akai s-1000 ouderdom verschijnselen?

m-prez

Stamgast
Hallo,

heb een akai s-1000 gekocht met 32 mb ram en hd-tje ingebouwd.

Alleen flipt die sampler nu en dan. Soms als ik sample of iets inlaad of bewerk klinken alle samples heel vervormd en onbruikbaar (heel raar gepitched precies).
Dus is mijn s-1000 behoorlijk onbruikbaar voor het moment ;{ .

ik vroeg me af of dit wel meer voorkomt , wat het probleem is... , en wat is de oplossing?

Zelf heb ik een klein vermoeden dat het iets te maken moet hebben met de rams die erin zitten of heb ik het mis?

Is het niet zo dat bij toevoegen van 32MB ram het onboard RAM komt te vervallen?

In dat geval, haal dan het geheugen eruit en probeer eens met de schamele hoeveelheid die dan on-board actief wordt ofzo. Bij wel of geen problemen kan je in ieder geval weer iets uitsluiten of je weet waar het aan ligt.

Origineel geplaatst door chromisX
Is het niet zo dat bij toevoegen van 32MB ram het onboard RAM komt te vervallen?

In dat geval, haal dan het geheugen eruit en probeer eens met de schamele hoeveelheid die dan on-board actief wordt ofzo. Bij wel of geen problemen kan je in ieder geval weer iets uitsluiten of je weet waar het aan ligt.

hoi,

inderdaad, het kan een geheugenprobleem zijn...
probeer in ieder geval met één geheugenkaart de samples te laden...(4 MW is 8 MB)

Ja, zal hem eens moeten opendoen dan.

Is er iets speciaal waar ik moet op letten als ik eraan werk?

Klopt het dat er onboard memory in de s-1000 zit en dat die 32mb een aparte uitbreiding is?

Mss haal ik er best de 4 van 8mb uit, testen...

Indien goed, eentje van 8 er weer in, ...

Indien goed, volgend latje, ...

tot ik de slechte component vind

toch?

Zorg dat je goed ontladen/geaard bent. Geen rubberen zolen op synthetisch tapijt en niet de kat aaien. Regelmatig een verwarmingsbuis aanraken, de kast van de sampler vasthouden voor je een latje verwijderd/terugplaatst. Je hebt ook van die polsbandjes in de handel. De echte experts hebben vast meer tips.

Origineel geplaatst door m-prez
Klopt het dat er onboard memory in de s-1000 zit en dat die 32mb een aparte uitbreiding is?

Nee, dat klopt niet. Het enige geheugen wat in je S-1000 zit zijn de 4 kaarten met elk 8 MB RAM.

Mss haal ik er best de 4 van 8mb uit, testen...

Indien goed, eentje van 8 er weer in, ...

Indien goed, volgend latje, ...

tot ik de slechte component vind

toch?

Ja, dat is inderdaad een goed idee. Je moet alleen wel even op de volgorde letten: de eerste 8 MB kaart stop je in het slot dat naast het output gedeelte van de sampler zit. Als die kaart werkt, dan stop je de volgende kaart in het slot naast de vorige kaart, enzovoort. Als je de sampler met de voorkant naar je toe hebt staan, dan vul je de slots dus van rechts naar links.

Voor de rest, zie vinnieq's antwoord.

Back