Psychoakoestiek: Doe je vriendin een plezier met je OB Xpander

matador

Stamgast
Ik weet niet of deze thread tegen forumregels gaat maar ik wilde het je niet onthouden. Door een collegamuzikant ben ik erop attent gemaakt op het volgende. Het mooie van elektronische muziek is dat je vrijwel elk timbre die je op deze aardbol hoort tot op zekere hoogte kunt namaken. En, nog interessanter, je kunt ook geluiden maken die zo extreem in het geluidsspectrum zitten dat ze een effect hebben op je lichaam of op je bewustzijn (psyche). Ik ben zeker niet de enige die per ongeluk met een patch per ongeluk zijn hond heeft doen overgeven of die door de track LFO van LFO of Hoochy Koochy van Baby Ford door de niets ontziende subbass misselijk is geworden in een club.

Nu schijnt de muzikant Craig Huxley (hij maakt schijnbaar new age en andere troep) met een zelfgemaakte instrument, de Blaster Beam, een concert te hebben gegeven. De vrouwen die bij dat concert aanwezig waren werden naar verluidt sexueel opgewonden door het geluid die het instrument voortbracht, zozeer dat er aantal het hoogtepunt bereikten. Je kunt er op het internet ontelbare artikels over teruglezen.

Nu is er een artikel op het internet te vinden waar dat Blaster Beam geluid met een Oberheim Xpander/Matrix 12 patch kan worden gemaakt. Ik ben meestal een vrij nuchtere persoon en ik geloof daar meestal niets van maar ik heb uit redelijk betrouwbare bronnen vernomen dat er goede resultaten bereikt kunnen worden. Ik wilde jullie deze niet onthouden:

Pak een Oberheim Xpander of Matrix 12, en neem een patch en wis deze door er de store/clear initialisation defaults er op te zetten.

Vervolgens, stel de volgende parameters in:

VCO1 freq=14,detune=0,PW=31,vol=63. P.2: [underline only] LAG, PULSE.
FREQ MOD: ENV1/+63, ENV1/+63

VCO2 freq=12,detune=0,PW=31,vol=63. P.2: LAG,PULSE.
FREQ MOD: ENV3/-63, ENV3/-63.

VCF/VCA freq=108,res=63,mode=2 pole lowpass,VCA1=0,VCA2=0. P.2: (none) VCF FREQ MOD: LFO1/+35.
VCA1 AMP MOD: PED1/+4.
VCA2 AMP MOD: ENV2/+63, LAG/+63.

FM/LAG fm amp=63,fm dest=VCF,lag in=PED2,lag rate=58. P.2: EXPO.
FM AMP MOD: ENV1/+45.

ENV1 d=0,a=0,d=0,s=63,r=44,amp=63. P.2: FREERUN,SINGLE.
ENV2 d=0,a=0,d=0,s=63,r=63,amp=63. P.2: FREERUN,SINGLE.
ENV3 d=0,a=0,d=0,s=63,r=63,amp=63. P.2: SINGLE.

LFO1 speed=36,wave=sample kybd,retrig=OFF,amp=63. P.2: OFF.
AMP MOD: LEV2/-63.

TRACKING GENERATORS, RAMP GENERATORS, ENV4+5, LFO2-5: not used

Als er een parameter niet vermeld is laat deze op de store/clear default staan.

Ik heb het zelf nog niet bij mijn vriendin geprobeerd :) maar ik zal het komende weekeinde een uur of 10 smeken misschien dat ik een review op het forum kan plaatsen. En natuurlijk, als je zelf een Xpander of Matrix 12 hebt en een vriendin die het experiment niet schuwt voel jezelf vrij om de resultaten te posten!

Tot slot ff een waarschuwing, pas op met je bascones in je boxen/monitoren als je deze sound uitprobeerd. Als ik zo de parameters op het eerste gezicht zie dan worden er veel lage frequenties door de synth gegenereerd met een volledig open VCA. Eerst ff met een laag versterkervolume uitproberen ;)

...en dan maar met een ghettoblaster door de buurt toeren :D

Kan je by the way zien zien dat vrouwen inderdaad ingewikkelder in elkaar steken dan mannen; als ik een Matrix 12 zie raak ik sowieso al opgewonden 8)

wat denk je nou 8o)

dat iedereen zo'n ding thuis heeft staan ??

mafkees

Origineel geplaatst door Danny
Hm ... ik heb geen synth nodig om m'n vrouw opgewonde te krijgen, hoor :gaap:
Lucky you!

Maarreh, kan iemand het 'geluid' samplen? :)

[OB Xpander]
Voor de kleine beurs is het weer 's onbereikbaar :frons:

haha, ik zie het al voor me. zie ja alle viezertjes die nu nog drankjes verrijken met een of andere chemische sunstantie, met oberheimpjes op hun schouder lopen: ZOOOOINGGGG. "o, ik voel me zoo slapkes!". "Ach meiske, ik breng u wel even thuis"

kan er zo een jambers-aflevering mee maken8)

die patch moet toch ook op een clavia g2 kunnen?
voor als je geen xpander hebt.mischien anders als je een akai vx600 door de inputs stuurt van een g2 als het echt nodig is om de vco van de xpander te verkrijgen?

Origineel geplaatst door Hooihuis
...en dan maar met een ghettoblaster door de buurt toeren :D

Kan je by the way zien zien dat vrouwen inderdaad ingewikkelder in elkaar steken dan mannen; als ik een Matrix 12 zie raak ik sowieso al opgewonden 8)

:dubbel: hehehe

Origineel geplaatst door levka
[OB Xpander]
Voor de kleine beurs is het weer 's onbereikbaar :frons:

Vandaar dat alle rijke gasten makkelijk vrouwen kennen krijgen!!

Back