Simpel Midi pedaaltje

meesha74

Muzikant
Weet iemand of er een simpel pedaal bestaat waarmee ik program changes kan sturen? Ik wil eigenlijk gewoon twee pedalen, up / down waarmee ik pgm changes kan versturen. En er moet een duidelijk display op zitten die het pgm nummer weergeeft. Er moet dus een midi-out op zitten!

Ik heb (uiteraard) al gezocht maar ben niks tegen gekomen. Voor iemand begint over dat ding van Behringer (fcb 1010) : Daar zitten teveel pedalen op en is te groot.

De bedoeling is dat ik van de ene patch naar de andere patch kan "switchen" waarbij ik ook duidelijk het pgm nummer kan zien.

Kent iemand iets dergelijks?

:okdan:

een midi-pedaal heeft sowieso een midi-out,die je moet verbinden met de midi-in van je instrument...
om dan info te zien over het programnr. op je pedaal moet je dus van je midi-out van je instrument naar de midi-in van je pedaal???ik weet nu ook niet of dat kan of bestaat hoor...

Origineel geplaatst door the captain
een midi-pedaal heeft sowieso een midi-out,die je moet verbinden met de midi-in van je instrument...
om dan info te zien over het programnr. op je pedaal moet je dus van je midi-out van je instrument naar de midi-in van je pedaal???ik weet nu ook niet of dat kan of bestaat hoor...

Ja ik snap ook wel hoe je midi in en uit aansluit. Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik geen pedaal zoek waar een jack aansluiting opzit (zoals die BOSS pedaaltjes waar je gewoon een "maak-contact" schakelt.) het gaat echt om het "afvuren" van pgm-changes naar (in mijn geval) effect processors. Ik hoef geen "terugkoppeling" van deze apparaten om het pgm nummer te weten. Het pedaaltje moet alleen maar pgm nummers versturen naar de fx.

@meesha74: als je iets vindt, post je het wel even?

Jordan Rudess van Dream Theater heeft zo'n simpel Boss-pedaal aan z'n Kurzweil K2600 hangen dat ingesteld staat op Data Increment (CC #94, ofzo) en die Kurzweil begrijpt dat, zodat-ie in 1x klaar is. Helaas snappen (lang) niet alle synthesizers zoiets...

Ik stel me zo voor dat je per klik op het pedaal een Prg. Ctrl. wilt sturen met steeds 1 nummer hoger (dan de Prg. Ctrl.) en per nummer ook een Bank# hoger. Klopt dat? Het is in ieder geval wel wat ik zou willen.

Ik heb inmiddels iets gevonden. Moet hem alleen nog bestellen: De"Rocktron MidiXchange" . Het mooie van dit ding is dat je met de up en down schakelaar je pgm nummer kiest en vervolgens met de recall schakelaar dat pgm nummer oproept. Je hoeft dus niet persé langs alle andere pgm's te "skippen".

Kost volgens mij rond de 90 euro.

Ik realiseer me nu dat het eigenlijk toch niet zo'n goede oplossing is om een MIDIXchange aan te schaffen. Het werkt niet zo handig voor mijn (live) setup. Ik zal jullie de verder uitleg besparen maar het komt hier op neer:

Ik wil in mijn (zelfgebouwde) pedalenbak een display dat aangeeft welke patch (oftewel pgm number) geselecteerd staat op mijn FX rack. De FX zélf worden op een andere manier geschakeld. (via MIDI out van mijn synth waarop ik twee pedalen heb zitten, één voor patch UP en eentje patch DOWN). Nu wil ik vanaf mijn pedalen kunnen zien welke patch ik heb gekozen omdat ik anders steeds moet omkijken.

Ik zoek dus een apparaat waar een display op zit dat pgm numbers weergeeft en dus een MIDI In heeft. Het moet in mijn pedalenbak kunnen (of in ieder geval op de grond liggen) en niet al te duur zijn. Het hoeft verder niet persé iets te kunnen. (zoals multi fx pedalen of iets dergelijks.

Is er evt een mogelijkheid om het zelf te bouwen?

Is de Roland PC-3 dan misschien iets voor je (als je er een kunt vinden)?

Er heeft ooit 'ns 1 op Markplaats gestaan en toen kon ik wel wat info vinden, maar dat was erg summier en kan ik niet zo 1-2-3 hervinden.

Het is feitelijk een numeriek toetsenbord + paar knopjes + display en i.i.g. een MIDI-Out. Ik weet eigenlijk niet of er een MIDI-In opzit, maar dat zou goed kunnen. De functie is: toets een program change # in en "activeer" dat; "PC" staat dan ook voor "Program Changer" -waarschijnlijk, tenminste. Als er een MIDI-In op zit, weet ik niet of het bakje zelf ook Program Changes begrijpt en afbeeldt. Het is een klein kastje, niet geschikt als stomp pedal, maar dat wil je volgens mij ook niet.

Helaas zoek ik juist WEL een stompbox. Of in ieder geval iets dat op de grond geplaatst kan worden in mijn pedalen-bak. Ik hoef er niet persé met m'n voeten te kunnen schakelen. Er hoeft dus geen daadwerkelijk pedaal in te zitten. Het gaat mij alleen om de visuele feedback van het pgm nummer.

Tis al een ouwe thread maar ik ben benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt opgelost meesha. En ik vroeg me ook af waarom je een visual wilt hebben op de stompbox. Je keyboard geeft toch ook aan welk programma je selecteert?

Nu wil ik vanaf mijn pedalen kunnen zien welke patch ik heb gekozen omdat ik anders steeds moet omkijken.

Ah, sorry, deel van het antwoord had je zelf al gegeven. Maar ik blijf benieuwd hoe je het hebt opgelost.

Back