Pan Sonic treedt gatis op in de Vleeshal

ATeeze

Ingeburgerd
Geluidswerk
>Speciaal voor De Vleeshal heeft PAN SONIC een geluidswerk gemaakt.
>Mika Vainio en Ilpo Vaisanen hebben zich hiervoor laten inspireren
>door de vroegere functie (vleesmarkt) en de uitgesproken gotische
>architectuur van De Vleeshal. De installatie die zij hebben
>ontworpen bestaat ondermeer uit stalen buizen van totaal 26 meter
>in lengte, die horizontaal op 5 meter hoogte in de ruimte hangen.
>Aan deze buizen zijn om de 50 cm vleeshaken bevestigd, die aan
>staaldraden net boven de vloer hangen. Aan de twee uiteinden van
>deze constructie staan twee grote industriële ventilatoren, die de
>vleeshaken tegen elkaar aan blazen. Het geluid dat de vleeshaken
>maken, wordt met effecten gemanipuleerd tot een indringend
>akoestisch klankbeeld.
>
>Live performance
>Tijdens de opening van de tentoonstelling zal PAN SONIC een
>eenmalige performance doen: een live improvisatie met het
>geluidswerk dat zij voor De Vleeshal hebben ontwikkeld.
>
>De opening van de tentoonstelling is op vrijdag 8 april, van 20.00
>tot 22.00. De live performance van PAN SONIC die avond, begint om
>21.00 uur. Toegang is gratis, reserveren wordt aanbevolen: 0118
>652200.
>
>De tentoonstelling loopt van 9 april tot en met 12 juni 2005.
>De Vleeshal, Markt, – Middelburg, www.vleeshal.nl
>Openingstijden: dinsdag-zondag 13.00–17.00 uur

Zo!
:) :)

Ik zag ze on Sonar (Barcelona) een enorme bak teringherrie produceren waar menig hardcoreliefhebber gillend bij wegloopt 8o)

Origineel geplaatst door Bas
Ik zag ze on Sonar (Barcelona) een enorme bak teringherrie produceren waar menig hardcoreliefhebber gillend bij wegloopt 8o)

ze weten heel goed wat 'bas' (niet de persoon;)) is.
jongens jongens.

en een beetje lawaai mag er voor mij ook altijd zijn :)

even een review

even een review

Nou, ik ben dus maar even gaan kijken/luisteren en zal dus gelijk maar een kleine review geven.

De plaatjes zijn een beetje groot. Ik heb momenteel geen programma om dit te bewerken. Ik heb het in paint geprobeerd, maar dan gaat de kwaliteit ook hard achteruit. Ik heb het dus maar even zo gelaten.

Haken.JPG

De opstelling

Haak1.JPG

Je snapt wel wat er gebeurd met iemand die even aan de synths wil zitten!!

Zoals op de filpmjes te zien is, is de vleeshal een oude gotische hal. Dit geeft erg veel sfeer aan iets wat daar wordt gedaan. Daarnaast komt het vaak het geluid ten goede.

We kwamen binnen en zagen een lange stellage staan, ik noem het maar even een "M" maar dan met zes poten. Hieraan hingen om de 50 cm ijzerdraden met vleeshaken eraan. Aan de uiteinden van de stellage stonden twee grote industriele ventilatoren die de vleeshaken in beweging moesten brengen/houden.

Aan de eerste en laatste paal waren condensator mics bevestigd. Deze mics vingen het geluid op wat naar een BOSS effectenbak ging. Hier werd er een space delay overheen gegooid en vervolgens ging het signaal naar een home made synthesizer. Het signaal ging door een soort LFO. Het leek er zelfs op dat het een soort pitch LFO was waardoor het geluid in allerlei pitchvariaties terugkwam.] Ergens anders stond nog een andere mic (die ik niet gezien heb). Deze was bedoeld om de delay van het geluid in de zaal op te vangen. Er stond ook nog een BFM met een effectenbak die ik niet herkende.
Verder hadden ze natuurlijk een PA staan

DIY.JPG

Homemade synth met Boss FX

DIYcloseup.JPG

Close up

BFM.JPG

BFM

PA.JPG

PA

Omdat dit de opening was, werd er een soort concert gegeven. Ze hebben een half uur tegen de palen staan rammen en er met de hakmessen (ja die waren er ook!) langs de palen schuren. Dit gaf allemaal een lekker sinister geluid. LAter kwamen de synths erbij en werd een heerlijk stukje noise. Menig persoon had de vingers in de oren :D

Binnenkomst in de vleeshal

begin optreden

het wordt al sinister

kick in the synths

Doet pijn aan de oren

The end

Het is een beetje jammer dat de beelden/geluid niet zo goed zijn, maar het is met een fototoestel gefilmd, dus ja.
Het is in ieder geval iets!

Ik ga ervan uit dat iedereen de gebruikte codec (DivX codec 4.12) kan afspelen. Mocht dit niet het geval zijn, even een codecpack downloaden of stuur ff een PB!

Vergelijkbare discussies

Back