track van Mhika Ra

Mhika Ra

Slapende Songwriter
Hoi SF-ers !

DRINGEND VERZOEK VAN MIJ EN DE MODERATORS;
Enkel ingaan op de produktie, gebruikte instrumenten, zangtechniek, mixtechniek etc.

SVP NIET INHOUDELIJK (politiek) REAGEREN OP HET LIEDJE
anders word de thread (weer) verwijderd.

Ik heb eindelijk eens een track afgemaakt.

Gezongen en gespeeld in de huiskamer en opgenomen met een Korg D1200 en Cubase (studiocase)

Het viel niet mee om te mixen, maar benieuwd wat jullie daarvan vinden !

Ik Stem Tegen

Mp3 Versie

Groetjes, en stemse !

Mhika Ra

Laatst gewijzigd:
Lekkere mix en een lekker vrolijk onderwerp. :)
Die drums klinken erg lekker moet ik zeggen.

De inhoud wordt hier gecensureerd dus daar zeg ik maar nix over. ;)

Is dus de eerste keer dat ik een liedje tot het eind heb afgemaakt.

Wat vinden jullie van de zangopname ? (b1 behringer Mic met Korg d1200 Multitracker)
Zit er teveel compressie op de zang ?

Ik had erg veel moeite met de mix en heb uiteindelijk te veel ge-eq-ed. (in Cubase)
De baslijn had wat meer definitie moeten hebben, ik heb eq en compressie toegevoegd
maar hij zit nog steeds erg op de achtergrond

Verder heb ik gebruikt; Takamine semiacoustische gitaar voor het ska gitaartje
en The Grand Piano van Steinberg, gemixed met een beetje CP80 samples.

Voor het eerst ook Drumkit From Hell (nr1) samples gebruikt, erg vette cd..

Tips om een volgende nummer beter af te mixen worden ZEER gewaardeerd.

Mhika Ra

ps. Als je perse iets over de inhoud van de tekst wilt spuien, en je kunt jezelf niet bedwingen,
doet dat dan in mijn e-mail en niet in deze thread !
reliq@wanadoo.nl

Leuk man, klinkt lekker, deed me in het refrein een beetje aan Doe Maar denken. Goed gekozen geluiden en mix klonk ook goed, Zang klonk ook leuk één hoog en één laag, geen hoogstaande vocalen, maar dat kon de pret niet drukken.

Ook tekstueel een goed actueel onderwerp en een duidelijke mening.

Ga zo door!

Groetjes van Rudo

Origineel geplaatst door Rudo
Leuk man, klinkt lekker, deed me in het refrein een beetje aan Doe Maar denken. Goed gekozen geluiden en mix klonk ook goed, Zang klonk ook leuk één hoog en één laag, geen hoogstaande vocalen, maar dat kon de pret niet drukken.

Ook tekstueel een goed actueel onderwerp en een duidelijke mening.

Ga zo door!

Groetjes van Rudo

Sta versteld van de positiviteit aangaande de mix.

Wat betreft de vocalen, ik ben geen heel goede zanger, zo zegt men. Misschien toch eens wat zanglessen nemen.

Enig idee wat ik aan de zang kan verbeteren, kwa opname/mixage ?

Ondanks dat je van je zelf vind dat je niet goed kan zingen, moet je daar gewoon maling aan hebben. Vaak werkt het goed als je de mindere kwalitieten naar voren gooit. Met zang zijn er meerdere factoren die meespelen, vaak is het de hoofdmelodie en er is een inhoudelijke boodschap. Voor beide gevallen geldt het dat de voorgrond noodzakelijk is.

De zang wegstoppen in enorme effectbakken en veel te zacht afmixen zou ik alleen maar doen als de muziekstijl er naar is, in jouw geval dus gewoon durven! Je hebt geen eens een lelijke stem, je zingt niet super zuiver, maar vals is het ook niet echt. Gewoon laten horen wat je in huis hebt, leer je zelf ook het meest van, en gewoon heel vaak inzingen en de beste stukjes steeds pakken van iedere "take"

Zanglessen zijn inderdaad heel leuk, de belangrijkste les die je daar leert is: Je huig open zetten, je buik aanspannen en laat het geluid er maar uitstromen..... Voor opnames even inzingen is dan alleen maar nodig om de keelspieren war te krijgen waardoor het wisselen van tonen makkelijker gaat en daardoor dus mooier kan klinken.

Groetjes van Rudo

Ondanks dat je van je zelf vind dat je niet goed kan zingen, moet je daar gewoon maling aan hebben. Vaak werkt het goed als je de mindere kwalitieten naar voren gooit. Met zang zijn er meerdere factoren die meespelen, vaak is het de hoofdmelodie en er is een inhoudelijke boodschap. Voor beide gevallen geldt het dat de voorgrond noodzakelijk is.

