Een Roland MT-32 is op zich geen slechte geluidsmodule maar hou er rekening mee dat dit echt een geluidsmodule is met 'standaardklanken'. Als je dus dancegerelateerde dingen wil doen dan is deze module zeker niet wat je zoekt. OK, je vindt deze vandaag makkelijk voor een paar euro's maar toch.
Over de D110 (moduleversie van de D10) kan ik zelf niet uit ervaring spreken maar hij komt alvast uit dezelfde familie als de legendarische D-50 dus 'denk ik' dat deze nuttiger kan zijn.
Ik wil je niet doen twijfelen maar aangezien je nog geen klavier hebt en op zoek bent naar geluiden waarom dan geen toestel met beide? Dus gewoon een synth.
Uiteraard is er keuze te over, maar ik vermoed dat je (voorlopig) niet te veel wenst te besteden, en dat hoeft niet eens, je zou versteld staan wat je vandaag allemaal kan kopen voor heel weinig geld.
Ik noem ff wat:
Een Korg M1:
een legendarische synth die tevens workstation is (lees:alles-in-een-doosje) en zeker geen slechte starter denk ik
Een Yamaha DX-7:
ook een legendarische synth, het editten mag dan misschien niet zo makkelijk zijn, er zijn een onmetelijk veel geluiden die zo voor het rapen liggen op het internet
Een Roland D-50:
Ook weer een legendarische synth en ook hier een karrevracht aan gratis te downloaden geluiden
Een .... 't Ja eigenlijk zijn er een heleboel synths die als 'starter' niet slecht zijn, zo ook een Yamaha CS1X, CS2X,Roland XP-10,...
En al deze synths kan je tweedehands vinden voor minder dan 300 EUR (ongeveer toch)
Zelf zou ik uit dit lijstje of de D-50 of de M1 kiezen, het zijn beide synths waarvan je heel makkelijk info vindt en waarvan er een heel grote groep gebruikers van bestaat, altijd handig als je iets wil vragen natuurlijk.
Misschien ook niet slecht: kijk eens op sites zoals
Synth Zone en
Sonicstate. Je vindt hier een berg aan informatie over heel wat synths en aanverwante toestellen. Zo heb je een idee van wat er zoal bestaat.