Kan geen keuze maken...

GeeEs

- minimal -
Beste allen,

Heb na een lange tijd besloten om een hardware apparaat toe te voegen aan m'n
verzameling computers, die ik gebruik om vooral erg veel te improviseren met muziek, samples etc.
Echt serieus is het niet, maar er gaan heel wat uren hobby inzitten...

Persoonlijk heb weinig ervaring met zulke apparatuur, behalve dat ik regelmatig een roland mc-303 heb gebruikt van een vriend...
Maargoed, er bestaan volgens mij dus erg veel alternatieven (korg electribe of yamaha).
(Heb ze allemaal gezien en er van alles over gelezen, maar heb ze nog nooit kunnen proberen...)

Kortom, er moet gewoon zo'n ding naast mijn pc komen...

Moet een apparaat zijn dat drumpatterns kan maken, sequencen etc... niet te gek, maar wel lekkere groovebak dus... (ook om standalone bv naast platenspelers in een dj-set te gebruiken)

beschikbaar +/- € 200,- (Ik wil dus graag iets 2e hands kopen, ben beginner)

Wat raden jullie mij aan...

Re: Kan geen keuze maken...

Origineel geplaatst door GeeEs
Kortom, er moet gewoon zo'n ding naast mijn pc komen...

Is het niet handiger allereerst de onderbuikse verlangens te kanaliseren middels het beschrijven van je intrensieke wensen, alvoren over te gaan tot het verrichten van monetaire transacties?

Maar OK. Iets uit de Electribe serie, kan je je geen buil aan vallen. Electribe M heeft wat je wil.

Re: Re: Kan geen keuze maken...

Re: Re: Kan geen keuze maken...

Maar OK. Iets uit de Electribe serie, kan je je geen buil aan vallen. Electribe M heeft wat je wil.

heb bod van €160 gedaan op een KORG ER1... daar mag hij voor weg... is dat een deal? of raad je me dat af... (Heb me laten vertellen dat dit een drum/sequencer is uit de electribe serie)

Ga eens kijken voor electribe M

Bedankt...

maar ehmmm.. ?....

Origineel geplaatst door Hanz
Is het niet handiger allereerst de onderbuikse verlangens te kanaliseren middels het beschrijven van je intrensieke wensen, alvoren over te gaan tot het verrichten van monetaire transacties?

(was m'n vraagstelling verkeerd ofzo?) Dacht.. dat het wel duidelijk was.. ben inderdaad erg gefixeerd op een nieuw speeltje ja... 8)

je zit vast in bold, denk ik?

kijk even waarvoor spullen hier weggaan op marktplaats, dan weet je wat een goeie prijs is.
maar als je een bod doet, lijkt me dat je al weet dat je 'm gaat nemen (terugtrekken van een bod is niet echt netjes, wel?)

... en als je niet precies weet wat een ER doet, waarom koop je 'm dan?

Serieuze tip: neem de tijd, lees alles wat los en vast zit. houd je geld in je zak, en beslis pas later.

Origineel geplaatst door Hanz
je zit vast in bold, denk ik?

kijk even waarvoor spullen hier weggaan op marktplaats, dan weet je wat een goeie prijs is.
maar als je een bod doet, lijkt me dat je al weet dat je 'm gaat nemen (terugtrekken van een bod is niet echt netjes, wel?)

... en als je niet precies weet wat een ER doet, waarom koop je 'm dan?

Serieuze tip: neem de tijd, lees alles wat los en vast zit. houd je geld in je zak, en beslis pas later.

Kijk.. ik weet wat een mc-303 doet... en dat vind ik op zich al heel vet... weet ook de nadelen ervan dus...
Nu weet ik ook dat de Korg electribe er1 eigenlijk hetzelfde is, maar dat mensen eerder de electribe zouden nemen dan de 303...
(ok, ik weet ook dat er nog wel 10 merken zijn die dergelijke drum/sequencers maken)
Ook weet ik, dat als ik nooit zo'n ding koop, ik ook nooit echt zal weten wat die dingen kunnen... Dit is al een wens van jaren... en ben gewoon nu in de gelegenheid er dus wel geld aan uit te geven... ben hier alleen opzoek naar praktische tips en hints (links naar goeie koopjes etc)

Wat bedoel je met bold als ik vragen mag?
En nee.. je bod terugnemen is niet netjes, maar wel als je de verkoper verteld hebt dat je eerst wil zien en horen voordat je koopt...

