info nodig over geluids isolatie

Grooveboy

Stamgast
Hoi forumleden!

Ik ben bezig met een project op school (designacademy): een ontwerp voor parkbankjes
die tevens geluidswand zijn: door de verhoudingen en vormen aan te passen!
Net zoals in de studio dacht ik ff: dus vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
met tips, ideeen of informatie; aangezien ik zelf nix weet daarvan!

even wat info: het materiaal is vrij; de omgeving is een buiten park (zeg een voetbalveld) en
de geluidsbron: vooral mensen en brommers enzo ....

.... wat ik vooral zou willen weten is de theorie achter die eierdoos wandjes... want dat lijkt me een
mooie start voor een ontwerp!

...een vraag over geluids isolatie/absorbtie (buiten) is volgens mij wel iets voor op dit forum.
groet Roi

er is al zoooveeeel te vinden over de niet-isolerende werking van eierdoosstructuren.
maar goed...

De structuur van eierdozen werkt geluidsverpreidend (diffuus). Toegepast in in binnenruimtes zorgt het ervoor dat je minder last ebt van directe reflecties. Tegenwoordig wordt dit nergens meer gebruikt omdat er betere manieren zijn om de ruimte-akoestiek te verbeteren.

Nu even over geluidsisolatie buiten in een park:

Als je geluid van mensen en scooters wilt wegnemen zul je moeten denken aan een schermhoogte van 3 meter of meer en daarnaast een schemlengte van 6 meter (als de brommer stil blijft staan, als ze rijden moet de lngte van het schem toch wel 1,5 keer de lengte van het traject zijn).

dat wordt een flinke bank !

overigens is geluidsisolatie en absorbtie in buitenlucht helemaal geen interessant onderwerp

Back