afgemixte track mist "sprankelend hoog"

sten

Ouwe rot
Voor dit weekend relatief snel een nieuwe track afgemixed om deze nog te kunnen laten horen op een feest ;) Deze hebben we bewerkt met een C4 multibandcompressor en een waves maximizer.

Helaas mist deze track het sprankelende hoog afkomstig van o.a. de hihatjes. Zijn hier nog tips voor, of is het puur een kwestie van het goed eq-en (met band passes) van hihats, etc ?

Ik ben op zich geen ster in het afmixen, maar ik denk dat de hihats al redelijk "sprankelend hoog" moeten klinken als je ze aan het toevoegen bent in je mix (dus tijdens het maken van je track). Als je namelijk je eindproductie zo gaat opfokken dat de hihats wel hoog goed klinken, dan heb je de kans dat andere geluiden ook worden aangetast en dat lijkt me niet echt de bedoeling.

probeer toch wel eerst om de hihats in de mix zelf al sprankelend te krijgen. die exciters en zo heb ik nog niet echt zelf aan het werk gezien, maar vele compressie meesters alla Bob Katz zijn niet te vinden voor de marketing van een product dat uiteindelijk pas op het allerlaatst over de mix kan gezet worden. het is weer zo'n helige graal waar mensen achterna gaan en dan ontdekken ze dat ze eigenlijk gewoon beter hadden moeten mixen.

waarmee ik niet gezegd heb dat ze niets doen he, voor ik hier onder m'n voeten krijg ...

Ik zal je track moeten horen om het te kunnen beoordelen, maar ik denk dat het vooral aan het afmixen ligt. Vooral door goed eq-en kun je de hihats goed uit de mix laten komen. Luister eens goed of er toch een beetje laag in je hihats zit. Dit klinkt misschien raar, maar als ik een hihat van een sample cd pak en het laag weg eq merk je dit weldegelijk.

Probeer de hihats ook eens te pannen. Door je hihats iets meer naar links of rechts te pannen hoor je ze vaak beter...

Ik weet niet of je de mutiband compressor op de hele mix hebt staan, maar die kan al het geluid nog wel eens in elkaar drukken...Ik weet dat het verleidelijk is om een compressor op de eindmix te zetten om het nog vetter te laten klinken, maar om dit goed te doen, moet je behoorlijk verstand van zaken hebben. Als je niet goed weet om te gaan met een compressor kan het vaak meer schade aanrichten dan je mix daadwerkelijk beter maken.

Ik zou eerst eens goed eq-en voordat je met exiters etc gaat werken...

Suc6

probeer ook es je effecten te bypassen, zo kom je erachter bij welke bewerking je het hoog gaat missen... wel ff ervoor zorgen dat de volumes met en zonder effect redelijk gelijk zijn.

Re: afgemixte track mist "sprankelend hoog"

Origineel geplaatst door sten
Voor dit weekend relatief snel een nieuwe track afgemixed om deze nog te kunnen laten horen op een feest ;) Deze hebben we bewerkt met een C4 multibandcompressor en een waves maximizer.

Helaas mist deze track het sprankelende hoog afkomstig van o.a. de hihatjes. Zijn hier nog tips voor, of is het puur een kwestie van het goed eq-en (met band passes) van hihats, etc ?

Een highshelf v.a. 3000-3500hz doet wonderen.
Anders een bell rond de 5000hz met een redelijk brede q-factor.
Wel met een goede equalizer doen anders wordt het blikkerig.

een beetje late reply maar toch bedankt voor de tips. ik heb de track opnieuw afgemixed en daarbij goed beter gebruik gemaakt van de eq-ing op vooral de hihats.
Dit helpt al enorm.

Ik weet niet wat een exciter doet, maar ik zal daar eens een keer naar kijken.

Back