Vraag voor Motif ES eigenaren

S@tish

Caribbean lid
Beste Motif ES collega's,

ik wil gaan samplen met mijn motif ES6 en wil graag weten welk RAM-geheugen de Motif ES slikt en waar ik deze geheugen-modules kan krijgen (+prijs-indicatie?). Ik wil 'm graag uitbreiden naar 512 MB. Ik heb de handleiding gelezen en kom er niet uit welk type geheugen ik nodig heb. Ook zijn niet alle merken compatible met de motif ES heb ik gehoord.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen...

Ik ken slechts 2 adressen waar je met zekerheid de juiste geheugenmodules kan bestellen: Oem PC World en Keyfax. Beide leveranciers leverden binnen 7 dagen mijn bestelde goederen.

Misschien wist je het nog niet maar je kan je Motif ES zelfs uitbreiden tot 1 GB RAM 8D maar de keerzijde is natuurlijk dat het ook langer duurt vooraleer je dat hebt ingeladen/bewaard.

Ik heb de gok gewaagd en ze bij de lokale PC winkel gekocht.
De handleiding (p289) had ik voor de zekerheid meegenomen.
Ik mocht ze eerst proberen en het werkte.
Als jouw winkelier niet die toezegging wilt doen kun je ze het best bij een van bovenstaande adressen bestellen.

Ik heb van de Yamaha-site een compatible hardware list gedownload (of downgeload? :confused: ) met daarop o.a RAM-geheugen (incl. typenr.) dat compatible is met de ES. Ik heb op de "electronische baai" uiteindelijk geheugen gevonden dat hieraan voldeed. Binnenkort ontvang ik het pakketje dus ik ben benieuwd.... :okdan:

Ik heb zelf ook 512 Mb geinstalleerd en gebruik het niet alleen om samples te laden maar ook als 16-track audio recorder. Werkt enorm snel en handig om snel een audiobestand te maken. Natuurlijk mag je het niet vergelijken met een echte multitrack recorder.

Wellicht moet je nu ook een USB-opslagmedium in huis halen want een smartmedia kaartje kan slechts tot 128 Mb aan data bevatten. Gelukkig zijn USB-opslagmedia tegenwoordig niet duur meer. Ik gebruik zelf 2 USB thumbdrives van 256 en 512 MB en dat is ruim voldoende. Zelfs mijn draagbare MP3-speler kan ik aansluiten op m'n Motif ES en een song direct bewaren op die speler (als wav-bestand) en ik kan onmiddellijk mijn creatie meenemen en onderweg beluisteren.

Alvast veel samplegenot toegewenst.

Back