FLStudio en TASCAM US-428

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Hoi!

ik gebruik FLStudio en de TASCAM US-428 als geluidskaart/midi-controller.
In FLStudio kan ik bij REMOTE CONTROL INPUT kiezen uit
-Port1
-Port2
-Control

deze komen dus uit mijn TASCAM.

Als ik kies voor Port1, kan ik spelen op mijn keyboard. (die zit in de TASCAM geprikt)
En als ik kies voor Control, kan ik de TASCAM gebruiken als MIDI controller (Jog, Transport, Faders)

Maar ik kan dit niet gelijktijdig kiezen! herkent iemand dit probleem?

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mij 428 de deur uit deed, maar dit herinner ik me nog:

De control is voor de besturing van de 428, dit gaat via de midi signalen die de sequencer verstuurt naar de 428 (geen muziek info, maar systeem info)
De poorten 1 en 2 komen overeen met de midi in en uit gangen; je moet in staat zijn om je keyboard aan te sluiten op 1 van deze midi poorten en zo de midi data op te nemen in je sequencer. Maar voor de weergave van je midi data, moet je weer een andere midi poort kiezen; de 'GM software midi', of een externe hardware midi module (bijvoorbeeld een Roland SoundCanvas) via de midi uitgangen op de 428.
Of je gebruikt een tweede geluidskaart?

Bedankt voor je antwoord maar ik denk dat het probleem in FLStudio zit. De Cubase die bij de Tascam zat werkte wel 100%. Het probleem is dat ik in FLStudio niet beide MIDI-in (zowel port1 en control) kan kiezen.

Ik zie trouwens op dit forum veel negatieve berichten over de Tascam. Ik vind het ding echt fantastisch klinken! Waarom heb jij hem de deur uitgedaan?

Tja, hij was wat beperkt; slecht 8 faders, en ook de bijbehorende software Cubasis 428 was wat beperkt.
Als je dan ook nog hoort dat het apparaat tijdens gebruik ineens 'bevroor' dan wordt 'ie gewoon waardeloos.

Met 'bevroor' bedoel ik dat het apparaat nergens meer op reageerde, dus moest ik de software (Cubasis) afsluiten en opnieuw opstarten.

Ik heb nu een veel leukere, grotere, betere en iets duurdere controller met Logic software. Die werkt wel.

Het is leuk voor jou dat je 428 het doet; ik denk dat voor elke tevreden 428 gebruiker, er ook 1 eigenaar is die zijn apparaat niet aan de praat krijgt. Dan kun je net zoals mij gewoon erg veel verstand van techniek en ICT hebben (ben ex docent ICT), maar als de USB specificaties niet worden nageleefd door Tascam, dan ligt het toch echt aan het apparaat. (Of eigenlijk diens ontwerper/fabrikant.)

Grappig dat je over USB begint. Ik heb het beste deel van deze dag besteed aan het updaten van de TASCAM en USB-drivers. (Zoeken naar drivers op een corporate site is echt vreselijk :-) Mijn Tascam wil nog wel eens een HARD reboot veroorzaken. De drivers die bij de TASCAM zitten, zijn echt buggie heb ik zo het idee. Als ik een plugin installeer, moet ik dat doen zonder dat er stroom staat op de TASCAM. Maar na 10 jaar in de IT heb ik gekkere dingen meegemaakt :-)

Als ik in FL control kies, komen de toetsaanslagen niet aan op mijn PC (wel in de TASCAM want ik zie een ledje aangaan).

fl1.gif

In mijn ASIO setup kan ik geen port kiezen:
fl2.gif

En de windows Midi OUT is gedisabled door mijn TASCAM. Ik heb mijn onboard soundcard uitstaan.
fl3.gif

Als je US-428 port 1 een port number (just in case: in dat groene vakje :)) geeft (bijv 10 ofzo) en in flstudio geef je je gewenste kanaal ook dat nummer, dan zou het toch moeten werken.

ik heb even in de help gezocht maar ik kan niet vinden hoe ik een kanaal ook op 10 kan zetten.
maar je hebt me wel op een idee gebracht, zou mijn Akai Keyboard op het verkeerde port number MIDI uitsturen?

Ja, ik bedenk me net dat dat port alleen voor output bedoeld is :). Dus dat is eigenlijk alleen van toepassing op een midiout channel.

Maar, heb je trouwens in het options menu "Enable MIDI Remote Control" aangevinkt staan?

"Enable MIDI Remote Control" staat aan.
fruityloops heeft zo'n geel ledje dat reageert op MIDI-aktiviteit.

als ik bij remote control input kies voor Port1, reageert het op mijn AKAI keyboard
als ik bij remote control input kies voor Control, reageert het op mijn TASCAM.

very strange. Weet iemand op welk MIDI-kanaal een keyboard signalen zou moeten zenden?
Die van mij staat op 15.

Of luistert FL naar alle kanalen?

Back