[vraag] Synth uitversterken/aansluiten op PA

XFrankX

Nieuwkomer
Hallo,
Komend weekend ga ik voor het eerst een Synth (Roland D70) live gebruiken. Kan me iemand vertellen of ik zelf kabels moet meenemen om hem op de PA aan te sluiten of zorgt het PA bedrijf hier meestal voor? Ik heb echt geen idee.

Zelf meenemen. Hoeft geen tientallen meters te zijn; je kunt inpluggen in van die doosjes op het podium. Misschien hebben ze zelf ook wel jacks, maar ik zou er niet van uit gaan. Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk mono moet spelen, behalve als je geluk hebt (wat je zeker niet meer hebt als je veel synths hebt en geen eigen mixer, maar daar heb je nu (nog ;) ) geen last van). Aan stereo-geluiden heb je live trouwens sowieso weinig, maar dat terzijde en dat was de vraag ook niet. :)

Het kan geen kwaad om zelf kabels mee te nemen (die dan eventueel niet moeten gebruikt worden). Zoveel plaats neemt dat toch niet in.
Wat ik wel vreemd vind is, jij weet toch wie dat optreden organiseert en via die personen kan je dat toch te weten komen?

Neem altijd zelf kabels mee! Zorg ervoor dat je zeker bent dat deze OK zijn. Neem ook altijd reserve kabels mee en evt. verloopjes van en naar XLR, jack en tulp. De meeste PA bedrijven hebben wel genoeg kabels bij zich, maar als je zelf ook wat bij hebt kom je nooit voor verrassingen te staan. En, heel belangrijk: Zorg dat je kabels gemerkt zijn met bijv. een label of gekleurde tape. Het komt maar al te vaak voor dat tijdens het opruimen je kabels ineens zijn verdwenen en in een case zijn terecht gekomen. (al dan niet opzettelijk...)

Back