systeemvereisten cubase sx2?

stoffel

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben een totale leek op het gebied van home recording, maar wil hier wel graag mee beginnen. Ik beschik reeds over cubase sx2, en wil nog geen al te grote investeringen doen in de beginfase. Ik vraag me af of volgende computer (kan ik momenteel kopen) sterk genoeg is om cubase sx2 probleemloos te draaien:
intel celeron processor 1,3GHz, 128MB RAM (zou ik uitbreiden naar 512), 30 GB harde schijf, windows XP. Verdere specificaties heb ik niet (kan ik altijd aanvragen). Waarop moet ik letten bij de aankoop van een computer om cubase sx2 zonder problemen te kunnen gebruiken?

ciao!

Het is maar net wat je met SX gaat doen. 512mb ram is echt op z'n minst aan te raden als je wat plug-ins wilt draaien. Als je veel plug-ins draait het liefste 1024mb ram. De 30gb die je nu hebt is ook niet bijster veel. Als je veel VST's hebt of veel samples enzo zou ik toch er veel meer in doen. Maar een 1,3 ghz celeron is niet echt denderend. Cubase SX loopt dan wel, maar meer processorkracht is toch wel handig. Een nieuwe pentium 4 of Athlon zou zijn werk prima doen (als ik er vanuit ga dat je geen mac gaat kopen).

Succes ermee!

er zijn niet echt eisen maar het licht eraan hoeveel vst's en effecten je wilt gaan gebruiken.
als beginner zul je niet veel last hebben van je pc maar zodra je wat beter wordt begint je pc te janken
ik heb nu een amd athlonxp met 3000+ met 2x 1024 mb ram en zelfs dat is niet genoeg voor mij dus nogmaal het ligt eraan wat je ermee gaat doen:engel:

en natuurlijk moet je ook een goeie geluidskaart hebben het liefst niet een van creative (heb ik en velen anderen op dit forum slechte ervaringen mee ;))
maar een emu ofzo van rond de 100 eurie moet het wel goed doen denk ik
succes:okdan:

Origineel geplaatst door Dj Tony-E
als beginner zul je niet veel last hebben van je pc maar zodra je wat beter wordt begint je pc te janken

Ik vind dat het eerder andersom is. Hoe beter je met Cubase leert werken, hoe beter je leert je CPU effectief uit te wringen.

Maar ik denk ook dat met die specs van de topicstarter het vervelend werken is. Je zal nl. al heel snel VSTi's e.d. moeten renderen naar audio, en dat heeft zo z'n nadelen he. Meer is beter in dit geval!

Iets om mee te beginnen?

PC p4 + 1024 RAM
Geluidskaart rond de 200 eu(emu M-audio)
30G is echt genoeg als harde schijf.
Monitoren van 350 per set...liefst actief...
MIDI keyboardje...
Inspiratie

gaan met die banaan :duivels:

Origineel geplaatst door Dj Tony-E
en natuurlijk moet je ook een goeie geluidskaart hebben het liefst niet een van creative (heb ik en velen anderen op dit forum slechte ervaringen mee ;))
maar een emu ofzo van rond de 100 eurie moet het wel goed doen denk ik
succes:okdan:

E-mu is van creative....
En het werkt prima hoor!

Origineel geplaatst door funkdecoder
De 30gb die je nu hebt is ook niet bijster veel. Als je veel VST's hebt of veel samples enzo zou ik toch er veel meer in doen. !

Ik heb 40 Gig dat is echt zat!
Ik heb nu iets van 10-15 in gebruik en ik raak de weg kwijt in de vele samples en VST's....
dus met 30 gig kom je egt een heeeeeeeeeeel eind....

Origineel geplaatst door DJ DyM
Ik heb 40 Gig dat is echt zat!
Ik heb nu iets van 10-15 in gebruik en ik raak de weg kwijt in de vele samples en VST's....
dus met 30 gig kom je egt een heeeeeeeeeeel eind....

Dit is natuurlijk een geheel subjectief antwoord.

Ik backup vrijwel niets en kan wel wat space gebruiken dus.
Ik zou zeggen, 80 gig is lekker om mee te beginnen, liefst meer.

Tsja het is voor iedereen verschillend denk ik....
Ik zeg alleen hoe ik erover denk en spreek uit eigen ervaring met mn 40 Gig

Homerecording en SX2.

Nu acht ik de kans dat die SX2 niet legaal is bijzonder groot.
Dus zal ik de vraagsteller in dat geval maar aanraden om ergens anders te vragen want illegale software wordt hier geweerd.

Origineel geplaatst door fuse
Homerecording en SX2.

Nu acht ik de kans dat die SX2 niet legaal is bijzonder groot.
Dus zal ik de vraagsteller in dat geval maar aanraden om ergens anders te vragen want illegale software wordt hier geweerd.

Waar haal je dat nou vandaan?
Wie weet heft die gast wel een heel jaar lopen werken voor SX2!!
Ik zeg niet dat het niet waar is maar ik heb het niet zo op mensen met vooroordelen!:gaap:

Iemand met een Celeron die zou sparen voor SX2? :stupid

Dan eerder SE2.

Neen, ik geloof niet dat dit zuivere koffie is.

Ik mis de vraag wat de topicstarter wil gaan doen met zijn pc.

- midi/audio/vsti?
- muziekstijl?

Zolang dat niet bekend is kan niemand een passend antwoord geven :)

Origineel geplaatst door fuse
Iemand met een Celeron die zou sparen voor SX2? :stupid

Dan eerder SE2.

Neen, ik geloof niet dat dit zuivere koffie is.

Hmm klinkt niet geloof waardig nee maar je weet als nog niks zeker dus laat de man gewoon zijn vragen stellen zeg ik! :engel:

Alvast bedankt voor alle info totnogtoe ... ik ben echt aangenaam verrast door de talrijke reacties!
Blijkbaar kan ik me beter een iets "zwaarder" systeem aanschaffen om van start te gaan.
Wat betreft het genre dat ik wil gaan maken: om te beginnen wil ik zelf m'n loops kunnen maken, om die te implementeren in de rockband waar ik in drum (www.staircase.be). Ik gebruik momenteel live al een Roland SPD-S om samples (bewerkt met m'n Roland SP505) te triggeren, maar de bedoeling is om langere samples te kunnen samenstellen "op maat" van een pas afgewerkt nummer. Geen één vast genre dus. Verder zou ik graag volledige nummers willen componeren, egens in de stijl van chemical brothers of the prodigy ... maar dat zie ik wel "along the way" ...
Enne ... geen paniek: de sx2 heb ik niet gekraakt, hoor. Ik wil momenteel gewoon niet té veel geld uitgeven aan een volledig nieuw systeem - liever eerst effe proberen of ik wel verder wil/kan met cubase.
Groetjes, en nog eens bedankt!

OK, fijn om te horen dat je gewoon netjes je software koopt.

Maar waarom wel SX2 en geen computer die erbij past?
Had je dan beter niet gewoon SE2 kunnen kopen?

of je kunt cubase sx 3 kopen en dan de freeze funtie gebruiken!
met de freeze funtie schrijft cubase een hele track naar een audio bestand en schakeld daarna alles uit wat met die track te maken had (vst's enz.) waardoor het je processor minder belast:okdan:

Wat een gezeur toch altijd om gekraakte of geen gekraakte versies van software...

Er word hier toch niet direct gevaagd om illegale kopieen of serial nr's?

Enkel om systeemspecs...

Back