Vintage synthgeluid is in!

fuse

Gepokt en gemazeld
Grappig zit net naar meneer Stevie Wonder te kijken.
Die een moogbas uit een synclavier haalt.
Erg knap, maar goed. Zal wel stoer op de video staan.

Maar hoor tegenwoordig weer veel vintage aandoende synthlijntjes in alle soorten muziek. Hip hop, symfonisch achtige rock. Dance/Trance enzow. Beetje van die 70ies synthgeluiden zeg maar.

Vroeg me nou af omdat het komt omdat er zoveel softies klonen zijn van vintage synths. Of dat de echte vintages weer uit de mottenballen gehaald worden. Of toch allebei.

Tuurlijk, en dan kopen ze die geryclede shit want hoeveel er ouwe hits niet door de mangel worden gehaald is ook een beetje erg veel de laatste tijd.
Grappig genoeg kennen de tieners die nummers allemaal niet (zo).
Die zal het ook jeuken wat voor gear er gebruikt worden.

Het gaat me niet om het geluid maar de sound. Die komt weer een beetje terug.
Ik vind dat wel gaaf. Van die synth strings en lekker breed enzo. Of bijna droge VCO's die gewoon keihard door de mix snijden.

een groot verschil met die retro.s en die bakken van vroeger is dat die retro.s niet zo snel ontstemmen!
ook de betrouwbaarheid is een stuk hoger!
ik kan mij nog optredens voor de geest halen die later begonnen omdat er nog snel even een andere prophet of oberheim tevoorschijn gehaald moest worden.
ik heb zelfs nog een video van yes uit 1975 met patrick moraz op een loeivalse moog.
maar voor in de studio is er natuurlijk niets mooiers dan een oldtimer

Amen............

Amen............

Dat is wel zo.............maar alles heeft zo zijn Charme toch?
En zijn inzetbaarheid................:r

inderdaad zeer leuk tussen al die rnb crap...

maar je hebt gelijk, zelfs de hiphop en rnb is weg aan het gaan van samples en meer met synth's en live muziekanten aan het werken, idem dito in sommige rock en de meeste pop. Zelfs in dancehall zijn de retro geluiden redelijk populair aan het worden.

Een miamieese topdancehall producerscrew (south rakhas) bouwt gans hun sound rond hun analoge synths (korg ms20, korg polysix, juno 106, memorymoog en een akai mpc2000xl zijn hun voornaamste tools) zodat het soms meer op acid house of retro electro met dancehallvocals en ritmes dan op dancehall lijkt qua klank maar ze zijn zeer populair. Iets dat hun voorgedaan is in 84 door de reggaeproducer king jammy's met zijn uit een goedkope casio (hij kon zich niet meer veroorloven) gesleurde sleng teng electorreggae riddem (=beat) die de bleuprint was voor de vroege dancehall (84-89) en nog altijd als het begin van de dancehall gezien wordt.

hiphop/rnb producers zoals lil jon, jazzy (die producer van ciara), outkast en vele anderen zelf de laatste tijd ook de neptunes maken bijna uitsluitend gebruik van synhts aangevult met live muziekanten. Het is juist dre en kayne west die nog samplet van de mainstream hiphop/rnb en zelfs zij gebruiken meer en meer synth's naast hun samplers. Enkel de backpackers underground is nog strickly samples. Dat komt messchien omdat samples clearen tegenwoordig zo moeilijk en duur geworden is als je in de mainstream beland.

Ook in veel alternatieve rock gebruikt men meer en meer analoge synth's heb ik de indruk, maar daar heerst de stofzuigergitaar wel nog altijd.

de meeste mainstream pop (britney spears, kylie minogue & co) draaien uitsluitend op een elektro/rnb groove tegenwoordig

Origineel geplaatst door waxx
inderdaad zeer leuk tussen al die rnb crap...

maar je hebt gelijk, zelfs de hiphop en rnb is weg aan het gaan van samples en meer met synth's en live muziekanten aan het werken, idem dito in sommige rock en de meeste pop. Zelfs in dancehall zijn de retro geluiden redelijk populair aan het worden.

Een miamieese topdancehall producerscrew (south rakhas) bouwt gans hun sound rond hun analoge synths (korg ms20, korg polysix, juno 106, memorymoog en een akai mpc2000xl zijn hun voornaamste tools) zodat het soms meer op acid house of retro electro met dancehallvocals en ritmes dan op dancehall lijkt qua klank maar ze zijn zeer populair. Iets dat hun voorgedaan is in 84 door de reggaeproducer king jammy's met zijn uit een goedkope casio (hij kon zich niet meer veroorloven) gesleurde sleng teng electorreggae riddem (=beat) die de bleuprint was voor de vroege dancehall (84-89) en nog altijd als het begin van de dancehall gezien wordt.

hiphop/rnb producers zoals lil jon, jazzy (die producer van ciara), outkast en vele anderen zelf de laatste tijd ook de neptunes maken bijna uitsluitend gebruik van synhts aangevult met live muziekanten. Het is juist dre en kayne west die nog samplet van de mainstream hiphop/rnb en zelfs zij gebruiken meer en meer synth's naast hun samplers. Enkel de backpackers underground is nog strickly samples. Dat komt messchien omdat samples clearen tegenwoordig zo moeilijk en duur geworden is als je in de mainstream beland.

Ook in veel alternatieve rock gebruikt men meer en meer analoge synth's heb ik de indruk, maar daar heerst de stofzuigergitaar wel nog altijd.

de meeste mainstream pop (britney spears, kylie minogue & co) draaien uitsluitend op een elektro/rnb groove tegenwoordig

Wat ik al zei,het is nooit weggeweest.
Hoezo zou het nu ineens in zijn?

Qua hiphop denk ik aan 92 ,93 de dre producties, van warren G, snoop, enzovoorts, minimoogs en mpc.
Qua dancehall weet ik niet zo veel, heb wel sly and robby, en die ken ik ook niet zonder analoge bassen .

Origineel geplaatst door trash
Wat ik al zei,het is nooit weggeweest.
Hoezo zou het nu ineens in zijn?

Qua hiphop denk ik aan 92 ,93 de dre producties, van warren G, snoop, enzovoorts, minimoogs en mpc.
Qua dancehall weet ik niet zo veel, heb wel sly and robby, en die ken ik ook niet zonder analoge bassen .

ze zijn nogthans begonnen als de riddemsectie van channel one records in 71 waar ze gewoon klassieke roots inspeelden voor het label, waarvan King tubby de multitracks van gebruikte om zijn dub te maken (hij was er engineer). het is maar na hun black uhuru periode (waar ze basist en drummer van waren) dat ze zich op analoge stuff gesmeten hebben.

dit is btw de sleng teng beat (de tune is under mi sleng teng van wayne smith) die aan de basis van de dancehall ligt (kllik voor het te horen)
http://www.cduniverse.com/soundsamp...W&ram=us/uswm2/747/377747_1_06.asx?obj=v31217

Back