Welke van de volgende groepen speelt WEL live ?

Bass

Gepokt en gemazeld
Dat is de vraag :
Welke van de volgende bekende electronische muziek-acts speelt daadwerkelijk WEL grotendeels live ?

1 Jean Michel Jarre

2 Kraftwerk

3 Chemical Brothers

4 Vangelis

5 Underworld

6 Orbital

7 Kitaro

8 Front 242

9 ....suggesties?

Front en Kraftwerk heb ik live gezien, maar ik durf niet te zeggen hoeveel daarvan ook echt gespeeld werd en hoeveel er uit de sequencer kwam. Ze zingen in ieder geval wel live ;)

Underworld is van bekend dat die gewoon *tig tracks uit de samplers pompen naar een mixer en dan live kanalen aan en uit gooien. Die hebben niet eens keyboards o.i.d. on stage.

Mag ik Coil toevoegen? Dat was half live half sequencer geloof ik. Stond in ieder geval een appeltje te draaien, maar er werd ook enorm aan knopjes getweakt.

Origineel geplaatst door etaoin

Underworld is van bekend dat die gewoon *tig tracks uit de samplers pompen naar een mixer en dan live kanalen aan en uit gooien. Die hebben niet eens keyboards o.i.d. on stage.

Op de Everything, Everything DVD zie je wel een Nordlead staan. Er is ook altijd een (aantal?) kanalen voor Karl Hyde om te improviseren. Het is dan aan Rick Smith om te beoordelen of hij dat kanaal opengooit. :dubbel: Je ziet Karl Hyde ook (ik dacht tijdens Rez/Cowgirl) op een MPC rammen.

En van Jarre is het toch bekend dat daar weinig live is?

Suggestie: Depeche Mode speelt live. In de jaren 80 liep er een taperecorder (later via HD recorders geloof ik. Daar waren nogal wat problemen mee tijdens de SOFAD tour) mee voor de beats, maar de melodieën werden wel live gespeeld. De geluiden zaten dan over Emax II samplers verspreid en om de zoveel songs moesten er nieuwe banks ingeladen worden.

Origineel geplaatst door Chinetti
Hangt er maar net vanaf wat je 'live' noemt. Het is en blijft electronische muziek, en dat is toch anders dan een kamer concert of een gitaar bandje. Dus... wat bedoel je met 'live spelen'?

Nou ...IIG niet ALLES playbacken [zoals Jarre in 99% van zn concerten...]
tenminste enigszins IETS bedienen of spelen sowieso...

Re: Welke van de volgende groepen speelt WEL live ?

Origineel geplaatst door Bass

9 ....suggesties?

Moloko... Heeft, vind ik dan, een goede live show. Hoe en wat precies ze echt live doen weet ik niet maar het is iig vermakelijk om te zien. Dat kan ik niet zeggen van bvb. The Chemical Brothers.

Re: Re: Welke van de volgende groepen speelt WEL live ?

Re: Re: Welke van de volgende groepen speelt WEL live ?

Origineel geplaatst door Flesje
Moloko... Heeft, vind ik dan, een goede live show. Hoe en wat precies ze echt live doen weet ik niet maar het is iig vermakelijk om te zien. Dat kan ik niet zeggen van bvb. The Chemical Brothers.

De drummer van Moloko gebruikt een koptelefoon voor een clicktrack(iig toen in de HMH), waarschijnlijk om op (enkele) sequences strak te spelen. show is idd geweldig.. :{

Wat ik me even afvraag of het uitmaakt dat iemand WEL live speelt?

Maar Chemical Brothers speelt wel live ja. (tenminste toen ik ze zag)

Riuchi Sakamoto ook. (piano, cello en viool moet wel live zijn)

Origineel geplaatst door fuse

Natuurlijk, je wordt toch als live aangekondigd, dan ga je de boel toch niet belazeren.

Origineel geplaatst door Bass
Nou ...IIG niet ALLES playbacken [zoals Jarre in 99% van zn concerten...]
tenminste enigszins IETS bedienen of spelen sowieso...

Bedoel je dan Jarre in persoon, of dat ook alle medemuzikanten staan te playbacken?
Ik bedoel, heb menig concert van de man gezien, en vaak dat, om maar eens een nummer te noemen wat wel eens voorkomt tijdens zjin concerten :D , Oxygene Part IV toch weer heel anders klinkt dan voorgaande uitvoeringen.
Niet dat dat een garantie is dat er live gespeeld wordt natuurlijk....

Origineel geplaatst door fuse

Maar Chemical Brothers speelt wel live ja. (tenminste toen ik ze zag)

De keer dat ik ze live zag speelde ze idd wel live, maar daar werd het niet echt leuker van. Man, ik vond er werkelijk geen zak aan om die gasten bezig te zien achter hun muur van apparatuur. Ik vind dat je op een podium meer te bieden moet hebben dan goeie muziek alleen, maw; geef 'ns een leuke show weg. Het oog wil ook wat.

Origineel geplaatst door Slipperman
Scooter en Milk Inc :)

Juist en daarom kwamen er geen kabeltjes uit zijn synth...

Note: Moest na MI draaien op feest in belgie, wie daar overigens wél live speelde was the sunclub feat. vick krishna en dj franck [jaja namen :P die gozers dus achter summerjam en boomboom en nunu *whats in a name*]

De vraag is inderdaad "wat is live" ...

Depeche Mode speelde ook live met een taperecorder op de buhne :)

Kraftwerk is ook "soort van live" - ze triggeren live een heleboel sequencer, leads worden meestal wel live gespeeld ...

Het grootste deel van Kraftwerk komt echter uit de computer (tegenwoordig ALLES, omdat ze alleen nog maar met laptopjes spelen), maar vroeger ook al ....

Zie hier een leuke opname van een computer crash tijdens een optreden in Duitsland, inclusief de pogingen om de zaak weer draaiende te krijgen (wel nog van vòòr de laptopjes-tijd) ....

Attachments

• kraftwerk_computer_crash.mp3
    916,4 KB · Bekeken: 86
Back