[Clavia] Waar ligt de grens van de Micro Modular

schaapje

beeeeeeeeeeeeeeeeeh !
Ik was me aan het voornemen een micro modular aan te schaffen, maar vroeg me af of iemand hier ervaring met dat ding heeft en me kan vertellen waar de grenzen qua DSP kracht zo ongeveer liggen. Ik weet dat ie maar 1 i.p.v. 4 DSP's heeft, maar ik heb geen enkele referentie wat dit precies inhoudt qua mogelijkheden.

Stel je bouwt (ik zeg maar iets) een minimoog na, dus 3 oscs, 24 Db filtertje etc etc, trekt ie dat vlot?

Kan iemand een indicatie geven hoever je het rode krengetje kan pushen?

toch nog behoorlijk ver!
alleen je polyfonie is snel naar beneden naar 1 maar dat maakt voor mij in iedergeval niet echt uit

Re: [Clavia] Waar ligt de grens van de Micro Modular

Origineel geplaatst door schaapje
....Kan iemand een indicatie geven hoever je het rode krengetje kan pushen?

ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, want dat wordt waarschijnlijk ook mijn volgende aanschaf...

ik zelf zie de micromod als een monofone nordlead. met een gigantisch berg geluiden die in het on eindig zijn te bewerken. en waarbij je ook uiteraard je eigen patches echt van begin af kan opbouwen.

wil je dat dit ook (goed ) polyfoon kan moet je zijn grote broer kopen

De NM gebruikt 1 dsp per stem. De micro is 1 stemmig, z'n grootte broer 4 stemmig (ook 4 x uit dus). Er draait dus 1 patch per DSP, het is met de huidige softwareversie niet mogelijk om de DSP-load te verdelen over meer dan 1 DSP. De polyfonie is afhankelijk van de zwaarte van je patch. Hierover valt dus weinig te zeggen.

Wanneer je eens wilt "proefdraaien" adviseer ik je de editor(v 3.03) te downloaden van de Clavia site. Je kan dan op je comp. al vast wat patches bouwen, of inladen. Ook kan je op dit forum de Nord Moular tread lezen.

Heb zelf een NM, en ben hier zeer tevreden over.

Greetz,

Yawgmoth

en natuurlijk ook perfect te gebruiken als effect-unit voor bv DJ's

Die software had ik inderdaad al gedownload, maar ik wist niet of de % verbruikte DSP power op een dsp van een Mod of MicroMod sloeg.

Maar nu begrijp ik dus dat de Mod 4x 100% kan en dus gegarandeerd 4 polyfoon is, in tegenstelling tot de MicroMod die er dus 1 heeft. Dat betekent dus ook dat de MicroMod dezelfde patches aankan als de Mod, alleen dan monofoon?

Toch las ik ergens dat je MicroMod bij eenvoudige patches wel polyfoon te gebruiken is. Klopt dat dan wel?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door olafmol
en natuurlijk ook perfect te gebruiken als effect-unit voor bv DJ's

als je 'm als fx unit gebruikt kan je toch beter meerdere MM's kopen?

En waarom heeft de NM 4 midi outs? kan je er ook sequencers mee bouwen?

Origineel geplaatst door TraiZor
En waarom heeft de NM 4 midi outs? kan je er ook sequencers mee bouwen?

1 midi out en ja als os 4 uit is dan kan je er sequencers mee bouwen.

Origineel geplaatst door schaapje

Maar nu begrijp ik dus dat de Mod 4x 100% kan en dus gegarandeerd 4 polyfoon is, in tegenstelling tot de MicroMod die er dus 1 heeft. Dat betekent dus ook dat de MicroMod dezelfde patches aankan als de Mod, alleen dan monofoon?

Nee per DSP 1 patch. De structuur van je patch bepaald de DSP-load, en dus de polyfonie. Een patch dat op de micro monofoon is zal dus op de NM ook monofoon zijn.

Je kunt hem natuurlijk altijd aan al je 4 voices assignen, of een DSP uitbereiding kopen (420 euro). Deze is alleen voor de grootte modular beschikbaar.

Origineel geplaatst door TraiZor
En waarom heeft de NM 4 midi outs?

De NM heeft geen 4 x midi out maar:

1 x out, 1 x in ; daarnaast ; pc in en pc out, ook via midi. Wel 4x audio uit. Dat is dus 1 uit per DSP.

Greetz,

Yawgmoth

Origineel geplaatst door Yawgmoth
De NM gebruikt 1 dsp per stem. De micro is 1 stemmig, z'n grootte broer 4 stemmig (ook 4 x uit dus). Er draait dus 1 patch per DSP, het is met de huidige softwareversie niet mogelijk om de DSP-load te verdelen over meer dan 1 DSP.

Ehh.. dit klopt niet helemaal.. wel bijna trouwens. Uit mijn Micro kan ik met gemak een 6 stemmige synth halen.. no problemo.

De patch-load wordt zoals je zegt per DSP berekend, dus kun je met de grotere Nord Modulars geen complexere patches bouwen dan met de micro. Hooguit hogere polyfonie (minimaal 4-stemmig dus).

Het schijnt dat er vanaf software versie 4 wél mogelijkheden zijn om bij de grote modulars complexere patches te bouwen, die zich over meerdere DSP's verdelen.. ;)

op mijn micro zitten genoeg vette sounds die ik polyfoon kan spelen....tis ook een beetje hoe efficient iemand een patch programmeert

Nou... 'met gemak'...?
Als je 6 noten polyfonie wil dan moet je je patches eenvoudig houden. Je kunt vaak DSP besparen door eenvoudiger modules te gebruiken etc.

Het is dus niet zo dat je kan zeggen "hee, laat ik die dikke 3-osc Minimoog patch even 6 noot polyfoon gaan spelen".
Bij veel patches red je net 2 of 3 noten, maar daar heb je IMO precies niets aan.

Maar iets dergelijks werd hierboven al beschreven.

Ik ben van mening dat je de MM moet zien als 'n monofone modular of 'n brute effectenbak, of 'n fantastische vocoder. Maar die paar polyfone patches die het beestje aan kan moet je als bonus zien.

ik ben nog niet zo'n held in 6stemmige accoorden dus dat scheelt al wel veel denk ik ;)

LOL ;)

ok, ik ben weer een berg wijzer geworden!
thanks iedereen!

dat betekent dat ik nu officieel een micro modular ga bestellen.

Back