Wat is nut van aparte AD/DA-converters

pjeut

Ouwe rot
Dit is vast weer zo'n vraag waarbij ik op andere threads wordt gewezen, maar ik ga toch uitdaging aan.

Wellicht ga ik mij ook storten op digitale recording (nie op computer) en vaak zie ik dan aanbevelingen van AD/DA-converters. Als ikhet goed begrijp is dit de digitale doorvoer van analoge bronnen naar digitale recorders (pc, mac, harddiskrecorders, ADATs, etc.), en dan via de digitale inputs uiteraard.
Zie ik het goed dat dit dan komt in de plaats van de analoge inputs die die recorders ook wel hebben (en dus blijkbaar ook de AD/DA-converters die deze recorders zelf hebben)???

Als dit zo is, wat zijn dan de grote verdiensten van deze externe convertors?

Verwijs me maar resoluut en onverbiddelijk naar een andere thread, ik kan het hebben. Als ik maar antwoord krijg op mijn beginners-vraag.

Pjeut.

Re: Wat is nut van aparte AD/DA-converters

Origineel geplaatst door pjeut
Wat is nut van aparte AD/DA-converters

Het nut is dat je meer hardware hebt.. sommigen gaan daar voor..;)

Ik weet niet of het voor een recorder ook geldt, maar voor mijn DDX3216 mixer in ieder geval wel. Die externe AD komt niet in plaats van z'n eigen AD's (alhoewel dat ook kan), maar meer als toevoeging op. De DDX3216 heeft zelf 16 analoge ingangen, maar daar kun je met externe AD's tot 32 analoge ingangen van maken. Idem voor uitgangen (standaard 6 analoog uit maar met externe DA's tot maximaal 26).

Heren, bedankt!

Heren, bedankt!

Dit is info waar je wat aan hebt.

Nog even ter aanvulling; wat is "wordclock" in dit verband? Als ikhet goed begrijp zorgt die er voor dat bij digitaal naar digitaal-conversie de digitale "rasters" wel recht boven elkaar liggen. Als dit niet het geval is (dus een beetje verschoven ten opzichte van elkaar, dat dan de "resolutie" alsnog lager wordt.
Een metafoor: horregaas. Als je twee stukken op elkaar legt met de mazen recht boven elkaar, laat dit "in principe" net zoveel zonlicht door als ''en stuk gaas. Als je de stukken verschuift, houden beide stukken gaas zonlicht tegen, en heb je dus veel minder licht -> een lagere opbrengst ~ lagere resolutie.

Klopt dit verhaal?

Re: Heren, bedankt!

Re: Heren, bedankt!

Nog even ter aanvulling; wat is "wordclock" in dit verband? Als ikhet goed begrijp zorgt die er voor dat bij digitaal naar digitaal-conversie de digitale "rasters" wel recht boven elkaar liggen.

Dat is ongeveer de uitleg, inderdaad. En het gevolg van twee apparaten die niet synchroon zijn is een hoop gekraak en geklik in het signaal (niet noodzakelijk een lagere resolutie). De ontvangende partij is dan om de zoveel tijd de draad kwijt in z'n signaal en dan valt het een fractie van een seconde weg. Het synchroon houden van twee apparaten kan dan via wordclock. Overigens, als je ADAT hebt kun je ook synchroniseren aan ADAT en heb je geen aparte wordclock-kabels nodig.

Dus als je...

Dus als je...

...van een multitracker, bijv een Alesis ADAT, naar DAt-recorder wilt masteren, loop je ook tegen dit probleem aan? Ik denk niet dat zo'n ouderwetse Alesis ADAT wordclock heeft, of wel?

Re: Dus als je...

Re: Dus als je...

...van een multitracker, bijv een Alesis ADAT, naar DAt-recorder wilt masteren, loop je ook tegen dit probleem aan? Ik denk niet dat zo'n ouderwetse Alesis ADAT wordclock heeft, of wel?

Als je tussen de Alesis en de DAT-recorder met S/PDIF werkt klokt het zichzelf. De DAT zal gewoon meelopen met het signaal op de S/PDIF en geen extra wordclock nodig hebben. Als er tussen die twee AES/EBU zit zal iemand anders even moeten inspringen. Het kan zijn dat dat formaat altijd een wordclock nodig heeft, maar dat weet ik niet.

Volgens mij gebruiken die Alesis'en allemaal een extra ADAT kabel voor de sync, maar het kan zijn dat ze ook wordclock hebben. Dat heeft in ieder geval niks met de leeftijd te maken, want wordclock is al zo oud als digitale audio zelf.

Een voordeel is dat je betere kwaliteits converters kunt gebruiken dan de ingebouwde. Nog een voordeel is dat converters die bijvoorbeeld op een soundcard zitten omdat ze op de andere apparatuur zitten meer ruis en storingen kunnen geven dan losse converters.

ik dacht dat die dingen juist waren voor in plaats van een geluids kaart want met bijv een RME ad/da
dan heb je toch geen geluidskaart nodig ?? je hoeft alleen maar de digitale info in de pc te krijgen een een standaard digitale aansluiting op je pc is toch niks beter kwa kwaliteit als een digitale ingang op een asio geluidskaart ?? want digitaal is digitaal lijkt mij

als dat zo is gooi ik mijn asio kaart er een keer uit en haal dan zo,n rme ad/da

Back