JV-90 Expansions

Lightner

Nieuwkomer
Hoi,

Ik had een vraagje over de JV-90.
Normaal heeft de JV-90 28 polyfonen, maar met de VE-JV1 uitbreidingskaart kun je 't verdubbelen naar 56.

Ik vroeg me af of je tegelijk met de VE-JV1 ook nog de SR-JV80-03 kaart kunt gebruiken.

Ik heb al een tijdje zitten zoeken op verschillende forums, review-sites en google, maar kon dit niet vinden. Wellicht weet een van jullie het antwoord?

Alvast bedankt,

Lightner

Hi Lightner,

De VE-JV1 + een expansion board uit de SR-JV80 serie kun je inderdaad naast elkaar gebruiken. Het enige dat een beetje misleidend is is dat de VE-JV1 de polyfonie eigenlijk niet verdubbeld.
De VE-JV1 is een eigenlijk een complete JV-90 op een printplaat, die afzonderlijk werkt van de interne geluiden van de JV-90. De JV-90 heeft nl. ook aparte uitgangen voor een kaart uit de VE-serie. Je kunt dus wel geluiden stapelen maar de polyfonie blijft eigenlijk 28. Wat je wel heel mooi kunt doen is de VE-JV1 aansturen met b.v een midikeyboard.

Persoonlijk vind ik de geluiden van de piano-expansion (SR-JV80-03) niet zo geweldig, maar als je bijvoorbeeld aan een VE-RD1 zou kunnen komen (zijn wel zeldzaam) dan heb je zeer mooie pianogeluiden (o.a uit de RD-600)

Ik hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen.

Origineel geplaatst door S@tish
Persoonlijk vind ik de geluiden van de piano-expansion (SR-JV80-03) niet zo geweldig, maar als je bijvoorbeeld aan een VE-RD1 zou kunnen komen (zijn wel zeldzaam) dan heb je zeer mooie pianogeluiden (o.a uit de RD-600)

Die VE-RD1 schijnt ook 64 polyfonen te hebben. Kan ik door de VE-RD1 er in te plaatsen ook "upgraden" van 28 naar 64? Of maak ik hier een denkfout?

Kan ik door de VE-RD1 er in te plaatsen ook "upgraden" van 28 naar 64? Of maak ik hier een denkfout?

dit klopt ten dele. Dit geldt dan alleen voor de klanken van de VE-RD1. Dit expansion board is van zichzelf 64 stemmig en vergroot ook niet de totale polyfonie zoals je vroeg bij de VE-JV1.

Kortom, door een VE-RD1 in je JV-90 te plaatsen heb je 64 stemmen voor de geluiden van de VE-RD1 en 28 stemmen voor de interne JV-klanken. Hiernaast kun je nog één SR-JV80 board inbouwen maar deze zal de polyfonie hebben van de "host", in jouw geval de JV-90 met 28 stemmen. Patches die bestaan uit meer dan 2 tones zullen waarschijnlijk gedeeltelijk klinken bij grote accoorden.

succes! :doei:

Dus als ik 't een beetje begin te begrijpen. De geluiden van de JV-90 zijn vanzichzelfg 28 polyfoons, en dat zal altijd zo blijven.

Ik kan wel de VE-RD1 er in doen, en de uitgang daarvan gebruiken. Dan heb ik wel 64 polyfoons, alleen dan van de kaart, en niet van de JV-90.

Het blijft dus of dit, of dat, en geen optelsom van de JV-90 en de expansion kaart.

Het blijft dus of dit, of dat, en geen optelsom van de JV-90 en de expansion kaart.

Juistem, je snapt het nu helemaal :D

Kun je nagaan dat Roland zelf in het verleden een advertentie voor de JV-90 heeft uitgebracht waarin stond dat de JV-90 56 stemmig kan worden gemaakt? je hebt dan in feite wel 56 stemmen maar die kun je moet je apart gebruiken. Erg bedriegelijk dus...

Ben je er al uit of je een SR-JV03 wil of een VE-RD1? De klanken van de VE-JV1 heb je nl. al in je JV-90 :)

Hmmz, tsja. De VE-RD1 is wel een stuk duurder dan de SR-JV03.. Ik denk da'k uiteindelijk maar voor de VE-RD1 ga, aangezien ik 'm toch het meeste voor de piano-geluiden wil gebruiken, en dan ook voor opnames. (Hoewel ik dan e.v.t ook wel de beschikking zou kunnen hebben over een RD-700.)

Wat me trouwens ook nog binnen schoot: ik neem aan dat de FX zoals Chorus en Reverb tussen de processor en de uitgangen zitten van de JV-90 (zoiets bedoel ik: Toetsen-->Processor-->FX-->Uitgang). Zijn deze FX nog wel bruikbaar als je als uitgang niet de "gewone" uitgangen pakt, maar de uitgangen van de expansion-kaart?

Ik denk da'k uiteindelijk maar voor de VE-RD1 ga, aangezien ik 'm toch het meeste voor de piano-geluiden wil gebruiken, en dan ook voor opnames. (Hoewel ik dan e.v.t ook wel de beschikking zou kunnen hebben over een RD-700.)

ik zou voor opnames zeker voor de VE-RD1 gaan dan voor de 03. Maar als je de beschikking hebt over een RD-700 8D dan is dat natuurlijk de beste optie!

Zijn deze FX nog wel bruikbaar als je als uitgang niet de "gewone" uitgangen pakt, maar de uitgangen van de expansion-kaart?

De FX van de JV-90 zijn alleen bruikbaar op de JV-90 uitgangen. Het mooie is dat de VE-RD1 ingebouwde (programmeerbare) effecten heeft (volgens mij de VE-JV1 ook maar dat weet ik niet 100% zeker) zodat je die kunt gebruiken voor de expansion-kaart uitgangen. Verwacht echter niet teveel van de effecten van de VE-RD1, want je hebt reverb\chorus\delay tot je beschikking. waarvan je 2 van deze effecten tegelijkertijd kunt gebruiken.

Als je geluk hebt, kun je misschien een 2dehands VE-RD1 vinden voor €160 en/of een 03 kost nu rond de €100,-

nogmaals suc6 :okdan:

Back