Re: Kan geen keuze maken...

Moet een apparaat zijn dat drumpatterns kan maken, sequencen etc... niet te gek, maar wel lekkere groovebak dus... (ook om standalone bv naast platenspelers in een dj-set te gebruiken)

beschikbaar +/- € 200,- (Ik wil dus graag iets 2e hands kopen, ben beginner)

Ik denk hierbij vooral aan een Yamaha AN200 of DX200.

Nadelen:
- drumgeluiden zijn van een middelmatige kwaliteit
- on-board kan je niet alle mogelijke sound parameters instellen, dit kan enkel via editor software.
- de sequencer werkt monofoon voor het synthgedeelte. (via MIDI is de synthengine uiteraard wel polyfoon)

Voordelen:
- Zijn tweedehands geschikt voor jouw budget (in principe niet meer nieuw te verkrijgen)
- erg makkelijke pattern sequencer
- voldoende draaiknoppen die ook nog eens midi informatie uitsturen dus ook handig als midicontroller
- het zijn ook nog steeds 2 volwaardige synthesizers (cfr. AN1x en DX7)

Iets boven jouw budget (ongeveer 300 EUR) kan je al een tweedehands Yamaha RM1x vinden. Deze heeft dan wel niet zo'n interessante synthengine maar wel een volwaardige en erg, goede sequencer en een uitgebreide verzameling aan samples.

Meer info vind je o.a. op:
AN200
DX200
RM1x

Thx Hover,

Die Yamaha AN/DX 200 komen idd erg in de buurt van wat ik zou kunnen gebruiken...
Als ik het goed begrijp zou ik daar dus ook softsytnhs van mn pc mee kunnen bedienen?

de rm1x is meer een wat modernere groovebox van Yamaha als ik me niet vergis ?

wat zijn tov een KORG ER1 de voor/nadelen van deze 3?

De knoppen van de AN200 en DX200 sturen Midi CC informatie uit waarmee je een softsynth zou kunnen besturen. In het MIDI Setup menu kan je instellen of deze info wel/niet wordt verstuurd.

Ik ben zelf niet vertrouwd met een Korg ER1 maar ik vermoed dat deze over gelijkaardige functies beschikt.

Thx Hover,

Die Yamaha AN/DX 200 komen idd erg in de buurt van wat ik zou kunnen gebruiken...
Als ik het goed begrijp zou ik daar dus ook softsytnhs van mn pc mee kunnen bedienen?

de rm1x is meer een wat modernere groovebox van Yamaha als ik me niet vergis ?

wat zijn tov een KORG ER1 de voor/nadelen van deze 3?

De AN is een apparaat met een klein deel van de samples uit de Rm1x (drumsamples) geconbineerd met analoge emulatie t.b.v. de synthparts.

Je hebt met de AN200 dus een aantal drumsporen (3 dacht ik) en als het goed is 1 synthspoor.

De Dx200 is hetzelfde maar heft i.p.v. de analog kaart een FM synthese kaart aan boord voor de wat ranzigere synthgeluiden.

Een Rm1x heeft geen synth kaarten maar alleen samples. Echter heeft de Rm1x wel 16 sporen i.p.v. maar 4 en een hele berg meer samples aan boord.

Verder gaat de sequencer engine van de rm1x nogal wat verder dan die in de AN/DX

t.o.v. een Korg ER1:

Een korg ER1 heeft 6 tracks ter beschikking. 4 drumsynth tracks en 2 sample tracks.

