Drumpartij

Tranquelius

Nieuwkomer
Ik ben erg benieuwd hoe mensen een drumpartij of percusie maken. M.b.v samples, of gewoon elke trommeltje zijn eigen spoor, of gewoon in een keer opnemen, misschien mbv (electronisch) drumstel.

ik heb geen drumstel, en vroeg me af hoe je dan toch het beste en met veel gevoel een mooie partij kunt maken.

bedankt voor de reacties.
Ar:okdan:

ik gebruik om te beginnen heeeeel veel samples...ik sample alles wat los en vast zit.
die samples trek ik uit elkaar met recycle en met de losse stukjes maak ik dan mijn eigen ritmes..
ik gebruik geen drumpads oid, maar ik speel alles via m'n toetsenbord in.
ik heb vroeger gedrumd, dus dat helpt wellicht ook wel..

ik speel de dingen met een bepaalde feel in en probeer niet alles recht te quantiseren. ik experimenteer veel met timing, verschuiven van de noten en swing. als je toch wilt quantiseren, gebruik voor de verandering verschillende quantises en swings door elkaar...bijv een rechte snare met een geshuffelde shaker erover...

maak 'luie ritmes'..laat de snare een beetje achter de beat aan slepen...plaats de clap een fractie eerder..maak een lui getimede baslijn!

probeer voor de grap ook eens als een drummer te denken. hoe zou een drummer slaan, hoe hard, wanneer, etc.
gebruik multisamples, dus een zacht snare geluid voor de zachte aanslag en een hard snaregeluid voor de harde aanslag. of gebruik een filter via je velocity.

verder compress ik veel tracks uit m'n ritme erg heftig...ik maak groups van snares, hihats enz die ik compress...laat de kick de hihat partij beinvloeden door de twee op een group te gooien...zuigen!

nou ja, enzo dus...

:confused:

ik deed het eerst via mn synth toetsen, de drumpartij. Nu ik de MP-7 heb,( waar 1 octaaf op zit, maar dan in pad vorm), doe ik het via die toetsen. Bij de synth had ik vaak het probleem, dat ik andere toetsen, per ongeluk raakte.(hoewel dat wel te verwijderen is na afloop).
Toen ik nog geen mogelijkheden had, om zelf beats in te spelen met het gevoel en geen geluiden had. Ripte ik dus gewoon samples, uit bestaande nummers. Knipte ze aan gort en plaatste toentertijd in Magix, alle kikcks, snares etc op de juiste plek waar ik ze wilde. (kun je echt leuke dingen mee doen overigens, als je verder niks om handen hebt),mgoe, ben blij dat nu niet meer hoeft.
Heb overigens ook wel een percussie zelf gespeeld en door mn zang mic opgenomen. Klonk nog best redelijk en veel natuurlijker

oh ja, en zelf klappen klinkt ook grappig..gewoon een tijdje meeklappen met een track, dan heel veel klaps links en rechts op elkaar stapelen en dubbelen..voila! disco!
of een beetje met een tambourijn schudden en op een bongo slaan..

haha
als ik electro probeer te maken dan programmeer ik meestal gewoon in een grid, maar anders doe ik het vaak live op pads (SPD6) of de pads vande RS7k. Werkt aardig, maar de buren vinden dat minder leuk want dat geram op zo'n ding is best hard!

Back