Sorry voor late reactie, weinig op het forum de laatste tijd.
Oakley is zoals al gezegd is leuk spul van een goeie kwaliteit. Ik ben er mee begonnen omdat er een paar modules zijn die niet van MOTM beschikbaar zijn en die een leuke aanvulling vormen.
Heb net als Stiebz ook wat CGS geprobeerd maar daar blijf ik verder vanaf omdat het een te hoge mate van zelfbouw vereist. Ondanks dat Oakley ook DIY is wordt het in contrast tot CGS wel van A tot Z uitgelegd.
Over de kwaliteit durf ik niet zo veel te zeggen. Voor zover ik weet is het qua design iets minder dan MOTM maar beter of minimaal even goed dan/als Doepfer enzo. Vergelijkingen met een Moog modular laat ik om niet teveel te zeggen over zaken waar ik geen verstand van heb achterwege maar de techniek is natuurlijk wel 30 jaar verder...
Ik soldeer ze zelf en dat valt best mee. Heb met m'n eerste 3 MOTM modules meegekeken met m'n pa en vervolgens voorzichtig zelf begonnen. Als je eerst ff oefent op een oefen PCBtje en secuur te werk gaat is solderen niet zo moeilijk als velen denken. Gewoon de tijd nemen, smalle puntige soldeerpunt, goed je " joints" checken tot je er een paar op een rij doet die in 1 keer mooi worden (lees: er moet een mooi klein beetje naar de componenten kant doorvloeien) en dan verder op diezelfde manier. Als ik het 3 maanden niet doe moet ik ook weer ff op zoek naar de juiste manier.
Voordeel hiervan is wel dat je het wat goedkoper houd en het is ook zeker part of the fun.
Over onderdelen bestellen kun je heel moeilijk doen of je scoort wat parts lists via het web en mailgroepen en je doet het op die manier. Meestal zit het verpakt per onderdeel waarmee het bouwen net zo simpel is als MOTM.
Grootste nadeel van Oakley vind ik de frontpaneeltjes. Ben ooit met Schaeffer begonnen en ga er nu maar op door maar net zo mooi en duurzaam als MOTM is het niet. Er zit een soort matte lak op zonder relief. Een krasje zit meteen tot op het aluminium en vette vingers vallen erg op. Ik heb alleen zwarte dus kan nix zeggen over andere kleuren maar ga er van uit dat de soort lak en glans hetzelfde is. Natuurlijk is Schaeffer geen must maar ik kan geen beter alternatief verzinnen behalve Stooge panels van wiseguysynth.com maar die zijn maar 2 keer per jaar beschikbaar. Ik sluit niet uit dat ik op een keer m'n Schaeffer paneetjes verkoop en ze vervang met Stooge panels...
Tweede minpuntje vind ik de Omeg pots die Tony voorheen gebruikte. Ik geloof dat er nu nog maar 1 of 2 modules zijn die die gebruiken, Tony heeft ze inmiddels allemaal aangepast naar Spectrol pots (1 modelletje goedkoper dan MOTM). Ik vind die Omeg pots een beetje cheap aanvoelen hoewel ze best goed schijnen te zijn.
Detail is dat Oakley modules met Omeg pots boven iets minder ruimte hebben voor bevestiging als MOTM modules, moet je ff op letten als je een kast bouwt.
Ik heb nu een SVF, EFG Deluxe, MidiDAC3, VC ADSR, OMS 410 en een Equinoxe en ze doen naar mijn gehoor niet onder voor MOTM. Ik heb die MidiDAC net zo strak gekregen qua scaling als m'n MOTM vco's en de VC ADSR is net als de MOTM 800 zo snel en dynamisch dat de gemiddelde thuis mixer het niet trekt en gaat "poppen"
Als je echter niet van plan bent om het zelf te bouwen zou ik toch naar iets anders kijken. M.i. is Oakley toch sterk op zelfbouw gericht en kun je als je hier niet voor gaat beter profiteren van massa-componenten-inkoop (hoewel Tony ook redelijk wat verslindt). AS lijkt me dan het beste alternatief hoewel ik niet zie waarom je import uit de US zou vermijden. Invoerrechten kun je vermijden door niet teveel tegelijk over te laten komen. Volgens mij heeft Stiebz in Belgie nog nooit extra hoeven te betalen.
Mocht dit een overweging zijn dan zou ik zeker weer ff naar MOTM kijken. De laatste twee jaar waren levertijden van 1 jaar niet vreemd maar inmiddels heeft PS EINDELIJK het kitten van modules uitbesteed waarmee de levertijden over ongeveer een maand terug worden gebracht naar 2 weken! Iedere maand een module bestellen en na een jaar kom je je huis niet meer uit.
Succes!
Krimo