Met de eerste 4 kun je met behulp van drumsynthese geluiden programmeren. Met de 2 sample sporen kun je de in het apparaat aanwezige samples afspelen (alleen hi-hats dus)

Voor een all-round groovebox achtig iets is een Er dus niet geschikt, de ER is voornamelijk drumgeluiden (en dan niet gebaseerd op de 909 ofzo)

Voor een eerste stukje hardware zou ik alleen een ER1 wat karig vinden. De AN of DX is dan wel weer leuk, gewoon omdat er niet alleen drumgeluiden inzitten maar ook heel bruikbare synth geluiden.

hola.. net terug van mn werk... En zie eens aan... dit zijn bruikbare tips...

Heb op de site van YAMAHA de AN en DX eens bestudeerd, en deze zijn idd erg interessant...
Alleen moeilijk te vinden 2e hands... (staat er eentje op marktplaats voor 199,95).
Maar als ik het goed begrijp en ook qua specs. is zo'n YAMAHA het aangewezen apparaat volgens mij...
Doe idd veel met draaiknopjes/schuifjes op de pc... wordt interessant zo.

Speelt de ER1 trouwens via MIDI wel gewoon meer dan alleen hihats af? (de sampletracks)
('t is idd echt een beatmachine van korg uit de electribe series hè... volgens mij moet je voor de synth dan weer een EA1 hebben etc zeker?)

Bedankt voor de info... :okdan:

Laatst gewijzigd:
hola.. net terug van mn werk... En zie eens aan... dit zijn bruikbare tips...

Heb op de site van YAMAHA de AN en DX eens bestudeerd, en deze zijn idd erg interessant...
Alleen moeilijk te vinden 2e hands... (staat er eentje op marktplaats voor 199,95).
Maar als ik het goed begrijp en ook qua specs. is zo'n YAMAHA het aangewezen apparaat volgens mij...
Doe idd veel met draaiknopjes/schuifjes op de pc... wordt interessant zo.

Speelt de ER1 trouwens via MIDI wel gewoon meer dan alleen hihats af? (de sampletracks)
('t is idd echt een beatmachine van korg uit de electribe series hè... volgens mij moet je voor de synth dan weer een EA1 hebben etc zeker?)

Bedankt voor de info... :okdan:

Met sampletracks wilde ik eigenlijk alleen zeggen dat de hi-hat tracks niet gebaseerd zijn op synthese en de andere 4 tracks wel.

Via midi spelen alle tracks gewoon echter heb je een maximum van 6 geluiden. Daarnaast heb je nog 2 input tracks waarmee je de audio op de inputs kun bewerken. Ook best leuk.

Ik ga vanavond bij een adverteerder langs om een KORG ER1 te bekijken...

Ik neem iemand mee, om me evt tegen te houden als het niet echt is wat ik wil ;)
zijn er dingen waar ik aan kan zien of zo'n ding is afgeragd (naast de gewoonlijke gebruikssporen?)

Hoe horen de knopjes te draaien? veel/weinig weerstand zeg maar? (sorry, ben echt een leek, heb nog nooit mn handen op zo'n KORG gehad) Ben eerlijkj gezegd wel een beetje huiverig voor eventuele glazen wijn (mixer F14 topic) etc die er overheen zijn gegaan.... dat is een risico natuurlijk... weet dat er in principe niet veel kapot aan kan gaan als je er normaal mee omgaat maargoed...

wordt vervolgd...

}:|

ok.. we zijn een paar dagen verder...

KORG ER1 staat nu naast mijn pc... ;)

2 daagjes gefreakt en heb alweer een hoop geleerd van zo'n ding... erg leuk... maar vraagt idd om meer...
ok het was een koopje... dus er is geld over (Puntje voor Hanz). Al met al is het stiekem wel de basis die ik nog niet had!!
Als je het over een goed begin hebt, dit ding is in ieder geval zeer simpel te bedienen, en uitermate logisch opgezet imo.
En nu voel ik pas goed het verschil tussen een sequencer op m'n scherm (Reason.. ) en m'n vingers op de knopjes...

Bedankt voor jullie tips... Uiteindelijk allemaal zeer bruikbaar gebleken!
:okdan:

Back