Cut, click- en krak-samples...

bjodero

<turboprutser>
Waar vind ik nu goede cut, click- en krak-samples?
En dan doel ik vooral op geluidjes zoals Múm, Opiate, Matmos, etc. die gebruiken. Het lijken soms wel samples van heftig krakende LP's, en dan heel erg gecompressed ofzo? Kweenie...
Het lijkt me heel stoer om zulke geluidjes in m'n samplert te proppen, om er hele weekenden lang 'weirde shit' mee te maken...

Hier een voorbeeldje van wat ik bedoel:

Attachments

• pianoinu.mp3
    800,3 KB · Bekeken: 95
Re: Cut, click- en krak-samples...

Origineel geplaatst door bjodero
En dan doel ik vooral op geluidjes zoals Múm, Opiate, Matmos, etc. die gebruiken. Het lijken soms wel samples van heftig krakende LP's, en dan heel erg gecompressed ofzo? Kweenie...
Het lijkt me heel stoer om zulke geluidjes in m'n samplert te proppen, om er hele weekenden lang 'weirde shit' mee te maken...

Hier een voorbeeldje van wat ik bedoel:

Ik neem aan dat hun origineel bezig zijn,en hun samples zelf zoeken.
Denk dat je dat dan ook moet doen? ofzo?
Heb je geen oude platen?

Koop idd een paar oude platen en experimenteer wat, je komt heel snel tot zo'n resultaten als dat voorbeeldje (maar dan heb je de muziek natuurlijk nog niet :D).

Of een beetje met je synth spelen. Dit is een patch uit de plg150-AN (Zeg maar een Yamaha AN1x).

Ook redelijk krakent voorbeeld.

Kraak

of gebruik je apparatuur waarvoor ze nu net niet dient.
Ongeveer elke sound met scherpe attack en ZEEEER korte decay kan een mooi plop, klik of krak maken.

Ik heb me er ooit mee bezig gehouden, dagen lang plops en kliks en kraks maken met enkel soundforge en de ingebouwde synthese mogelijkheden ... zo leer je ook veel over synthese en de mogelijkheden die het bied ...

Ik vind de VyNiL effect LADSPA plugin onder Linux nog altijd erg goed. Zoiets zal er vast ook wel in VST-vorm zijn.

vinyl.jpg

Audio sampletje. Niet echt strak gedaan die piano, maar ja, 1 arm gestrekt richting keyboard en eentje op de muis om parameters te tweaken :)

Attachments

• vinyl.mp3
    737,3 KB · Bekeken: 111
Gewoon je samples lekker kort knippen. En sample bijv. v/d radio, ook ruisjes etc. doen het altijd zeer goed.

Re: Cut, click- en krak-samples...

Origineel geplaatst door bjodero
En dan doel ik vooral op geluidjes zoals M�m, Opiate, Matmos, etc. die gebruiken. Het lijken soms wel samples van heftig krakende LP's, en dan heel erg gecompressed ofzo? Kweenie...

Pak een willekeurige sample. Laad hem in SoundForge of aanverwante editor. Hak de file in hele kleine stukjes en herschik ze in de editor. Je kunt die stukjes ook apart opslaan en laden in je favoriete sampler en in real-time manipuleren.

Als alternatief kun je proberen te klooien met een granulaire synthesizer met wat grovere instellingen. Wees creatief!

Ja met plugins wordt het wel heel makkelijk. Download alle gratis plugs van DestroyFX en klaar ben je. Maakt niet uit wat je er doorheen gooit, het wordt altijd bruikbaar voor cutsnclicks muziek of vage IDM. Supatrigga op je drums en je hoeft gelijk zelf geen variaties meer te programmeren.

Maar, wat Matmos in een interview ook zeiden, dat is wel heeeel makkelijk, en na 'n tijdje klinkt al die plugin-shite hetzelfde. Zelf samplen zij bijvoorbeeld alles wat los en vast zit. Voor die ene plaat (hoe heet ie ook alweer) zijn ze met DAT-recorders en mics het ziekenhuis in gegaan om allemaal lichaamsgeluiden te samplen. Maar, zoals hierboven al gezegd, gewoon met 'n mic door het huis/buiten rondlopen en op dingen tikken/rammelen/schuiven/vegen levert heel spannend klinkende samples op. Verder is het 'n kwestie van dingen extreem knippen enzo - vooral heel kort voor de typische clicks. En dan natuurlijk de oude truuk van de beschadigde CD.

Ik heb zelf de ballen verstand van cutsnclicks, en ik maak het ook nooit want ik vinnet niet zo interessant, maar als ik 10 minuten met 'n mic door de kamer loop dan gebeurt er bijvoorbeeld dit. (ik denk trouwens niet dat ik die file daar heel lang kan laten staan want het is mijn server niet)

Of koop een Alesis Bitrman (nu heel cheap), gooi er van alles en nog wat doorheen en ga loos met de knoppen. Dat ding laat echt geen spaan heel van je audio :)

By the way, ik heb ook het een en ander aan Clicks & Cuts muziek (ik zoek doorgaans graag de grenzen op) maar het is soms wel HEEL erg ultra-wazige shit......en het wordt vaak nog uitgebracht in de vorm van een driedubbel CD ook! Genoeg voor een hele avond flippen en trippen tot het je oren uitkomt.

er gaat niks boven een stukje vinyl sampelen
zie bijlage

Attachments

• vinylruissampled22500.wav
    750,1 KB · Bekeken: 130
Origineel geplaatst door lo-fi
als ik 10 minuten met 'n mic door de kamer loop dan gebeurt er bijvoorbeeld dit. (ik denk trouwens niet dat ik die file daar heel lang kan laten staan want het is mijn server niet)

Wow... Respect! Dit klinkt echt leuk. Ik krijg nu ook zin om met m'n condensator door de huiskamer te gaan struinen... Of kan ik ook volstaan met een dynamische microfoon?

De rest trouwens ook bedankt voor alle geweldige tips. Ik ga binnenkort eens aan de slag, en zal wat resultaten laten horen.

Leuk? Thanks! Volgens mij zou het nog veel leuker kunnen als ik er wat tijd in stak. Dit was 10 minuten opnemen en 'n half uurtje knippen en plakken in Logic.

Gewoon rondrennen en geluidjes opnemen kan zelfs met een dynamische microfoon, maar ik had toevallig een Rode NT3. Als je een condensator hebt zou ik zeker die gebruiken - klinkt snel 'echter'.

Maar een beetje valsspelen mag ook best, dus download toch ook maar even alle gratis plugs van deze pagina. Echt, je gelooft je oren niet. MAD freaky shit. En hier staat van die zelfde jongens de SupaTrigga plugin, maar dat is wel heeeel erg valsspelen.

Origineel geplaatst door lo-fi
Maar een beetje valsspelen mag ook best, dus download toch ook maar even alle gratis plugs van deze pagina. Echt, je gelooft je oren niet. MAD freaky shit. En hier staat van die zelfde jongens de SupaTrigga plugin, maar dat is wel heeeel erg valsspelen.

Die bufferoverride plugin van smartelectronix is te gek!:)

Je asiodrivers qua latency factor 10sneller instellen :)

Of een soundblaster gebruiken met asio4all en daar 32 sporen audio mee draaien, kraakt en sputtert het ook wel.

Back