basics leren, welke softsynth?

m-prez

Stamgast
Ik wil de basics van sound synthesis leren en binnen maandje een hardware synth kopen, maar in afwachting wil ik alvast aan de slag met een (il/legale) softsynth.

Dus een straightforward synth die toch alle synthese vormen toelaat: additief, subtractief, oscillators met gekende wave vormen, goeie filters, vca's, vcf's, lfo's, fm, ...

Ik probeer alles te begrijpen uit de sos synth secrets acticles (moeilijke brok theorie :frons: ) en wil het ook wel eens gaan toepassen :)

Welke vsti synth raden jullie aan?

Modulaire synths zijn het makkelijkst te programeren. En je ziet presies wat er gebeurt.

Ze lijken ingewikkeld maar zijn het niet. Je kan ze natuurlijk wel uiteindelijk veel ingewikelder maken.

Pak een VCA zet de uitgang op de speakers, op de ingangen zet je een VCO en een LFO, draai aan de knoppen en leer. Nu pak je een envelope generator ipv. de LFO, draai aan de knoppen.......

Doe dit met alle modules en je weet wat ze doen.

Hij vraagt om een straightforward soft-synth om alvast een beetje te oefenen tot de hardware er is.
Dat is toch geen clavia micromodular? en synthedit, dat is bijna hetzelfde... ik vind dat jullie hem een beetje in het diepe gooien hiermee sorry dat ik het zeg.

hij zegt niet voor niets:
Ik wil de basics van sound synthesis leren en binnen maandje een hardware synth kopen

Kijk eens op de kvr-vst site voor gratis te downloaden soft-synths

hierzo

Laatst gewijzigd:
Het lijkt inderdaat tegenstrijdig, maar modulaire synths zijn vele malen overzichtelijker dan gewone synths waar je als beginner geen idee hebt hoe het geluid tot stand komt.

Je leert het snelst met een modulaire synth!!!

Re: Re: basics leren, welke softsynth?

Re: Re: basics leren, welke softsynth?

Origineel geplaatst door Yoozer
Synth1 : http://www.trippler.net/music/Download/Synth1/synth1.html

Wat modulair betreft, laat nog maar even zitten. Overzichtelijk wel, maar ook frustrerend als je niet de gate aan de envelope trigger vastmaakt ;).

Daar heeft de G2D software geen last van. De Envelope werkt altijd, ook zonder trigger. Korte handleiding (5 pagina's) en zelfs de mogelijkheid Patches te laden van anderen. Het heen en weer zenden van Patches via InterNet is ook eenvoudig. De ideale educatieve synth.

Wout

ok, nu ik zo zit te denken, ben zelf ook op een dag naar FB gegaan en heb de micro-modular gehaald zonder enig benul van modulaire synthese, maar wel van synthese opzich :o: die G2 software is idd erg leerzaam ja

Ik ben het met een ieder eens die beweert dat de G2 software erg leerzaam is.
Als de G2 echter mijn eerste kennismaking met geluidsynthese was geweest, was ik waarschijnlijk hard gillend weggelopen.
Ik ben het eens met Sander dat erop KVR veel nuttigs en leerzaams is te vinden.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Sander02
en synthedit, dat is bijna hetzelfde... ik vind dat jullie hem een beetje in het diepe gooien hiermee sorry dat ik het zeg.
hoezo? je kan toch bestaande (simpele) synths downloaden en vervolgens gaan bekijken hoe ze in elkaar steken?
DAAR leer je echt wel van!

los van dit alles, denkt iedereen ook niet dat 1 maandje wel heel erg weinig is om direct daarna dan een hardware bak aan te schaffen? ... kweenie...?

Ik vind inderdaad de G2D de allerbest mogelijke start die je kan hebben.
Wat oefenmateriaal en theorie erbij zoeken, en losgaan! :)

Back