RM1x: hoe werkt de thin out functie?

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Ik vraag me af hoe de thin out functie (job 15) werkt. In de manual staat dit:
You use this job to remove some occurrences of a specified
non-note event within the designated segment of a selected
track. The purpose is to reduce the data volume and free up
additional memory.
Specifically, the job will remove every other occurrence of
the event in areas where the event recurs within 60 clock cycles.
The job will not remove an event that is separated from
the previous occurrence by at least 60 clock cycles.
Als ik het goed begrijp kun je met deze functie overbodige non-note events verwijderen. Dus bijv als CC33 met waarde 56 op 001:01:000 en op 001:01:050 staat, dan wordt de event op 001:01:050 verwijderd. Heb ik dat zo goed begrepen? Als ik dit namelijk probeer uit te voeren, dan gebeurt er nix. Alle events blijven gewoon staan. Doe ik iets verkeerd?

Deze optie verwijdert data die wel in de sequencer staat, en niet gebruikt wordt. Zoals je zelf dus al aangeeft. Waarom er niets verwijdert wordt kan ik zo niet herleide. Gebruikte hem zelf als ik bijvoorbeeld veel knopgetweak had opgenomen om de hoeveelheid data te reduceren, dit ging nooit tenkoste van het geluid ozo.

Als je CC messages opneemt kan het voorkomen dat je meerdere keren achter elkaar de zelfde waarde opneemt bijvoorbeeld:

CC01 Waarde 100
CC01 Waarde 101
CC01 Waarde 101
CC01 Waarde 101
CC01 Waarde 102

Dan gooit hij de dubbele 101 er uit, je kan er ook de CC messages mee quantizen dus zodat je de verandering alleen maar per achtste of kwartnoot resolutie op de track hebt staan.

Ik zal thuis ff knoeien straks om te kijken of ik niet gewoon onzin uitkraam 8)

Druid

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Deze optie verwijdert data die wel in de sequencer staat, en niet gebruikt wordt. Zoals je zelf dus al aangeeft. Waarom er niets verwijdert wordt kan ik zo niet herleide. Gebruikte hem zelf als ik bijvoorbeeld veel knopgetweak had opgenomen om de hoeveelheid data te reduceren, dit ging nooit tenkoste van het geluid ozo.
Inderdaad precies wat ik er mee wil doen. Ik ben nog even wat aan het prutsen geweest en ik ben er al achter wat er aan de hand is. Ik ging er van uit dat deze job alle onnodige data tussen 60 clock cycles zou verwijderen. Om dat te testen heb ik in een lege track een rits data aangemaakt:
001:1:000 CC75 64
001:1:001 CC75 64
001:1:002 CC75 64
001:1:003 CC75 64
001:1:004 CC75 64
001:1:005 CC75 64
enz.

En wat komt er uit:

001:1:000 CC75 64
001:1:002 CC75 64
001:1:004 CC75 64
enz

Hij halveert het dus. Wat ik op zich raar vind. Maar goed, Yamaha zou er wel weer een reden voor hebben. Ik voor de job gewoon wel twee of drie keer uit. Ook jammer trouwens dat het max verschil tussen twee events maar 60 cycles is...

Origineel geplaatst door druid
Als je CC messages opneemt kan het voorkomen dat je meerdere keren achter elkaar de zelfde waarde opneemt bijvoorbeeld:

CC01 Waarde 100
CC01 Waarde 101
CC01 Waarde 101
CC01 Waarde 101
CC01 Waarde 102

Dan gooit hij de dubbele 101 er uit, je kan er ook de CC messages mee quantizen dus zodat je de verandering alleen maar per achtste of kwartnoot resolutie op de track hebt staan.

Ik zal thuis ff knoeien straks om te kijken of ik niet gewoon onzin uitkraam 8)

Druid
Hoe bedoel je dat, met dat quantizen? Je kan maar binnen 60 cycles wegfilteren toch? Da's 1/32 tel; ik denk niet dat je dat echt gaat horen... En volgens mij is per achtste of kwartnoot niet mogelijk.

Back