alles is zo vastgelegd dat de oorspronkelijke configuratie zoals mijn vriend hem heeft aangesloten volledig is terug te reconstrueren.

Mijn doel is niet om de console ingrijpend te modificeren, maar juist om te onderzoeken of de infrastructuur eenvoudiger, overzichtelijker en moderner kan worden opgebouwd, zonder de console onnodig aan te tasten.

Ik gebruik de Studer uitsluitend voor elektronische muziek. Mijn ideale workflow bestaat eigenlijk alleen uit:
  • 24 line-inputs;
  • 24 direct outputs;
  • stereo master output.
Het enige dat ik zou willen zijn 2 patchbays (1 voor inputs en 1 voor outputs) die met korte kabels verbonden zijn aan de Studer. Vrijwel alle broadcastfunctionaliteit, uitgebreide monitorrouting, talkback, microfooningangen en overige routing zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Daarom ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het vereenvoudigen van dit soort consoles of ideeën heeft hoe dit op een nette, professionele en bij voorkeur reversibele manier kan worden aangepakt. Als iemand meer achtergrond of context wil, heb ik daarnaast ook een uitgebreid document waarin het volledige verhaal en alle details staan beschreven. Dat deel ik uiteraard graag. Bijgevoegd zijn een paar foto’s waar je de hele Studer ziet, de dozen met de bestaande bekabeling, enkele foto’s van de achterkant, enkele foto's van patchbays en een foto van de direct out aansluitingen. Alle tips, ideeën of contactpersonen zijn van harte welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!

Attachments

• Studer.jpeg
    Studer.jpeg
    295,9 KB · Bekeken: 47
  • Studer patchbays and cables all together.jpeg
    Studer patchbays and cables all together.jpeg
    255,1 KB · Bekeken: 52
  • Studer back links boven 2 (geel 1 t:m 3).jpeg
    Studer back links boven 2 (geel 1 t:m 3).jpeg
    181,8 KB · Bekeken: 42
  • Studer back links boven 3 (geel 4 t:m 8).jpeg
    Studer back links boven 3 (geel 4 t:m 8).jpeg
    111,1 KB · Bekeken: 37
  • Studer back links boven 4 (geel 7 & 8).jpeg
    Studer back links boven 4 (geel 7 & 8).jpeg
    120 KB · Bekeken: 41
  • Studer back links onder 1 (geel 14).jpeg
    Studer back links onder 1 (geel 14).jpeg
    166,6 KB · Bekeken: 37
  • Studer patchbays and cables 1.0.jpeg
    Studer patchbays and cables 1.0.jpeg
    187,5 KB · Bekeken: 38
  • Studer patchbays and cables 3.0.1.jpeg
    Studer patchbays and cables 3.0.1.jpeg
    186,3 KB · Bekeken: 38
  • Studer patchbays and cables 2 - 2.jpeg
    Studer patchbays and cables 2 - 2.jpeg
    337 KB · Bekeken: 47
En je verdenkt de audiointerfaces niet? Ik zeg t maar omdat AI recent me schreef dat ik bepaalde vinkjes die zelf aan zijn moet afvinken voor timing correctie niet via de computer te doen, want kans op kleine audio issues.

Dat werkt hier nl meestal prima en soms kraakjes, vooral na een tijdje ermee werken begint t. Dus ik heb t afgevinkt.

Nee, de Universal Audio Apollo's zijn denk ik niet de oorzaak van de kraakjes die er eerst niet waren en later wel. Maar dat is niet het 'hoofdprobleem'. Ik denk dat het in de aansluitingen zit. En die zou ik drastisch willen verminderen. Kortere kabels en wellicht nieuwe aansluitingen aan de kabels. I don't know. Ik vraag het hier omdat ik er zelf geen kaas van heb gegeten.

Ik zou alle patchholes eens reinigen met wattenstaafje met ipa. Als die watten netjes blijven waren ze niet vuil. Ik geloof niet in kortere kabels. Maar alles lostrekken en dan wild gaan vervangen is vooral garantie op tijd en geld verlies als erna de kraakjes er nog zijn. Beetje zoals een niet startende auto zijn accu en startmotor vervangen terwijl t probleem het contactslot is.

Ik zou mijn stoute schoenen aantrekken en eens contact opnemen met kerels die vroeger analoge studio hadden, die kennen misschien nog een degelijke studio tech. Ik zou niet treuzelen, die mensen zijn vaak op leeftijd ook.

Kraakjes kan van alles zijn, ook plopjes van condensatoren. Een analoge mengtafel is een blijvend onderhouds drama, ben je aan de voorkant klaar kan je aan de achterkant weer beginnen, komt geen eind aan.

Ik denk dat via Willemtwee je wel kans maakt om mensen met technische diepgang te vinden. En inderdaad, hoe ok is de mixer geserviced… beetje typisch is dat ie maar deels is aangepakt. Ik heb een midas 320 met gelijkaardig doel, pakweg 30 input 30 direct out en mix out. Patchbays bij de vleet. Goedkope kabels, tot 15 m lang en nooit n probleem. Unbalanced zelfs. Daarom verdenk ik niet zo de kabels…

Back