De zang wegstoppen in enorme effectbakken en veel te zacht afmixen zou ik alleen maar doen als de muziekstijl er naar is, in jouw geval dus gewoon durven! Je hebt geen eens een lelijke stem, je zingt niet super zuiver, maar vals is het ook niet echt. Gewoon laten horen wat je in huis hebt, leer je zelf ook het meest van, en gewoon heel vaak inzingen en de beste stukjes steeds pakken van iedere "take"

Ik had voor dit nummer 2 takes opgenomen voor de lage en 2 voor de hoge (2e) stem (en dat beetje geknipt en geplakt). Er moest een beetje tempo in natuurlijk, maar een volgende track zal ik eens proberen te perfectioneren kwa zang.

Zanglessen zijn inderdaad heel leuk, de belangrijkste les die je daar leert is: Je huig open zetten, je buik aanspannen en laat het geluid er maar uitstromen..... Voor opnames even inzingen is dan alleen maar nodig om de keelspieren war te krijgen waardoor het wisselen van tonen makkelijker gaat en daardoor dus mooier kan klinken.
Groetjes van Rudo

Zou wel fijn zijn iets meer controle over die huig, buik, keelspieren te hebben. Ik merk dat ik beter zing als ik ontspannen ben, maar ontspannnen tijdens 'de opname' valt niet altijd mee. Oefening baart kunst denk ik.

Ik merk dat ik beter zing als ik ontspannen ben, maar ontspannnen tijdens 'de opname' valt niet altijd mee. Oefening baart kunst denk ik.

Dat heb ik nou ook! En ook met bijvoorbeeld instrumentsolootjes opnemen. Als ik ze bedenk, komt het er in 1x uit, en als die rode record-knop brand, ben ik veel te gespannen!

Track vond en vind ik nog altijd leuk!

Lekker spontaan, en eindelijk weer eens muziek met een boodschap. Dat mag ik toch wel zeggen? :D:D

Origineel geplaatst door gijs
Dat heb ik nou ook! En ook met bijvoorbeeld instrumentsolootjes opnemen. Als ik ze bedenk, komt het er in 1x uit, en als die rode record-knop brand, ben ik veel te gespannen!

Met gitaar opnames heb ik het ook.

Track vond en vind ik nog altijd leuk!

Lekker spontaan, en eindelijk weer eens muziek met een boodschap. Dat mag ik toch wel zeggen? :D:D

Ik denk dat je dat wel mag zeggen, zachtjes.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar je kunt er 's aan denken om als je meerdere stempartijen opneemt maar 1 keer alle eind "t"'s enzo uit te spreken, en in verdere stemmen niet. Je hoort nu hier en daar "t" "t" achter elkaar (dat is moeilijk 2 keer precies hetzelfde time'n en daar wil je ook niet mee bezig zijn), en dat schijnt onder zangers en studiomensen niet zo mooi gevonden te worden.

Het stoort mij niet zo trouwens, maar het valt me gewoon altijd op wel, als ik het hoor.

Verder... beetje Doe Maar achtig, wel leuk! Je zingt beter dan ik, dus daar ga ik verder ook niks over zeggen. Vind de begeleiding wel wat cheasy. De drums maken veel goed wat dat betreft. En die verre reverberige vocaal is echt vet.

Origineel geplaatst door dob
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar je kunt er 's aan denken om als je meerdere stempartijen opneemt maar 1 keer alle eind "t"'s enzo uit te spreken, en in verdere stemmen niet. Je hoort nu hier en daar "t" "t" achter elkaar (dat is moeilijk 2 keer precies hetzelfde time'n en daar wil je ook niet mee bezig zijn), en dat schijnt onder zangers en studiomensen niet zo mooi gevonden te worden.

Het stoort mij niet zo trouwens, maar het valt me gewoon altijd op wel, als ik het hoor.

Verder... beetje Doe Maar achtig, wel leuk! Je zingt beter dan ik, dus daar ga ik verder ook niks over zeggen. Vind de begeleiding wel wat cheasy. De drums maken veel goed wat dat betreft. En die verre reverberige vocaal is echt vet.

Dat van die T's heb ik nog proberen onder elkaar te knippen, is niet helemaal gelukt, maar het is wel een aardig idee om de wat minder belangrijke partijen ietsie minder te articuleren.

Doe Maar is natuurlijk grote invloed, vooral de aaaah in het refrein.

Wat betreft de begeleiding, behoorlijk cheesy ja, ook wel beetje express, maar het zou verstandig zijn om te gaan samenwerken met een goede (ska) gitarist. Voelt iemand zich geroepen ?

Leuk man, al die complimenten...

Back