Roland TR6S ervaringen, tips & tricks

Mn eerste en enige drumcomputer, erg leuke x0x geluiden, idd handzaam op de bank aanklooien met een externe speaker. Met behoorlijk wat gehack (panning+reverse) lukt 4 individuele samples triggeren onder 1 kanaal:

Ik moet 'm weer eens aanslingeren idd 🙂👍

Heel interessant! Werk niet graag via de computer, maar zo lijk je wel het meeste uit de sample mogelijkheden te halen van het apparaat!

4 samples op 1 kanaal, heb je dat dat met de sample edit funties op het apparaat met motion recording kunnen doen ofzo? Wel benieuwd naar je workflow om dat voor elkaar te krijgen :)

@Saviummrecords op yt zet bv ook hele drumloops op 1 kanaal. Erg vet maar lijkt me ook veel voorbereidings werk

Hier de 707 en DT2 in huis.
Welke is volgens jou veelzijdiger qua geluid? Ik maak soms graag hardcore of techno, andere keren ambient of dub house :) beide lukt nu tot op zekere hoogte maar de bottleneck voor de tr6s zijn toch de mogelijkheden op gebied van melodieën

Welke is volgens jou veelzijdiger qua geluid? Ik maak soms graag hardcore of techno, andere keren ambient of dub house :) beide lukt nu tot op zekere hoogte maar de bottleneck voor de tr6s zijn toch de mogelijkheden op gebied van melodieën
Beide totaal andere machines. De DT2 is een sampler met de bekende Elektron sequencer. De 707 is van alles wat, eigen synth engine, (matige) sampler, mixertje, Ableton achtige workflow met clips en scenes en een fijne interface waarmee ik heel snel een jam kan starten. Ik vind de sounds redelijk van de 707, maar heb hem tegenwoordig vooral als sequencer en drum machine. Ik zou de DT2 nog niet als brein van m’n setup willen, want dat kan de 707 gewoon veel te goed, maar samplen kan de DT2 weer veel beter.

4 samples op 1 kanaal, heb je dat dat met de sample edit funties op het apparaat met motion recording kunnen doen ofzo?

niet helemaal triviaal inderdaad 8o) En ff geleden, maar ik heb het gelukkig ooit opgeschreven: :kroon:
There is a way to play 4 different samples using only 1 instrument. Using reverse on the CTRL-track and panning on the LFO, a specially prepared stereo WAV file can actually play 4 distinct samples: left-normal, right-normal, left-reverse, and right-reverse.
  • For reversing:
    • the pattern should contain Rate motions on the CTRL-track (steps with -1.00 or 1.00), on or before the step that triggers the instrument.
    • The kit has CTRL set to Sel:User and :Rate for the respective instruments.
  • For panning:
    • the kit should contain a square (SQR) LFO, tempo synced(?), and an LFO-rate depending on sample length: LFO-rate 16.00 step works for 1 measure (i would have thought 04.00 step actually?)
    • The instrument maps LFO to pan with +127 Depth.

This works on a TR-6S, should be the same on its bigger brother (same cpu I guess?).
Maybe there is a more finegrained way to control the timing of LFO-maximum?
Met ffmpeg kun je wav files knippen en plakken, (# vibecoding anyone? :eureka: )
Begin met 4 mono samples: ew-1, ew-2, ew-3, ew-4:
Bash:
Reverse two samples:
    $ ./ffmpeg.exe -i ew-3.wav -af areverse ew-3r.wav
    $ ./ffmpeg.exe -i ew-4.wav -af areverse ew-4r.wav

Join those two mono reversed samples into 1 stereo reversed sample:
    $ ./ffmpeg.exe -i ew-3r.wav -i ew-4r.wav -filter_complex "[0:a][1:a]join=inputs=2:channel_layout=stereo[a]" -map "[a]" ew-34r.wav

Join the two normal samples into 1 stereo normal sample:
    $ ./ffmpeg.exe -i ew-1.wav -i ew-2.wav -filter_complex "[0:a][1:a]join=inputs=2:channel_layout=stereo[a]" -map "[a]" ew-12.wav

Concatenate the normal sample and the reversed sample into one final sample:
    $ ./ffmpeg.exe -i ew-12.wav -i ew-34r.wav -filter_complex "[0:a] [1:a] concat=n=2:v=0:a=1 [a]" -map "[a]" ew.wav

Hier de TR-8S en de MC-707. De TR gebruik ik bijna elke dag, de 707 eigenlijk nooit. Tappen op pads is niets voor mij, mijn motoriek is niet zo best.

De TR-6 heb ik ook gehad, maar maak nooit muziek op de bank of onderweg. Ik heb allerlei portable dingen gehad, maar die kwamen enkel uit mijn backpack tijdens de security checks.

niet helemaal triviaal inderdaad 8o) En ff geleden, maar ik heb het gelukkig ooit opgeschreven: :kroon:
Dat kun je wel zeggen ja :P Een echte echte hack is dit, goed bedacht! Zal nog wel eens goed van pas kunnen komen.

Ik had eerlijk gezegd niet eens door, dat de rate functie in de min waarde de samples omdraait.. En ik maar denken dat de tr6s die mogelijkheid niet had! Gelijk even mee geprutst. :DNieuwe geluidjes!

Thanks voor deze tip!

Back